امروز؛آخرین پرواز چین به ایران

سخنگوی دولت روزگذشته درنشست خبری هفتگی خود بابیان اینکه درپایان امروز با هماهنگی‌های لازم با دولت چین ایرانیان مقیم چین اعم از دانشجویان و سایرین از ووهان به تهران انتقال پیدا خواهند کرد، افزود: این پرواز همراه با تیم پزشکی اعزام شده به چین انجام می‌شود و مسافران آن بعد از بازگشت به کشور به‌صورت ایزوله در محل پیش‌بینی شده‌ای قرنطینه خواهند شد.ربیعی درادامه سخنانش توضیحاتی درمورد دلیل عدم لغو پروازهای رفت و برگشت چین به ایران به رغم دستور روز جمعه دولت ارائه کرد. او در واکنش به اخباری مبنی بر ادامه پروازها میان ایران و چین تاکید کرد: تصمیم را ما جمعه شب اتخاذ کردیم. در همان زمان تصمیم‌گیری کارگروه، پروازهایی از قبل برنامه‌ریزی شده و بلیت‌ها فروخته شده بود. حتی برخی از این پروازها در آسمان قرار داشتند و اغلب مسافران آن ایرانیانی بودند که باید به کشور باز می‌گشتند. به گزارش «ایسنا» ربیعی تاکید کرد: فروش بلیت جدید همان شب متوقف شد و مقرر شد پروازهایی که در مسیر هستند و پروازهایی که بلیت شان فروخته شده است با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه‌های لازم انجام شود و مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان حاضر در چین اتخاذ شد؛ اما به‌دلیل مشکلاتی که در آن استان وجود داشت به تاخیر افتاد وحالا قرار است در پایان روز سه‌شنبه (امروز) این پرواز ایرانیان حاضر در چین را به تهران منتقل کند. وی افزود: این پرواز با تیم پزشکی انجام می‌شود و افراد ایزوله خواهند شد.سخنگوی دولت با اشاره به تصاویری که از پروازهای سایر کشورها منتشر شده نیز با تاکید بر اینکه این پروازها نیز متوقف می‌شوند، گفت که آنها پروازهای ترانزیتی بودند که ربطی به پروازهای ما نداشتند و از قبل پیش‌بینی شده‌ بودند. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: ما پس از انجام پرواز ووهان به تهران و انتقال ایرانیان ساکن در چین، دیگر هیچ‌گونه پروازی را تا تعیین شرایط جدید نخواهیم داشت.ربیعی ادامه داد: تصمیمات درستی اتخاذ کردیم و جزو کشورهایی بودیم که با تفکر تصمیم اتخاذ کردیم و تمام پروازهایی که ترانزیت بود یا جزو پروازهای قبلی بود هیچکدام بعد از تصمیم‌گیری ما نبوده بلکه قبل از آن بوده و ما ناچار بودیم با کنترل بهداشتی و قرنطینه‌سازی این کار را انجام دهیم که انجام هم شد.همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته با اشاره به برنامه‌ها برای بازگشت ۷۰ دانشجوی ایرانی ساکن در شهر ووهان چین گفت: پروازی مخصوص در اولین ساعات بامداد امروز به این شهر اعزام می‌شود که متشکل از پنج نفر از پرسنل زبده ما شامل متخصص عفونی و متخصص اورژانس است. همچنین برای کلیه خدمه پروازی این هواپیما نیز تمهیدات لازم از نظر حفاظت از ویروس فراهم شده است. این ۷۰ دانشجو پس از بازگشت دو هفته در قرنطینه خواهند بود و سپس می‌توانند به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.

