جلسه مجلس زیر سایه کرونا ضد عفونی کردن مدارس تهران برای مقابله با کرونا

همزمان حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز دیروز در تماس تلفنی با استانداران قم و گیلان، ضمن دریافت تازه‌ترین گزارش‌ها و اقدامات انجام شده برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری کرونا در این دو استان، دستورات لازم را برای تسریع در پیشبرد روند برنامه‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ کرد و از استانداران این دو استان خواست تا با بسیج همه امکانات، تلاش خود را در مسیر اطمینان بخشیدن به مردم برای تامین سلامت آنان، مضاعف کنند. استانداران قم و گیلان نیز در این تماس‌های تلفنی گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری کرونا ارائه کردند همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت ملی بیماری کرونا، با توجه به ابلاغ رئیس‌جمهور، مدیریت کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا را به علی ربیعی، سخنگوی دولت محول کرد.  در همین حال قرار است ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری تشکیل شود. این خبر را روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت دریک نشست خبری اعلام کرد. سخنگوی دولت با بیان اینکه کرونا یک مساله جهانی است و فقط موضوع بهداشت و سلامت ایران نیست، گفت: هراس بیش از اندازه از کرونا، آسیبش از خود بیماری بیشتر است. سخنگوی دولت اظهار کرد: متاسفانه اتفاقاتی در کشور می‌افتد که افکار منفی ۷ برابر بیشتر دیده می‌شود، منفی‌نویسی برای لایک بیشتر منتشر می‌شود، در کرونا اجازه دهید با اعتماد کامل پیش برویم، ما درمورد کرونا شوخی نداریم.

اجازه شرعی برای دفن جان‌باختگان

به گزارش «ایرنا» در این نشست خبری که ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز حضور داشت معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه مسوولیت و صلاحیت اعلام تعداد فوتی‌های بر اثر ویروس کرونا را برعهده دارد. وی ادامه داد: یکسری خبرهای منفی گاهی منتشر می‌شود که بسیاری از آنها از بیخ کذب است؛ مثلا روزهای گذشته خبری از جایی که شهر آن معلوم نیست، منتشر شد که جنازه متوفی را ‌دست برادرش دادند تا دفن کند، پرسنل و کادر فرار کردند و حتی کاور را به برادر متوفی دادند؛ این اوج منفی بودن است، آیا مردم چنین چیزی را قبول می‌کنند که به برادر مرده بگویند تو تنهایی جنازه را در کاور بگذار و دفن کن. ربیعی نیز در تکمیل سخنان حریرچی گفت: اجازه شرعی هم برای دفن این جنازه‌ها گرفته شده تا مغایرت شرعی نداشته باشد و با این پروتکل امکان اینکه ویروس تسری پیدا کند، صفر است. حریرچی ادامه داد: افرادی که بر اثر بیماری کرونا می‌میرند، نحوه دفن، شست‌وشوی آنها و در چه عمقی از زمین دفن شوند، براساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود. به گزارش «ایلنا» حریرچی در ادامه تاکید کرد: تست رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم نیز مثبت شده است، الان وقت رقابت‌های سیاسی نیست، کرونا یک موضوع ملی است و باید دست به دست هم دهیم تا آن را ریشه‌کن کنیم.

با قرنطینه موافق نیستیم

حریرچی همچنین تاکید کرد: با قرنطینه موافق نیستیم، قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است،  آزمایش، تحلیل و پیش‌بینی در مورد ویروس کرونا انجام می‌دهیم، بررسی می‌کنیم که هر تصمیم چه تاثیری دارد، براین اساس قرنطینه تبعات زیادی دارد و به هیچ‌وجه موافق نیستیم.  به گزارش «ایسنا» دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی ویروس کرونا همچنین اعلام کرد: درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است.  به گزارش خبرگزاری فارس حریرچی اظهار کرد: استفاده از لباس‌های خاص سطح‌بندی دارد. لباس فضانوردی که مردم خوششان می‌آید پروتکل دارد که برای انتقال بیمار کرونا یا زمان نگهداری از بیمار کرونا است.

