در این جلسه راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور و مقابله با این ویروس بررسی شد. پیش از این سعید نمکی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرده بود که تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی جلوگیری شود. به دنبال آن عصر روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توقف موقت پروازهای رفت و برگشت ایران به چین خبر داد. به گزارش «ایرنا» نمکی اظهار کرد: همچنین قرار شد پروازهای ویژه‌ای برای هموطنان ما در چین در نظر گرفته شود که این افراد به کشور برگردند و نظارت ویژه‌ای بر این افراد داشته باشیم. نمکی همچنین اعلام کرد که تمام پایگاه‌های بهداشتی در تمام ورودی‌های کشور از آغاز شیوع کرونا در حال آماده‌باش کامل هستند.درهمین حال تلاش‌ها برای بازگرداندن ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین به کشور ادامه دارد. آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده است با پیگیری‌های وزارت خارجه این دانشجویان در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسبی تحت نظر و مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد. روز گذشته نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت که خارج کردن ایرانی‌ها از «ووهان» نیازمند موافقت دولت چین براساس مقررات بهداشتی و بین‌المللی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در سایر کشورها است و رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

نتایج آزمایش ۶بیمار مشکوک منفی بود

درهمین حال محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به هیچ یک از کشورهای همسایه وارد نشده است، گفت: ویروس کرونا به هر حال وارد کشور ما خواهد شد؛ اما چیز پنهان کردنی از مردم نداریم و هر روزی که اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد. به گزارش «ایسنا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا است و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد. گویا با بیان اینکه تاکنون شش مورد مشکوک به ویروس کرونا در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، بررسی شده‌اند، اعلام کرد که نتایج آزمایش‌ها همه این موارد، منفی بوده است.

تکذیب وجود ۲ مورد در تبریز

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شناسایی دو نفر مبتلا به ویروس کرونا در تبریز را نیز تکذیب کرد.گویا گفت: دو مورد مشکوک به ویروس کرونا روز پنج‌شنبه در تبریز بستری شدند و جواب آزمایش هر دو نفر بعد‌از‌ظهر دیروز آماده شد و این دو نفر مبتلا به آنفلوآنزای نوع B بودند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های خاصی را در همه استان‌ها و چندین بیمارستان را در کشور برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: در عین حال رایزنی کرده‌ایم و بیمارستان‌های خصوصی را در نظر گرفته‌ایم تا اگر فردی خواست در این بیمارستان‌ها بستری شود، این امکان فراهم باشد.

همچنین به گزارش «ایرنا» گویا اظهار کرد: ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و ممکن است به تمام کشورها هم وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است. وی گفت: اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماری ویروس کرونا در افراد ۱۰ تا ۹۰ ساله بوده است و افراد کمتر از ۱۰ سال، به ندرت به این بیماری مبتلا شده‌اند. افرادی که بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، شامل افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

 

اعلام وضعیت اضطراری در جهـان