به گزارش «ایسنا» وی روز گذشته درحاشیه جلسه هیات‌دولت دراین خصوص افزود: اصرار ما بر این بود که باتوجه به قواعد بین‌المللی که در این‌گونه حوادث هست، این امر بازخوانی باید در کشوری که سانحه اتفاق افتاده صورت بگیرد. اما جای سوال دارد چرا حاضر نیستند نرم‌افزار جعبه سیاه را برای ایران ارسال کنند.

ربیعی درادامه گفت: با این حال ما اقدامات خود را همراه با اوکراین ادامه می‌دهیم دولت این تصمیم را گرفته که اگر امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور فراهم نشود بازخوانی در خارج از ایران اما با حضور ما انجام شود. سخنگوی دولت افزود: با توجه عدم همکاری‌هایی که صورت گرفته، اگر ببینیم که خواندن جعبه سیاه برایمان امکان‌پذیر نیست، هیچ اشکالی هم ندارد که این بازخوانی را در خارج از ایران انجام دهیم. وی اظهار کرد: کمیته بررسی سانحه با کشورهای صاحب ظرفیت مکاتبه کرده است. من این مکاتبات را دیدم و سوابق را هم گرفتم، ما در این زمینه پیشنهاد همکاری داشتیم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم بنابراین خواندن جعبه سیاه برای ما هم مهم است که زوایای بیشتری روشن شود.

ادامه مشورت با اوکراین

ازسوی دیگر روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در حاشیه جلسه هیات‌دولت گفت: ما باید جعبه سیاه را بخوانیم چون ما داغ‌دیده هستیم. ما بهترین جوانان خود را از دست داده و ما هستیم که نیاز داریم که بدانیم چه اتفاقی افتاده است. بنابراین بیش از هر کسی تمایل داریم و تلاش می‌کنیم این کار ‌صورت بگیرد البته براساس اصول و ضوابطی که حقوق مردم ایران حفظ شود.

به گزارش «ایرنا» ظریف روز گذشته درحاشیه جلسه هیات‌دولت افزود: قبلا هم در جلسه با وزرای پنج کشور در حاشیه نشست مونیخ و هم در دیدار با وزیر امورخارجه کانادا و گفت‌وگو با نخست‌وزیر کانادا گفته‌ام هیچ‌کس به اندازه جمهوری اسلامی نیازمند و مایل به خواندن جعبه سیاه نیست. وی درباره تحریف صحبت‌هایش درباره جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نیز اظهار کرد: البته صحبت‌های من را تقطیع کردند. آنچه من گفتم این بود که ما حق داریم جعبه سیاه را خودمان بخوانیم. ما حق داریم در هر بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشیم. اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که جای ما آن را بخوانند، حتما این کار نمی‌کنیم.

اشاره ظریف به آن بخش از سخنانش در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ان‌بی‌سی است که گفته بود ایران جعبه سیاه را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد. وزیر امورخارجه درادامه با تاکید بر اینکه با کشورهای مختلف مخصوصا با اوکراین درحال مشورت هستیم، گفت: با لابراتورهای مختلف تماس گرفته و از آنها خواسته‌ایم مقررات‌ خودشان را به ما اعلام کنند که ببینیم چه میزان حضور جمهوری اسلامی در هر روند بررسی و تحقیق قطعی می‌شود. در آن صورت ما تصمیم لازم را خواهیم گرفت. ظریف افزود: ما با وزیر دفاع همواره در تماس هستیم و حرفی را که گفته‌ام حرفی بوده است که ایشان گفته‌اند.

آسیب جدی به جعبه سیاه هواپیما

در همین حال امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز روز گذشته در این خصوص گفت: جعبه سیاه این هواپیما آسیب قابل‌توجهی دیده است و از بخش صنایع دفاعی خواسته شد تا برای بازسازی جعبه سیاه کمک کند. قرار است نخست بازسازی جعبه سیاه انجام و بعد بازخوانی شود. الان مشغول این کار هستند تا بتوانند آن را بازسازی کنند.

دوشنبه شب نیز محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه هیچ حساسیتی درباره جعبه سیاه نداریم و موضوع در کمیته بررسی سانحه توسط ایران و اوکراین درحال بررسی است، گفته بود: روز یکشنبه اوکراینی‌ها مدارک هواپیما را تحویل ما دادند که ممیزی می‌شود. همچنین شواهد موجود روی زمین و دیگر موارد را بررسی می‌کنیم و اگر نتوانیم جعبه سیاه را بخوانیم با هماهنگی اوکراین در کشور ثالث این کار انجام می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: از آن منظر که ما این تایپ هواپیما را در کشور نداشته‌ایم، امکاناتی هم در این حوزه نداشته‌ایم البته سازمان هواپیمایی کشوری امکاناتی در این حوزه تامین کرده است اما FDR هواپیما آسیب‌دیده و نیاز به ترمیم دارد.

ارائه گزارش به رئیس‌جمهوری

در همین حال روز گذشته معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گزارش ابعاد حقوقی سانحه هواپیمای اوکراینی را به رئیس‌جمهوری و کارگروه منتخب هیات‌ دولت ارائه کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، در گزارش مقدماتی این معاونت از ابعاد حقوقی سانحه هواپیمای اوکراینی، ضمن تبیین اقدامات انجام‌شده توسط معاونت، معیار ارزیابی خسارات، لزوم رفتار غیرتبعیض‌آمیز و برابر با آسیب‌دیدگان قطع نظر از تابعیت آنان، چارچوب مذاکره و توافق و پیش‌نیازهای آن را تبیین و بر ضرورت تسریع در فرآیند گزارش فنی حادثه و نیز توجه به ماهیت فنی و حقوقی موضوع و به‌ویژه جنبه‌های انسانی آن تاکید کرد و توجه داد که نباید در این موضوع مانند برخی موضوعات فنی و تخصصی دیگر جنبه سیاسی غلبه پیدا کند.

بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰- ۷۳۷ که درحال ترک فرودگاه امام‌خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین بود، ۶دقیقه پس از پرواز دچار سانحه شد و در صباشهر از توابع استان تهران در شهریار سقوط کرد. حادثه‌ای تلخ که ۱۷۶ کشته برجای گذاشت.درمیان مسافران هواپیمای بوئینگ ۱۴۷ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر افغانی، ۹ نفر کانادایی، ۴ سوئدی و یک نفر انگلیسی حضور داشتند. همچنین براساس گزارش‌ها از ۱۴۷ مسافر ایرانی این پرواز ۶۳ نفر شهروند کانادا بودند و ۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند با پرواز بعدی به کانادا بروند.