در پی وقوع سیل در برخی نقاط کشور، سازمان هواشناسی از خروج سامانه بارشی از کشور خبر داد. صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز گذشته با اشاره به اینکه این سامانه بارشی امشب (۸ اسفندماه) از کشور خارج می‌شود، به «ایسنا» گفت که در روزهای جمعه و شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به سیل اخیر، ضمن اعلام آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران، اعلام کرد که آمادگی درباره سیل بیشتر از سال گذشته است. رئیس جمهوری با بیان اینکه وزارت نیرو، تنظیم سدها را بهتر از پارسال با احتیاط بیشتری مد نظر قرار داده است، ادامه داد: همه سدها، گنجایش خوبی دارد. بنابراین هر چه این روزها باران بیاید، سدها تاب‌آوری لازم را دارد تا این آب‌ها را پشت خودش جمع کند و هر جا لازم بود رهاسازی به مقداری که لازم است که خسارت به پایین‌دست نزند، انجام می‌شود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ستاد بحران کاملا آماده است،گفت: استاندارها و فرماندارها پای کار هستند.

سیلاب در خوزستان

از سوی دیگر مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت انتظار داریم امروز پنج‌شنبه، سیلاب لرستان به خوزستان برسد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،داریوش بهارلویی با بیان اینکه شاهد افزایش چشمگیر ورودی آب به حوضه‌های کارون، کرخه، دز و مارون هستیم افزود: در این زمینه بیشترین پیک ساعتی ثبت شده در زمینه ورودی آب به حوضه‌های آبریز، مربوط به حوضه سد دز با ۴ هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه است. او توضیح داد: در حال حاضر افزایش ورودی سد‌های استان به ویژه کرخه به دلیل ورود بخشی از سیلاب لرستان به این حوضه است.

میزان خسارت سیل به راه‌های لرستان

با این همه بنابر آنچه خداداد مقبلی معاون سازمان راهداری کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده است، خسارت وارد شده سیل چند روز اخیر به راه‌های لرستان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. او با اشاره به شدت بارش‌ها در این استان که منجر به طغیان رودخانه و سیلاب شد، گفت: در مجموع هشت دستگاه از پل‌های استان دچار خسارت شد که یکی از پل‌های فلزی که جدیدا نصب کرده بودیم نیز تخریب شد. مقبلی با بیان اینکه ۱۳۴ نقطه از مسیرهای استان دچار آبگرفتگی و قطع ارتباط شده که در حال بازگشایی است، گفت: در مجموع ۲۴۳ راه روستایی استان قطع شده است و با امکاناتی که در استان لرستان داریم منتظریم برخی ازمسیرها با فروکش آب بازگشایی شوند.

بهروز مرادپور، ‌مدیرکل هواشناسی لرستان دیروز میانگین بارش باران در استان را ۱۰۴ میلی‌متر اعلام کرد و و افزود: میزان بارش تا ساعت شش و نیم صبح چهارشنبه در خرم‌آباد ۸۹ میلی‌متر، بروجرد ۳/ ۱۱۷، الیگودرز ۱/ ۸۳، کوهدشت ۹/ ۹۴، پلدختر ۱/ ۷۰، دورود ۸/ ۱۲۸ و الشتر ۱۲۲ میلی‌متر بوده است. بنابر اعلام سازمان هواشناسی بیشترین بارش در استان لرستان با ۹/ ۱۴۴ میلی‌متر مربوط به نورآباد بوده است. از سوی دیگر، فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان هم با اشاره به قطع برق ۳۷ روستا ابراز امیدواری کرد که با مساعد شدن هوا، برق این روستاها دوباره وصل شود.

همچنین گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز به «ایسنا» گفت: ۱۱۰۰ میلیارد تومان به استان خسارت وارد شده که ۶۰۰ میلیارد آن در بخش راه‌ها بوده است. امیری با بیان اینکه از قبل اردوگاه‌هایی برای اسکان اضطراری لحاظ شده بود و مردمی که منازلشان آسیب دیدند در این مکان‌ها استقرار یافتند، بیان کرد: ۴۰۰ اکیپ خدماتی و امداد رسان در بخش‌ها، روستاها و نقاط خطر‌پذیر حضور دارند تا امدادرسانی و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان انجام شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار کرد: اقلام مورد نیاز و مواد غذایی در انبارهای هلال احمر در نقاط مختلف و حساس دپو شدند.

امدادرسانی به ۶۹۱ نفر در سیل لرستان

از سوی دیگر مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به ۶۹۱ نفر در سیلاب لرستان خبر داد و به «ایسنا» گفت:۲۷۱ نیروی امدادی در قالب ۶۷ تیم عملیاتی از زمان شروع بارش‌ها و جاری‌شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان در آماده‌باش هستند که این افراد به ۶۹۱ نفر از ۱۵۵ خانوار در ۵۱روستا امدادرسانی‌کرد و ۹ تن را نیز به مناطق امن انتقال داده‌اند. همچنین از ۴۳ خانه نیز عملیات تخلیه آب انجام شده است.