درخواست دولت برای شرکت در انتخابات

سخنگوی دولت درکنار توضیحات درمورد بیماری کرونا، روزگذشته با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخابات در بستری سالم به کار می‌گیرد، خواستار حضورپرشور مردم چه منتقدان و چه آنهایی که نگران هستند درپای صندوق‌های رای شد. علی ربیعی افزود: با احترام به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، ما معتقدیم که حضور معنادار برای پاسخ به این تهدیدات و حفظ ارزش‌های صندوق‌ها در شرایط فعلی الزامی است و همه باید در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشیم. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق رای می‌دانیم، گفت: هر چقدر صدای مردم در داخل کشور بیشتر شنیده شود، صدای بیگانه‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها کمتر شنیده می‌شود یا اساسا شنیده نخواهد شد.سخنگوی دولت همچنین گفت: از همگان دعوت می‌کنیم حتی آنان که از وضعیت  نارضایتی دارند با اعتقاد به تلاش برای منافع ملی و اعتلای کشور به مشارکت و حضور معنادار در این برهه درانتخابات بپردازند.

تکذیب فشار دولت به صدا و سیما

سخنگوی دولت درادامه نشست خبری روز گذشته خود از تحریف و شبیه‌سازی مقاله‌اش با سخنان مسوولان آمریکایی در بخش خبری ۲۰:۳۰ انتقاد کرد و گفت: ‌ای کاش خنده‌های نتانیاهو موقع خروج از برجام را هم پخش می‌کردند و ‌ای کاش شادمانی‌هایی را که برای خروج از برجام بود هم پخش می‌کردند.وی افزود: معتقدیم صداوسیما باید رسانه ملی باشد، صدای مردم باشد و همگان احساس کنند که می‌توانند به اعتبار اطلاعاتی آن تکیه کنند. بنابراین اگر هم مطلبی می‌گوییم از سر دلسوزی است و جز این نیست.ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخی ادعاها درباره قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما و فشار دولت برای انجام این اقدام، تصریح کرد: من نشنیدم از دولت کسی در این زمینه نامه‌ای نوشته باشد یا فشاری آورده باشد. قطعا ما در این زمینه دخالتی نداشتیم. وی تصریح کرد: ما قطعا در این زمینه فشاری نداشتیم؛ اما گاهی شاهد توهین‌هایی بودیم که به‌صورت زنده از آنتن انجام می‌شد.

معرفی وزیرجهادکشاورزی درمهلت قانونی

سخنگوی دولت درادامه در پاسخ به پرسشی درباره معرفی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایشان قبل از پایان مهلت قانونی معرفی خواهد شد. ما زمان قانونی داریم و اگر بتوانیم در این موقع به جمع‌بندی برسیم - که تاکنون حداقل بحث معرفی شش نفر مطرح است - و بررسی‌ها انجام شوند، حتما در مهلت قانونی وزیر مشخص و معرفی خواهد شد. وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم ما بهداشت مسائل غذایی و دائمی است و از این جهت وزارت کشاورزی برای ما بسیار مهم است. قطعا دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته، پیگیر و متخصص را برای آن معرفی کند.

واکنش به سفر جوزپ بورل

ربیعی با اشاره به سفر جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. امیدواریم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف‌نظرها که در ماه‌های گذشته به دنبال عدم پایبندی لازم کشورهای اروپایی به برجام صورت گرفته است، مفید واقع شود. ربیعی تاکید کرد: از نظر ایران گفت‌وگو درباره پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آنها در برابر زورگویی‌های آمریکا اولویت دارد و ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هُل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های آمریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم.

ربیعی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌افتادن کانال تجاری ایران و سوئیس برای عبور از تحریم آمریکا برای واردات دارو و غذا به ایران گفت: ما از تلاش‌های سوئیس هم برای ارسال دارو تشکر می‌کنیم و البته لازم می‌دانم این را بگویم که این پول‌ها متعلق به خودمان بوده و خرید‌‌هایی انجام گرفته بود. اما اجازه ارسال آن به داخل کشور داده نمی‌شد. البته تلاش‌ها و اقدامات کشوری به همین اندازه نیز برای ما حائز اهمیت و قابل تقدیر است اما آنچه مورد انتظار ما است، پایبندی اروپا و کناررفتن تحریم‌های ظالمانه از جمله تحریم‌های غذایی و دارویی کشور و سایر اقلامی است که به زندگی روزمره مردم گره خورده است.