حالا مقامات وزارت بهداشت با اعلام وضعیت قرمز در تهران، پروتکل‌های بهداشتی گذشته را تغییر داده و استفاده از ماسک در خیابان‌ها را هم توصیه می‌کند. در این میان حتی زمزمه دستور برای اجباری شدن استفاده از ماسک به گوش می‌رسد‌.

در همین ارتباط روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، نسبت به افزایش کرونا در تهران هشدار داد و گفت: کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.ماجرا از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه آغازشد؛ ترافیکی غیر قابل انتظار در سطح شهر تهران و ورودی‌های منتهی به پایتخت. هرچند همان روز اکثرمقامات مسوول نسبت به این موضوع هشدار دادند؛ اما دغدغه نان در کنار بی‌توجهی بخش خصوصی به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا و البته اجرای بسته ناقص تعطیلاتی از سوی سیاست‌گذارموجب شد تا طی روزهای گذشته همزمان با اجرای طرح فاصله‌گیری اجتماعی که تا ۲۰ فروردین ادامه دارد، با موج ترافیکی و حضور گسترده مردم در متروها و سطح شهر روبه‌رو باشیم. این درحالی است که وزارت بهداشت نسبت به شیوع شدید کرونا ویروس همزمان با بازگشت مسافران به تهران و البته بی‌توجهی به دستورات این وزارتخانه مبنی بر بازگشایی مشاغل هشدارداده بود.

اما این تمام ماجرا نیست. قراراست از روز سی‌ام ماه جاری طرح فاصله‌گیری اجتماعی به طرح فاصله‌گیری هوشمند تبدیل شود که براساس آن، فعالیت بسیاری از مشاغل بلامانع خواهد بود. موضوعی که نگرانی‌ها را از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و موج مراجعه آنها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر کرده است.

آن‌طور که روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در برنامه «طبیب» خبر داده است در روز‌های اخیر آمار مراجعان به بیمارستان‌ها در بخش سرپایی با افزایش ۳۵ درصدی بیماران مواجه بوده و درصد بستری نیز بالا رفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، زالی با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلا به بیماری کرونا در تهران تاکید کرد: «ما نه تنها به مرحله کنترل این بیماری نرسیده‌ایم، بلکه این بیماری رو به افزایش است.»

علیرضا زالی درخصوص زمان بازگشت کشور به حالت عادی هم گفت: «وقتی در تهران وضعیت این بیماری به ثبات می‌رسد که میزان مراجعان رشد نزولی داشته باشد و میزان بهبودیافتگان نسبت به افراد پذیرش شده به تراز مثبتی برسد. در این زمان می‌توان اعلام کرد وضعیت به رو به روال است.»

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه بازتاب خطری که امروز ما را تهدید می‌کند در بستری بیمارستانی بین ۵ تا ۱۴ روز بعد و مرگ و میر بین ۱۸ روز تا یک ماه بعد خود را نشان می‌دهد، نسبت به تداوم سیر شتابان بار ارجاعی با توجه به عدم افزایش محدودیت‌ها، هشدار داد.زالی درمورد استفاده ازماسک نیز گفت: در مناطق آزاد و بیرون هم اگر دسترسی به ماسک بود، استفاده کردن آن بهتر از استفاده نکردن آن است. شستن و اتو زدن ماسک برای مردم به منظور استفاده در فضا‌های غیرشلوغ و عادی هم اقدام موثری است.

هشدار درمورد ادامه رفت وآمدها درتهران

همزمان کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز نسبت به ادامه رفتار چند روز گذشته مردم درتهران هشدار داد و گفت: اگر این روند در پیش گرفته شود، ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد و این به شدت نگران‌کننده است.به گزارش «ایرنا» وی درباره شلوغی و ترافیک روزهای اخیر در تهران اظهار کرد: ترافیکی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد و هرچه در ۸ فروردین تصویب و ابلاغ شد، تا ۲۳ فروردین هم به قوت خود باقی است. آنچه در تهران مشاهده شده احتمالا رفتاری است که برخی شهروندان اتخاذ کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند و بخش عمده آن ارتباطی به سر کار رفتن ندارد. اطلاعاتی داریم که این رفت‌و‌آمدها در تهران شخصی بوده است نه کاری. سخنگوی وزارت بهداشت درادامه تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان داده است که رفتار کرونا مرگبارتر از آنفلوآنزا H۱N۱ در ایران بوده است.

