قرنطینه خودخواسته رئیس شورای شهر

ماجرای قرنطینه خودخواسته

براساس گزارش‌ها ظاهرا برخی اعضای شورای شهر هفته پیش با شهردار منطقه ۱۳ که مشکوک به ویروس کروناست جلسه داشتند. محسن‌هاشمی بعد از این دیدار هم با برخی دیگر از اعضا ملاقات کرده بود. او روز گذشته باتاکید بر اینکه به‌دلیل این اتفاقات از خانه بیرون نرفتم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ملاقاتش با شهردار منطقه ۱۳ (که درحال‌حاضر در بیمارستان به‌دلیل مشکوک بودن به ویروس کرونا بستری است) اظهار کرد: سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من مسجدجامعی، میلانی از اعضای شورای شهر و برخی از همکاران روابط‌عمومی در این جلسه حضور یافتند. (نکته دیگر این است که روز بعد از این ملاقات بنده با خانم نژادبهرام و آقای فراهانی و نظری جلسه داشتم.) وی افزود: رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ در جلسه ماسک بر صورت داشت و به من گفت: آنفلوآنزا دارم و به‌دلیل اینکه در روز ۲۲ بهمن گشت زده‌ام دچار بیماری شده‌ام.  رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز (روز شنبه ) از خانم خداکرمی که پزشک شورا و عضو کمیته سلامت و محیط‌زیست هستند، در مورد وضعیت جسمانی آقای رحمانی سوال کردم که ایشان به من گفتند از ۴ تست کرونا مجتبی رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ سه مورد آن مثبت بوده است. وی افزود: پس از اطلاع از این موضوع به هیات‌رئیسه اعلام کردم که جلسه‌ای تشکیل دهند و در مورد برگزاری جلسات آتی شورا تصمیم بگیرند. هاشمی اظهار کرد: از آنجا که هفته پیش من در کنار شهردار منطقه ۱۳ بودم امروز تصمیم گرفتم از منزل بیرون نیایم درحال‌حاضر علائمی از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ندارم. ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با امتداد درباره دلیل تعطیلی شورا گفت: سه شنبه هفته گذشته رئیس شورای شهر تهران به اتفاق سایر اعضا در جلسه شورایاری‌هاى منطقه ١٣ که با حضور شهردار این منطقه برگزار شد حضور داشتند و در این جلسه برخى با شهردار تماس دستی هم داشته‌اند. او گفت: آقای رحمان‌زاده در همان روز داراى علایم آنفلوآنزا بود و ماسک هم داشتند که با وخامت حالشان در بیمارستان عرفان بسترى مى‌شوند که علائم بالینی و آزمایش‌ها و بررسى‌هاى اولیه دال بر ابتلا به ویروس کرونا بود. به همین دلیل روز گذشته به بیمارستان مسیح دانشورى منتقل شد و همه علائم نشان می‌دهد که ایشان مبتلا به ویروس کرونا هستند. ولى حال عمومى ایشان رضایت‌بخش است و به‌نظر مى‌رسد بیمارى کنترل شده است.

آخرین آمار مبتلایان

در همین حال کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن اعلام آمار قطعی مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران و تعداد افراد فوت شده گفت که تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه‌کننده از مطب‌ها و کلینیک‌ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته‌اند و ظرف روز گذشته تعداد ۱۰ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا تشخیص قطعی شدند که با توجه به آمار ۱۸ نفر روز گذشته مجموع این مبتلایان به ۲۸ نفر رسید. به گزارش «ایرنا» وی گفت: از بین ۱۰ نفر فرد بیمار جدید شناسایی شده، هشت نفر در شهر قم بوده‌اند و دو نفر بیماران بستری در تهران هستند که از قم ارجاع شده‌اند. سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا ادامه داد: ۱۸ مورد مبتلای قبلی که تا روز جمعه شناسایی شده بودند نیز شامل دو مورد در استان گیلان، چهار مورد در تهران و ۱۲ مورد در استان قم است، بنابراین اغلب مبتلایانی که تاکنون شناسایی شده‌اند و ابتلای آنها به ویروس کرونای جدید و بیماری کووید ۱۹ ثابت شده ساکن قم بوده یا طی روزها و هفته‌‌های گذشته به قم سفر داشته‌اند.

