اسماعیلی در ادامه این گفت‌وگو، ماجرای فرار زندانیان از زندان سقز را توطئه‌ای طراحی شده خواند و توضیح داد: اصل توطئه از خود زندانیان شروع شد. زندانیان خطرناکی که آنجا داشتیم، این توطئه‌ را طراحی کردند. تا امروز بررسی‌های ما حکایت از این دارد که معدود و انگشت‌شماری از پرسنل زندان دچار همکاری با اینها یا دچار قصور در انجام وظیفه شدند و تعدادی از زندانیان از زندان سقز فرار کردند. اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در سقز کمتر از ۱۰ نفر باقی مانده‌اند، گفت: افرادی که تخلف درحوزه کارکنان زندان انجام دادند، بازداشت هستند.

روایت اسماعیلی از پهپاد زندان عادل آباد

او درباره زندان عادل آباد شیراز نیز گفت که در این زندان هم این تحرک شروع شد اما ناکام ماند. آنجا حریف عوامل امنیتی و انتظامی و زندان‌بانی نشدند و هم نیروها سالم بودند و هم خوب عمل کردند. هم از بیرون زندان و هم از داخل زندان دست به دست هم دادند و حتی در این ایام پهپاد تهیه کرده بودند که به وسیله پهپاد هم گوشی موبایل برای ارتباط به داخل زندان بفرستند و هم ابزار و ادواتی را بفرستند که در تحرکات آنها استفاده شود، ولی هم این عوامل داخل زندان را گرفتیم و هم عوامل بیرون زندان را دستگیر کردیم. پهپادشان را هم گرفتیم.

اردیبهشت؛ برگزاری دادگاه طبری

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه مصادیقی از فسادها و تخلفات داخل قوه قضائیه رصد و پیگیری و کشف و در نهایت برخورد شد، درباره پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده بررسی‌های دادسرایی را تمام کرده و الان در دادگاه است و به لحاظ همین شرایط کرونایی به تاخیر افتاد و در اردیبهشت ماه جلسات دادگاه را آغاز خواهیم کرد. او درباره عدد متهمین این پرونده گفت که تردید دارم ۲۳ نفر هستند یا ۳۲ نفر. اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا از منزل طبری پرونده‌های محرمانه پیدا شد، گفت: خیر. از منزل ایشان برخی از مدارک خاص که اثبات مراودات را می‌کرد، پیدا کردیم اما از برخی مرتبطینی که با ایشان کار می‌کردند درحوزه‌های مختلف اسناد و مدارکی را به دست آوردیم که گویای ارتباطات این افراد و روابط ناسالم و سوءرفتارهایی است که می‌شود بعضا در موارد درون قوه و بخش عمده در بیرون قوه قضائیه اتفاق افتاد، با اسناد و مدارک برملا شد.

وضعیت فریدون، مشایی و بقایی در زندان

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برادر یکی از سران قوا در دوران محکومیتش گفت: بر اساس ضوابط محکومیتش را می‌گذراند و بر اساس ضوابط و شرایط که ویژه است، از امتیازاتی که قوه قضائیه در نظرگرفته است استفاده می‌کند. او درباره مشایی و بقایی نیز توضیح داد: آنها هم در مرخصی هستند. خبری که به ما داده شده، این است که یک نفر از آنها کسالتی هم دارد و دوران درمان خود را بیرون از زندان سپری می‌کند.

پرونده روح‌الله زم

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده روح‌الله زم نیز گفت: تحقیقاتش تکمیل شده و چند جلسه دادگاه او نیز برگزار شده است و ادامه جلسات دادگاه را نیز به زودی خواهیم داشت.