باید دنبال پل باشیم نه دیوار

روحانی روز گذشته در مراسم پایانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره با بیان اینکه علم و دانش را نباید بین جناح‌ها تقسیم کنیم، تصریح کرد: هرچیزی را در جامعه دو قطبی نکنید، قطب‌بندی، حزب و جناح جای خودش را دارد. رئیس‌جمهوری همچنین افزود: مسائل و افتخارات کشور نباید دو قطبی شود، افتخار، افتخار است. وی دربخش دیگری از سخنانش بااشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی افتخار ما است، جناح راست و چپ نمی‌شناسد و خود سردار سلیمانی اصلا فرد جناحی نبود. باهمه جناح‌ها خوب بود و تفکر او اصلا تفکر جناحی نبود.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اساسا افتخارات ملی، جناحی کردنی نیست و معنی ندارد که ما افتخارات ملی خود را جناحی و تقسیم کنیم، با این کار، برش ناصحیح و نادرستی ایجاد می‌کنیم.  وی افزود: نمی‌شود یک درختی را که میوه می‌دهد از وسط با اره نصف کرد و بگویند ما دو جناح هستیم؛ با این کار هردو طرف خشک می‌شود و دیگر به این جناح و آن جناح میوه نمی‌دهد. خیلی ازجاها، جایی است که قواعد بازی و حزب بازی برای جا و محیط خاصی مانند زمان انتخابات است.

هر چیز را دوقطبی نکنیم

رئیس‌جمهوردرادامه سخنانش دراین مراسم که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد ، با بیان اینکه برای افزایش توانمندی‌ها اولین مساله، امید جامعه به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است، گفت: فضای دانشگاه باید علمی باشد و تنازع نباشد. علم را تقسیم نکنیم. هنر را نمی‌توان دوقطبی کرد. من می‌ترسم ساندویچی‌ها، مغازه‌ها و لباس‌فروشی‌ها و... را هم دو قطبی کنیم. می‌ترسم میوه را هم دوقطبی کرد؛ پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ؛ در حالی که پرتقال، پرتقال است. هر چیز را دوقطبی نکنیم.

روحانی با یادآوری خاطرات دانشجویی خود اظهار کرد: استاد خوب، استاد خوب است. آن زمان که ما دانشجو بودیم، البته آن زمان شور انقلابی حاکم بود و برخی دانشجوها با برخی استادها خوب نبودند. برخی از استادان انقلابی بوده و برخی مخالف انقلاب بودند؛ اما من با این مساله مخالف بودم. وی افزود: ما که میزان نداریم که تقوای افراد چقدر است و نمی‌سنجیم که از چه نژادی هستند. دانشگاه برای آموختن است. در دانشگاه هم می‌شود کار سیاسی کرد؛ ولی اصل آن، برای علم‌آموزی است وگرنه نه کلوب و خانه احزاب را دانشگاه درست می‌کردیم.

رئیس دولت دوازدهم مشارکت دانشجویان در امور سیاسی کشور را ضروری دانست و بیان کرد: البته دانشجویان در دانشگاه‌ها باید کار سیاسی کنند و در سیاست مشارکت هم بکنند. دانشگاه‌ها در زمان انتخابات فعال بودند، اما یادمان نرود که به دنبال علم و دانش رفتیم و علم و دانش را نباید تقسیم کرد. من وقتی گفتم فیزیک و شیمی اسلامی و غیر اسلامی نداریم، برخی نقد کردند که داریم. شاید من بلد نیستم؛ اما دو به علاوه دو می‌شود چهار، نمی‌شود برای جناح راست چهار شود و برای جناح چپ شش. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه در مورد همین خوارزمی، آثار علمی‌اش را نمی‌پرسیم، حتی مذهبش را نمی‌پرسیم شیعه بوده یا سنی بوده، در مورد سعدی هم نمی‌پرسیم که او شیعه بوده یا سنی بوده، حافظ شیعه بوده یا سنی بوده؟ گفت:چه فرق می‌کند، آنچه مهم است از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنید.