برای قرنطینه به جمع بندی نرسیده‌ایم

درهمین حال رئیس پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیده‌ایم. به گزارش «ایسنا» سردار غلامرضا جلالی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه درباره ویروس کرونا آیا احتمال قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: در چرخه اقدامات پدافند زیستی، اقدامات قرنطینه وجود دارد و زمانی که کنترل توسعه انتشار ویروس از بین برود طبیعا قرنطینه یکی از اقداماتی است که باید انجام شود ولی هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد گفت: از سه روز گذشته آمار مبتلایان حتی در قم افزایش پیدا نکرده و کنترلی درحال انجام است و وضعیت آمارها نشان از ثبات دارد. جلالی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال قرنطینه قم یا مراکز زیارتی گفت: هشدارهای بهداشتی باید تقویت شود و تاکید کردم که باید سطح آموزش بالابرود. به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین گفت: پس از بررسی نمونه‌‌های مشکوک به کرونا در آزمایشگاه‌های مرجع کشور و بررسی آن توسط پزشکان متخصص ما از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شده‌‌ایم.

تصمیم‌‌ برای قرنطینه قم

دکتر مینو محرزعضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزارت بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند. وی افزود: اما آن‌طور که شنیده‌ام، اماکنی که تجمع در آن زیاد است را تعطیل کرده‌ا‌ند‌ و مدارس نیز تعطیل شده‌اند و از تجمع در این شهر درحال جلوگیری هستند که اقدامات خوبی است. وی درخصوص منشأ انتقال ویروس کرونا در قم اظهار کرد: در قم تعدد کارگاه‌‌ها زیاد است و برخی کارگران خارجی از جمله کارگران چینی در این استان حضور دارند که تعداد آنها زیاد هستند و حتما در کشور رفت‌و‌آمد هم کرده‌اند.

تشریح وضعیت قم

وزیر بهداشت نیز دیروز گزارشی از چگونگی موضوع ابتلای برخی افراد درقم به ویروس کرونا و اقدامات صورت گرفته در این خصوص را تشریح کرد. سعید نمکی درخصوص شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: پس از گزارش‌هایی که از استان قم مبنی بر وجود بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به‌دست ما رسید، بررسی‌های دقیق‌تر همکاران ما آغاز شد که حاکی از تایید بروز موارد آنفلوآنزا در این استان بود. طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی اگر فردی به محل آلوده به ویروس سفر کرده باشد یا در تماس مستقیم و موثر با افراد آلوده بوده باشد باید طبق قوانینی که برای برخورد با مبتلایان به ویروس کرونا وجود دارد با او برخورد کنیم. به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر اینکه موارد گزارش شده از قم هیچ یک سفری به کشورهای خارجی آلوده نداشتند، ادامه داد: همچنین طبق اظهارات و گزارش‌های خودشان هیچ تماسی با فرد آلوده به ویروس کرونا نداشتند. به همین دلیل همکاران ما این افراد را در پروتکل مبتلایان به ویروس کرونا تلقی نکرده بودند. با مشاهده تابلوی بیماری توسط متخصصان، آنها به این باور رسیدند که افراد مشکوک باید از نظر ابتلا به کرونا نیز بررسی شوند که در دو مورد فوت شده در استان قم نمونه‌برداری‌ها مثبت شده و افراد به سمت دیسترس تنفسی و سینه پهلوی دو طرفه رفتند و متاسفانه فوت کردند. نمکی تصریح کرد: پس از آن تیم ما بلافاصله در محل مستقر شد و کار گسترده خود را آغاز کرد؛ موارد جدیدی با اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم مراجعه کردند و پس از بررسی موارد مشکوک مشخص شد که موارد جدید بررسی شده مبتلا به ویروس کرونا هستند و همزمان متوجه شدیم برخی افراد در تماس با افراد مثبت از قم به شهرهای دیگر سفر کردند به‌عنوان نمونه یک مورد آلودگی در شهر اراک گزارش شد که طبیب همکار ما بود. وزیر بهداشت در این خصوص ادامه داد: این پزشک خوشبختانه به‌رغم اینکه در روزهای ابتدایی حال مساعدی نداشت، به مراتب رو به بهبودی می‌رود. هشت مورد دیگر در اراک مورد نمونه‌برداری قرار گرفتند که بازهم نتایج آزمایش منفی بود. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ آمار مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا را از مردم پنهان نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: صادقانه می‌گویم هر بیمار بستری به‌عنوان مشکوک در تخت بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا نیست بلکه تعداد قابل‌توجهی از آنها به آنفلوآنزای فصلی مبتلا شده‌اند. ما زمانی می‌گوییم فردی مبتلا به کرونا است که فرد از سه مرحله تست تشخیصی گذشته باشد و این موضوع باید در مرحله آخر به امضای مسوول فنی ما در انستیتو پاستور رسیده باشد و این تشخیص باید مبتنی بر پروتکل‌های جهانی و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی باشد.  وی با تاکید بر عدم‌توجه به شایعات پیرامون ویروس کرونا، گفت: بررسی‌های بیشتر روی موارد مشکوک درحال انجام است و آمار جدید هر روز حدود ساعت ۱۳ به‌صورت تجمیعی به مردم اعلام خواهد شد.