سایه کرونا بر مجلس ودرخواست تعطیلی حرم

اما اولین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلات نیز دیروز تحت‌تاثیر شیوع کرونا در کشور برگزار شد. همچنان که اسدالله عباسی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی آماری از فوت‌شدگان و مبتلایان به کرونا به نقل از وزیر بهداشت ارائه کرد وگفت: براساس گزارش ارائه شده از سوی آقای نمکی، بسیاری از گزارش‌هایی که درخصوص بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها بوده مربوط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است و تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» عباسی افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت، عامل ابتلا به کرونا در ایران افرادی بودند که از مبادی خروجی غیرقانونی از پاکستان، افغانستان و چین به ایران آمده‌اند. در این میان آمار ارائه شده از سوی احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده قم با واکنش وزارت بهداشت روبه‌رو شد. نماینده قم در حاشیه جلسه علنی مجلس درجمع خبرنگاران آمار فوت‌شدگان را ۵۰ نفر اعلام کرد و از قرنطینه ۲۵ نفر در این ارتباط خبر دادو گفت: در طول این مدت ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده‌اند. او در ادامه اظهار کرد: آنهایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته‌اند، عمدتا به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است.  البته این آمار بلافاصله از سوی کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت بهداشت تکذیب شدو گفت که اظهارات این نماینده به جای اینکه به مردم قم کمک کند و روحیه مردم را تقویت کند. باعث تضعیف روحیه مردم و ایجاد استرس می‌شود. ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز در پاسخ به سخنان امیرآبادی، با تکذیب خبر فوت ٥٠ نفر بر اثر کرونا در قم گفت: اینکه کسی فوت می‌کند ممکن است علائم آنفلوآنزا باشد و اینکه کرونا بوده یا خیر فقط اطلاعاتش دست ماست و طبق مصوبه شورای امنیت کشور مرجع دادن اطلاعات و آمار فقط وزارت بهداشت است.

نماینده قم درادامه سخنانش درحاشیه جلسه علنی مجلس، اوضاع قم را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت که در گفت‌وگویش با وزیر بهداشت از او خواسته است که به‌عنوان فرمانده عملیات باید به قم برود. به گزارش «ایسنا» او در توییتر خود هم با بیان این مطلب که آزمایش کرونای رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم هم مثبت اعلام شده، خواستار حضور وزیر بهداشت در قم شده بود.  او با بیان اینکه ویروس کرونا از سه هفته پیش در قم شیوع پیدا کرده است گفت: پرستاران در خطر هستند به آنها تجهیزات لازم برای قرنطینه را نداده‌اند، البته وزیر گفته امروز ۷هزار لباس و ماسک به قم می‌فرستند پرستاران در خطر هستند بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه بوده‌اند اما امکانات کافی برای قرنطینه در قم وجود ندارد بسته‌های پیشگیری به دست مردم نرسیده است در برخی داروخانه‌ها ماسک پیدا نمی‌شود یا گران است باید سریعا وضعیت پیگیری شود.  نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای تامین استان قم باید حرم حضرت معصومه(س) را تعطیل کنند در این باره مراجع هم مخالف نیستند چون بحث جان مردم در میان است امیرآبادی درگفت‌وگو با «ایلنا» نیز گفت: لیست فوت شدگان را به معاون وزیر بهداشت دادم، منتظر استعفای حریرچی هستم.  همین مطلب نیز بلافاصله با پاسخ حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت مواجه شد ودرنشست خبری مشترکش با سخنگوی دولت تاکید کرد که اگر خبر یک چهارم تعداد فوت‌شدگان قم بر اثر ویروس کرونا صحیح باشد، من استعفا می‌دهم.

