هفت دستور وزیر بهداشت برای مهار کرونا

درخبری دیگر وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای شناسایی سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا دستور داد. به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، سعید نمکی در این نامه بر ضرورت سازماندهی هر چه بیشتر و همکاری هماهنگ و بی‌وقفه در اسرع وقت و تشدید مراقبت‌ها و جدیت در انجام امور مربوط به شناسایی و پیگیری مبتلایان به بیماری کرونا تاکید کرد. وزیر بهداشت در این نامه به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد: موارد مبتلا را سریعا شناسایی و از گردونه آلودگی خارج و تحت نظر قرار دهیم. با استفاده از ظرفیت خارج بیمارستانی، قرنطینه خانگی و فضاهای بینابینی که فراهم کرده‌ایم، بار سنگین بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی را کاهش دهیم. افراد در معرض خطر را که به‌دلیل تماس با افراد مبتلا امکان بروز علائم بیماری را در روزهای آتی دارند، سریعا شناسایی، تحت مراقبت و پیگیری و ایزولاسیون قرار دهیم.در ادامه این نامه تاکید شده است: از اختلاط و امتزاج جمعیتی با شناسایی فضاهای احتمالی در استان‌ها به‌شدت جلوگیری و مراقبت کنیم تا بار جدیدی بر نظام ارائه خدمات به‌دلیل توسعه اپیدمی تحمیل نشود. جهت انتقال آموزش‌ها به گروه‌های هدف از کلیه امکانات و شیوه‌ها به خصوص بهره‌گیری از ظرفیت صدا و سیمای استانی دریغ نورزیم. در ایجاد اکیپ‌های غربالگری از خروجی شهرهایی که اعلام شده با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و نصب تابلوهای هشدار در مسیر عبور و مرور مسافران احتمالی و توزیع مطالب آموزشی به نحو موثر عمل کنیم. وزیر بهداشت همچنین در آخرین بند از این نامه ابراز امیدواری کرد که مردم شریف کشورمان به هشدارهای ماندن در خانه و پرهیز از سفر توجه فرمایند.

درخواست نمکی از فرمانده کل سپاه

از سوی دیگر و بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، وزیر بهداشت در نامه‌ای دیگر از سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه درخواست کرد سردار احمد اخوان‌مهدوی را با توجه به تجارب ارزنده ایشان، دو ماه به وزارت بهداشت مامور کند. درهمین حال سردار علی اکبر ‌پورجمشیدیان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه از موافقت سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه با درخواست وزیر بهداشت خبر داد.

اجرای غربالگری کرونا در خروجی ۱۳ استان

خبر دیگر آنکه جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز گذشته تمام مبادی خروجی ۱۳ استان شامل استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، همدان، البرز و لرستان مورد کنترل و پایش بیماری کرونا قرار می‌گیرند و از خروج شهروندانی که دارای علائم مشکوک باشند، جلوگیری می‌شود و این افراد به‌مدت ۱۴ روز به قرنطینه منتقل می‌شوند.

احتمال فعالیت مدارس در روزهای پنج‌شنبه و جمعه

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون با اختیاراتی که ستاد ملی مدیریت کرونا دارد، به ما اجازه داده که تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ متغیر باشد و بتوانیم متناسب با سناریو‌های مختلف زمان تحصیل را امتداد بدهیم گفت: هر زمانی مدارس دایر شوند تا شش هفته به دوره آموزشی اضافه خواهد شد. محسن حاجی‌میرزایی با حضور در گفت‎وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به اینکه اگر کرونا تا آخر اردیبهشت ادامه یابد چه سناریو‌هایی دارید، گفت: چند سناریو پیش‌بینی شده است. اگر مدارس از ۱۶ فروردین دایر باشند ما یک ماه اسفند را از دست داده‌ایم، بنابراین تا یک ماه به دوره آموزشی اضافه می‌شود تا کسری آموزش جبران شود. حاجی‌میرزایی افزود: اکنون با اختیاراتی که ستاد ملی مدیریت کرونا دارد به ما اجازه داده که تقویم آموزشی سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ متغیر باشد و بتوانیم متناسب با سناریو‌های مختلف زمان تحصیل را امتداد بدهیم، اما محدودیت‌هایی برای کنکور و امتحانات و دایر شدن مدارس در مهر ۹۹ داریم و حتی ممکن است پنج‌شنبه و جمعه را به روز‌های آموزش اضافه کنیم.

زمان برگزاری کنکور سراسری

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: هر زمانی که امتحانات نهایی برگزار شد پیشنهاد برگزاری کنکور سراسری را داشتیم که در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب شد؛ بنابراین هرزمان امتحانات نهایی برگزار شد سه هفته بعدش نیز کنکور برگزار خواهد شد.