تعیین ۱۷۰ بیمارستان

ازسوی دیگر لیست بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران ویروس کرونا اعلام شد. بنابر اعلام کانال اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، در مجموع ۱۷۰ بیمارستان در کشور ارائه دهنده خدمت به مبتلایان ویروس کرونا هستند. همچنین به گزارش «ایسنا» محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در مجموع آزمایش‌های ویروس کرونا در دو آزمایشگاه خیلی ویژه در کشور انجام می‌شود و کار هر آزمایشگاه معمولی نیست. این دو آزمایشگاه‌ هستند که موارد دقیق را مشخص می‌کنند، اطلاعاتش در کشور ثبت می‌شود و در اختیار مردم نیز قرار می‌گیرد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درادامه گفت: کیت تشخیص اختصاصی کرونا در اختیار ایران قرار گرفته و برای افراد مشکوک بدون تاخیر و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود اما اعلام بی‌مورد آمار کرونا مسوولیت بین‌المللی دارد.

تعطیلی حوزه‌‌های علمیه قم

باتوجه به شیوع ویروس کرونا از قم، ‌معاون آموزش حوزه‌‌های علمیه از تعطیلی همه دروس حوزه علمیه قم در روز یکشنبه چهارم اسفندماه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خبر داد. مهدی رستم‌نژاد گفت: به علت پیشگیری از سرایت ویروس کرونا تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم امروز یکشنبه ۴ اسفند تعطیل است.

تعطیلی مهدکودک‌های قم

همچنین روز گذشته محمد نفریه، رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه فقط مهدکودک‌های استان قم تعطیل هستند، گفت: دستورالعمل‌های ویژه برای تمامی مراکز نگهداری سازمان بهزیستی ابلاغ شده ‌است.

وضعیت شهرهای مختلف کشور

 همزمان خبرهایی از برخی شهرهای کشور مبنی بر ابتلای مردم به کرونا منتشر می‌شود. درهمین ارتباط مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان از برگزاری دو جلسه اضطراری با حضور وزیر به‌منظور پیشگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌‌ها خبر داد و گفت: تاکنون سه دانشجوی مشکوک به ویروس کرونا تشخیص داده شدند که یکی از این دانشجویان از دانشگاه خواجه نصیر به بخش منتقل شد و نتیجه آزمایش وی منفی بود. بررسی و آزمایشات پزشکی روی یک دانشجوی مشکوک به ابتلا به کرونا نیز ظهر دیروز (شنبه) منفی اعلام شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف استان مرکزی مشاهده نشده است. سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: به‌جز یک مورد مثبت بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شهر اراک خوشبختانه نتیجه آزمایش مواردی که به مراکز درمانی استان مراجعه کردند منفی بوده و مورد جدیدی نیز مشاهده نشده است. وی درخصوص فوت یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در ساوه نیز گفت: هنوز نتیجه آزمایش این بیمار فوت شده از تهران دریافت نشده است که مشخص شود آیا بر اثر ابتلا به بیماری ویروس کرونا فوت کرده یا علت دیگری داشته است. نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هم گفت: هیچ مورد قطعی تاییدشده مثبتی در شهرستان‌های تحت‌پوشش این دانشگاه گزارش نشده است.همچنین به گزارش «ایرنا» منوچهر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موارد مشکوک به ویروس کرونا در استان وجود دارد که آمار قطعی آن بعد از تایید آزمایش به‌صورت روزانه اعلام می‌شود.

