پاسخ ایران به ادعاهای آژانس

موسوی گفت: چارچوب همکاری ایران با آژانس مشخص است و آژانس هم باید اعتبار خود را حفظ کرده و هر ادعایی که هر فرد و رژیم پوچی مطرح کرد را دنبال نکند. ایران به سوالات پاسخ داده است، مبنای آژانس درست و حقوقی نیست. سوالات باید براساس پایه‌های فنی و حقوقی باشد و نباید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها موضوعاتی را مطرح کند چراکه ایران آن را درست و سازنده نمی‌داند.

او درباره واکنش کشورهای اروپایی به گزارش اخیر مدیرکل آژانس تاکید کرد: این مساله به مقامات اروپایی ارتباطی ندارد. ما ابراز نگرانی‌ خود را بیان کرده‌ایم و در تماس تلفنی ظریف با بورل، این مساله و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شده و از هر فرصتی برای تبیین اقدامات و مواضع خود استفاده می‌کنیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: البته در این گزارش به همکاری‌های خوب ایران با آژانس تاکید داشته ولی مسائلی که به نظر ما سازنده نبود، با کشورهای دیگر در میان خواهیم گذاشت و مبانی مواضع خود در این موضوع را برای مقامات اروپایی و سایر کشورها تشریح خواهیم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه هفته گذشته در آخرین گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران به ۵ برابر محدودیت خود در برجام رسیده است. طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به یک‌هزار و ۲۱ کیلوگرم رسیده که این میزان از سقف توافق شده در برجام فراتر است. علاوه بر ذخایر، سطح اورانیوم غنی‌شده توسط ایران نیز فراتر از توافق صورت‌گرفته در برجام است.

علاوه بر این آژانس مدعی شده ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل‌توجهی نداشته است. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس روز سه‌شنبه ١٣ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زنگ خطر را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌صدا درمی‌آورد و از تهران می‌خواهد درباره یک سایت هسته‌ای غیرمرجع خود در تهران شفاف‌سازی کند. او ادعا کرد که «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.»

اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند در پی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای تعهدات برجامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» نماینده اتحادیه اروپا در آژانس در بیانیه‌ای ضمن تشکر از اقدامات رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که این اتحادیه همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و سعی دارد با کمک جامعه جهانی این توافق بین‌المللی را حفظ کند. او با اشاره به اینکه برجام عنصر اصلی در توافق عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شود، نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز تاسف کرد. نماینده اتحادیه اروپا طی سخنرانی بار دیگر از ایران خواست که پایبندی کامل به توافق هسته‌ای را از سر بگیرد و از دیگر کشورها خواست تا از اقداماتی که منجر به تضعیف این توافق می‌شود، خودداری کنند.

بیانیه اروپا، بیانیه‌درمانی است

سخنگوی وزارت‌امورخارجه در واکنش به این بیانیه گفت: این بیانیه دو بخش داشت؛ یکی سود ایران از منافع اقتصادی برجام و دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام. ما این بیانیه را «بیانیه‌درمانی» می‌دانیم، اگر اروپایی‌ها آماده هستند بسم‌الله. آنها به تعهدات خود برگشته و منافع اقتصادی برجام را برای ملت ایران تضمین کنند همان‌طور که بر ذمه آنها است و به‌رغم شعارهایشان نتوانستند. او افزود: هر وقت اروپا گام عملی برای انجام تعهدات خود بردارد ایران اقدامات خود برای کاهش تعهدات و متوازن‌سازی تعهدات و حقوق را انجام داده و به تعهدات کامل خود برمی‌گردد.

سفارتخانه‌ها آماده دریافت کمک‌ها هستند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره دریافت کمک از ایرانیان خارج از کشور گفت: در شرایطی هستیم که همه باید به هم کمک کنند. شاهد اعلام آمادگی ایرانیان خارج از کشور برای هم‌وطنان خود بودیم. سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی هستند. ما هم‌اکنون نیازمند اقلام پزشکی و درمانی هستیم و اگر کمک نقدی هم دریافت شود آن را به اقلام درمانی تبدیل می‌کنیم. امیدواریم با یاری و همدلی‌ همگان بر این موضوع غلبه کنیم.