واکنش نماینده قم به ضدعفونی کردن صندلی‌اش

اما شاید موضوعی که روز گذشته بحث کرونا را در مجلس داغ‌تر کرد، ماجرای بیمار شدن احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس بود اوکه روز گذشته درمجلس با ماسک حاضر شده بود پس از آنکه گزارشی از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا درقم ارائه کرد به یک باره حالش بد شد و همین بحث ابتلای او به کرونا را مطرح کرد که البته ساعتی بعد ازسوی او و مجلس تکذیب شد.  اما این تنها حاشیه روز گذشته مجلس نبود. پس از آنکه احمد امیرآبادی فراهانی به‌دلیل بد بودن حالش مجلس را ترک کرد یکی از کارمندان مجلس با حضور در جایگاه هیات‌رئیسه، اقدام به ضدعفونی کردن میز و صندلی کار وی کرد، که همین اقدام نیز واکنش نماینده قم را به‌دنبال داشت به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر اینکه اشتباه کردند به من چه مربوط است در پاسخ به این سوال که آیا تستی دادید یا نه؟ گفت: من نه تست دادم و نه تستم مثبت بوده، نه چیزی گفته‌اند نه قرنطینه شدم، بلکه در پاویون مجلس و جلوی در خانه ملت هستم و حتی در جلسه هیات‌رئیسه مجلس هم شرکت کردم نماینده مردم قم تاکید کرد به آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم مبتلا نشده است.

غیبت نمایندگان به دلیل کرونا

ازسوی دیگر جلسه روز گذشته مجلس درغیاب حدود ۱۰۰ نماینده برگزار شد. این درحالی بود که بررسی کلیات بودجه در دستور کار مجلس بودو قرار بود این موضوع در دو شیفت کاری بررسی شود، اما به گفته یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا کلیات بودجه را رد کردند.

تست کرونا از نمایندگان مجلس

همچنین در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دمای بدن نمایندگان، کارکنان و خبرنگاران در مبادی ورودی مجلس شورای اسلامی کنترل شد. در ادامه تمهیدات مجلس برای پیشگیری از شیوع کرونا، راهروی مجلس یعنی مکان مربوط به مصاحبه خبرنگاران با نمایندگان روزگذشته برای خبرنگاران بسته شد. درهمین حال به گزارش «ایسنا» روابط‌‌عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای خطاب به نمایندگان اعلام کرد: در راستای پیشگیری از شیوع کرونا از نمایندگان در پارلمان تست ویروس کرونا گرفته می‌شود.

بهبود حال برخی مبتلایان

در میان این اخبار بد، خبر بهبود برخی مبتلایان درتهران و برخی شهرها از خبرهای خوب روز گذشته بود. به گزارش خبرگزاری مهر، بیمار ۳۹ ساله مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان فیروزگر تهران، پس از ۳ روز تلاش کادر درمان، از بیمارستان مرخص شد. همچنین جهان‌پور رئیس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با ویروس کرونا وزارت بهداشت، خروج اولین بیمار مبتلا به کرونا از بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح دانشوری را تایید کرد. به گزارش خبرآنلاین وی افزود: این بیمار هنوز تحت مراقبت است و هنوز از بیمارستان مرخص نشده است. همچنین مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت از بهبود سه بیمار مبتلا به کرونا در تهران و اراک خبر داد. محمدرضا ‌هاشمیان پزشک بیمارستان مسیح دانشوری هم از بهبود وضعیت یکی از بیماران مبتلا به کرونا و انتقالش از آی‌سی‌یو به بخش خبر داد.  ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارسلان زارع استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت عمل به دستورالعمل‌های دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان گفت: دو  فرد مبتلا به ویروس کرونا در گیلان پس از دریافت خدمات درمانی بهبود یافتند.

مرزهای ترکیه و افغانستان با ایران بسته شد

درادامه واکنش کشورهای همسایه به شیوع کرونا درایران، سخنگوی گمرک ایران از بسته شدن مرزهای مسافری و باری دو کشور ترکیه و افغانستان با کشورمان خبر داد. لطیفی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تمام مرزهای ایران و ترکیه ازروز یکشنبه از طرف دولت ترکیه بسته شده است، اظهار کرد: وزیر کشور ترکیه در مصاحبه‌ای گفته که این تصمیمات به‌دلیل تقویت شرایط سلامتی در این کشور اتخاذ شده است. به گفته لطیفی، زمان مشخصی برای بازگشایی مرزهای ایران و ترکیه از سوی دولت ترکیه اعلام نشده است. همچنین سخنگوی گمرک ایران به نقل از شورای امنیت افغانستان، دلیل بسته شدن مرزهای ایران و افغانستان را جلوگیری از ورود ویروس کرونا به این کشور اعلام کرد.