لغو تمامی گردهمایی‌های غیرضروری در دانشگاه‌‌ها

درهمین حال به‌دنبال طرح مباحثی مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌‌های کشور، روز گذشته مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان از لغو تمامی گردهمایی‌ها و نشست‌های غیرضروری در دانشگاه‌‌ها خبر داد و گفت: واحدهای عملی تربیت بدنی دانشگاه‌‌ها نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد تا امکان تماس دانشجویان کمتر شود. به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان در صورت امکان تعطیلی خوابگاه‌‌های دانشجویی دانشگاه‌‌ها نیز گفت: فعلا بحث تعطیلی این مراکز در وزارت علوم مطرح نیست اما به دانشگاه‌‌ها اعلام کردیم که در صورت نیاز خودشان در این زمینه مختار به تصمیم‌گیری هستند. همچنین به گزارش «ایرنا» سیما سادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از لغو تمام اردوها، گردهمایی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌‌های علوم‌پزشکی برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا خبر داد. لاری تصریح کرد که تاکنون هیچ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی گزارش نشده است.

عدم تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس

ازسوی دیگر عبدالرضا فولادوند رئیس آموزش و پرورش شهر تهران درگفت‌وگو با «ایلنا» درباره تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا در برخی استان‌ها گفت: درحال‌حاضر در ستاد بحران شهر تهران هستیم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. وی ادامه داد: امکان دارد، بیشترین کلونی ناشی از شیوع کرونا در حوزه کاری ما یعنی مدارس باشد. از این رو ما مرتبا این بحث را مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم برای تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری کنیم، هرچند ویروس کرونا روی کودکان چندان تاثیری ندارد، اما این بچه‌‌ها می‌توانند به‌عنوان ناقل باشند و آن را به بزرگسالان منتقل کنند. با این حال روز گذشته عصر ایران به نقل از کانال روزنامه جام‌جم، خبرداد که با تصمیم اعضای شورای تامین استان مرکزی مدارس شهرستان اراک به منظور پیشگیری از بیماری کرونا یک هفته تعطیل شد. همچنین حسن ضیاءالدینی مدیرکل امور سلامت وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه هیچ مورد مشکوکی در مدارس از ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم، گفت: اگرهم مواردی وجود داشته باشد باید وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کند و ما امر آموزش و پیشگیری را بر عهده داریم. ضیاءالدینی همچنین توصیه‌ای به خانواده‌‌ها داشت و عنوان کرد: به خانواده‌‌ها تاکید کردیم اگر فرزندشان دچار تب یا علائم سرماخوردگی شد تا بهبودی کامل به مدرسه نیاید. هیچ مشکلی به لحاظ غیبت از سوی مدرسه وجود ندارد و به مدیران مدرسه تاکید کردیم که با والدین همکاری کنند تا در پیشگیری از ویروس کرونا با همکاری همه مردم موفق شویم.

توقف تمام پروازهای مسافری به چین

اما درحالی‌که برخی خبرها همچنان حاکی از آن است که پروازهای رفت و برگشت چین متوقف نشده و همین موجب شیوع کرونا درکشور شده است، محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: این موضوع قابل بررسی است و وزارت بهداشت باید آن را اعلام کند. وی گفت: پروازهای مسافری به چین متوقف بود و تنها پروازهای باری با تایید وزارت بهداشت انجام می‌شد. درحال‌حاضر هم تمام پروازها متوقف شده است.

ممنوعیت واردات دام از کشورهای آلوده

همزمان علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ممنوعیت واردات دام از کشورهای آلوده به کرونا خبر داد.