روند صعودی اپیدمی کرونا

درکناراین سخنان روز گذشته حمیدسوری، عضو ستاد ملی مدیریت کروناهم هشدار داد که بازگشت مشاغل و کاهش شدت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تردد مردم در اماکن عمومی، ویروس کرونا را در کشور پراکنده و منتشر می‌کند و دوره اپیدمی و تعداد مرگ و میر را افزایش می‌دهد. سوری در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه روند اپیدمی کرونا در کشور همچنان صعودی است و در هیچ استانی به پیک و نمودار پلاتو یا سطح افقی نمودار اپیدمی کرونا نرسیده‌ایم، گفت: در برخی شهرها وضعیت اپیدمی تا حدی بهبود پیدا کرده که البته شکننده است؛ اما در کل کشور و اکثر استان‌ها و شهرها همچنان نمودار اپیدمی صعودی و وضعیت نگران‌کننده است.

وی همچنین از بازگشایی مشاغل ابراز نگرانی کرد و گفت: بازگشایی مشاغل هزینه و بار هنگفتی را به جامعه تحمیل می‌کند و با این کار شانس موفقیت در کنترل اپیدمی کرونا بسیار کم می‌شود. وی افزود: هر یک از افرادی که با بازگشایی مشاغل وارد خیابان می‌شوند، می‌توانند مثل بمب خوشه‌ای دیگران را مبتلا کنند. واقعا نمی‌دانم پیش فرض‌هایی که باعث شده که چنین تصمیمی برای بازگشت مردم سر کار گرفته شود، چه بوده است؛ اما به نظر می‌رسد بیشتر ملاحظات اقتصادی مد نظر بوده است.

دستورالعمل جدید برای تاکسی‌ها

در کنار این هشدارها اتخاذ پروتکل‌های بهداشتی درتهران شکل جدی‌تری به خود گرفته است. در همین راستا، علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد: رانندگان تاکسی برای پیشگیری از شیوع کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی فقط می‌توانند حداکثر دو مسافر در صندلی عقب سوار کنند. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیزروز گذشته از لزوم افزایش تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط شیوع ویروس کرونا در پایتخت سخن گفت تا به گفته‌اش شاهد تراکم جمعیت نباشیم.

آخرین وضعیت استان‌ها

البته این تنها تهران نیست که روی خط قرمز کرونا ایستاده است. به گفته حمیدسوری، عضو ستاد ملی مدیریت کرونا در بسیاری از استان‌ها مثل استان خراسان رضوی، آذربایجان غربی، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، سمنان یا حتی تهران همچنان روند افزایشی است. درهمین حال فرماندار قم هم نسبت به خطر کرونا در این شهر با عدم رعایت قرنطینه خانگی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار داد. مرتضی حیدری همچنین با اشاره به آخرین وضعیت بازگشایی اماکن مقدسه اعلام کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، امامزادگان و مساجد نیز تا پایان فروردین‌ماه تعطیل است.ازسوی دیگر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان هم درگفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: وضعیت سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان درخصوص شیوع بیماری کرونا سفید نیست و ما نگران موج دوم بیماری در این استان هستیم.محمدحسین قربانی، نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان نیز درگفت‌وگو با «ایلنا» با بحران‌زا خواندن عادی‌سازی شرایط برای مردم در واکنش به باز شدن مراکز اقتصادی در روزهای آینده گفت: سازمان بهداشت جهانی برای خروج از قرنطینه هیچ زمان‌بندی ندارد.

همزمان توصیه‌های وزارت بهداشت دراین شرایط مبنی بردرخانه ماندن ادامه دارد. شاید که شاهد خوب شدن حال تهران و ایران باشیم.

 

آرامش موقت در آمار کرونایی؟

جزئیات بسته حمایتی از خانوارها و کسب‌وکارها

سه شاخص آغاز فعالیت کسب‌وکارها

پایان ممنوعیت‌ها در پایتخت؟