واکنش ترکیه

درهمین راستا رسانه‌های ترکیه گزارش دادند چاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود موضوع شیوع ویروس کرونا در ایران و زلزله در مرز دو کشور را مورد ارزیابی قرار داده است. درخبری دیگر قطرنیز اعلام کرد مسافرانی که از ایران و کره جنوبی وارد قطر شوند، تحت قرنطینه قرار می‌گیرند.  همچنین به گزارش «ایلنا» به نقل از آناتولی، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه «حریت» درخصوص شیوع کرونا در ایران تصریح کرد: در گفت‌وگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران خواستم که شهر قم نیز مانند شهر ووهان چین قرنطینه شود. اگر این شهر قرنطینه می‌شد، دیگر نیازی به اتخاذ تدابیر دیگر و بستن مرزها نبود. کوجا افزود: ایران گفت که قرنطینه قم ممکن نیست. بنابراین ما مجبور به بستن مرزهایمان با این کشور شدیم.  وی افزود: ایتالیا منطقه‌ای را که در آن ویروس مشاهده شده است، قرنطینه کرد و این کار صحیحی بود. چین نیز ووهان را قرنطینه کرد. اگر ایران نیز شهر قم را قرنطینه می‌کرد، این پیشگیری‌ها و تدابیر ضروری نبود.  کوجا در پاسخ به این سوال که چه زمانی مرزهای با ایران بازگشایی می‌شود، گفت: باید وضعیت کنترل این بیماری در ایران را ببینیم و بر مبنای آن تصمیم بگیریم اما احتمال گسترش آن در ایران وجود دارد.

لغو سفر ایرانی‌ها به عتبات

 همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آزاد سرپرست، معاونت عتبات سازمان حج و زیارت گفت: براساس تصمیمات مسوولان دو کشور سفر زمینی زائران به عتبات عالیات فعلا تا دو هفته دیگر لغو شد.

بسته شدن مرز برخی کشورها موقتی است

به‌دنبال بسته شدن مرزها روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه اعلام کرد: بسته شدن مرز از سوی برخی از کشورهای همسایه امری موقتی است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ما ممکن است یکسری نگرانی‌هایی داشته باشند و این امر طبیعی است، ادامه داد: ولی این موضوع نباید مانع مبادلات مردمی و امر صادرات و واردات شود. موسوی ادامه داد: وزارت امورخارجه کشورمان از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه یک سری رایزنی‌ها را با مقامات کشورهای همسایه شروع کردند تا به آنها اطمینان دهند که هیچ‌گونه مورد مشکوکی از مرزها عبور نخواهد کرد و اینکه در این زمینه اقدامات لازم از جمله ارائه گواهی صحت سلامت انجام خواهد شد و ما امیدواریم  در این شرایط با کمک کشورهای منطقه و همسایه برخی از نگرانی‌های موجود را برطرف کنیم تا مبادلات به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند.

پاسخ ماهان به انتقادها

درهمین حال هواپیمایی ماهان روز گذشته به برخی از انتقادها پاسخ داد. به گزارش «ایرنا» هواپیمایی ماهان ضمن تایید انجام ۴ پرواز باری به مقصد دو شهر «شانگهای» و «پکن» و همچنین پنج پرواز مسافری بعد از دستور توقف پروازها به چین، اطلاع‌ داد که اکنون این شرکت برنامه‌ای  برای پرواز مسافربری به مقصد چین ندارد و برقراری احتمالی پروازها به چین مبتنی بر مجوز سازمان هواپیمایی کشوری است.  براساس توضیحات این ایرلاین داخلی در این مدت پروازهای ترانزیت به دلیل منع سفر اتباع چین توسط دولت چین از مبدا شهرهای چین نیز متوقف شده است. مسافران ایرانی و چینی‌های منتقل‌شده به ایران و چین تا تاریخ ۵ فوریه ۲۰۲۰ قبل از بروز بحران شیوع ویروس کرونا بلیت‌های ماهان را در اختیار داشتند که باید به مقاصد خود انتقال پیدا می‌کردند که با توجه به مصوبه هیات دولت این امر صورت گرفت و خارج از این چارچوب انتقال مسافری صورت نگرفته است. ماهان تاکید دارد تمام دستور‌العمل‌های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گندزدایی از بار و هواپیما و نحوه رفتار خدمه پروازی قبل، حین و پس از پرواز بر اساس بالاترین استانداردهای ابلاغی و با نظارت وزارت مذکور انجام گرفته و می‌گیرد.