رئیس‌جمهوری افزود: فضا را یک مقدار مناسب و آرام کنیم. از دو قطبی کردن فضا در همه موضوعات فاصله بگیریم و بگذاریم در علم و دانش پیشرفت شود. بحمدالله وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم. امروز امیدوار هستیم اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ما را بشکند و نتوانسته ما را عوض کند، این افتخار بزرگی برای ماست. وی افزود: خدا شاهد است در این یک‌سال و خرده‌ای، کمتر رهبری در دنیا است که به من برسد و از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکند؛ همه رهبران غربی و اروپایی،‌ همه‌شان برایشان جای تعجب و شگفتی است که یک ملت بزرگ و عظیم در برابر این همه فشار ایستادگی و مقاومت و در علم و دانش پیشرفت می‌کند.

با ملت‌های دیگر پل بسازیم

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش تصریح کرد: قواعد بازی وحزب بازی برای محیط خاص و دوران خاصی است، با هم دعوا و انتخابات می‌کنیم و یکی برنده می‌شود. از اینجا به بعد، دیگر این قواعد بازی به آن صورت رقابت در جامعه باید تعطیل شود. نه اینکه داخل اتاق‌هایمان برویم و تا انتخابات بعدی رقابت کنیم، یعنی ما همین طور می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ و همچنان تا انتخابات بعدی و بعدی ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مردم اینها را از ما نمی‌خواهند، مردم پیشرفت کشور را از ما می‌خواهند، مردم زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه و استقلال به معنی واقعی کلمه را می‌خواهند، مردم تعامل با جهان را می‌خواهند. روحانی در ادامه گفت: می‌گویند با دنیا تعامل نکنیم، یک دیوار دور خودمان بکشیم. این‌قدر دیوار دور ما هست دیگر نیاز نیست شما دیوار بکشید. آن آقای پمپئو اینها دائما مشغول دیوار‌کشی هستند، ما باید دنبال پل باشیم نه دنبال دیوار، با ملت‌های دیگر و با دانشگاه‌های دیگر پل درست کنیم.

رشد مثبت در اقتصاد بدون نفت

رئیس‌جمهوری بابیان اینکه داریم به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کنیم، گفت: امسال و در پایان سال همه ویژگی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی بدون نفت مثبت و حتی بالای یک خواهد بود؛ البته رقم دقیق آن در ماه‌های اول سال آینده باید مشخص شود، اما از رشد منفی جدا شدیم؛ اگر نفت را کنار بگذاریم، در اقتصاد بدون نفت توانستیم به رشد مثبت برسیم و شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، وی اظهار کرد: حالا نمی‌خواهم این دولت را با دولت قبلی مقایسه کنم؛ در دولت قبل به‌رغم اینکه ما در سال ۹۰ ، صد میلیارد دلار پول نفت داشتیم، در سال ۱۳۹۰، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی بود؛ به‌رغم آن شرایط و بالاترین فروش نفت که قیمت نفت در بالاترین سطح خود در آن سال‌ها بود، اشتغال خالص ما در سال در اوایل ۹۲ و آخر ۹۱ کمتر از ۱۰ هزار نفر بود، باورتان می‌شود؟

رشدشاخص جهانی کشور در نوآوری

روحانی دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به دستاوردهای علم و فناوری در ۴۱ سال انقلاب اسلامی گفت: ایران در مسیر رشد و علم و دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت کنونی به این لحاظ نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. وزیرعلوم اخیرا- اوایل بهمن- گزارشی داده بود که بنابراین گزارش، حرکت ما در آمار و ارقام و واقعیت در مسیر پیشرفت و تعالی است.

رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: شاخص جهانی کشور در نوآوری در آغاز دولت یازدهم یعنی سال ۱۳۹۲ از ۱۲۰ به ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیده و ارتقا پیدا کرده است و این روند تداوم دارد، به‌طوری که در سال ۹۸ به ۶۱ -یعنی ارتقای ۵۹ پله‌ای- رسیده‌ایم؛ این آمار برای ما افتخار آفرین است برای اینکه بگوییم دولت تدبیر و امید با وجود فشارها و تحریم‌ها موفق بوده است یا نه، این معیار است؛ البته اگر شرایط تحریم نبود شرایط ما بی تردید بسیار بهتر بود؛ اما در عین حال در شرایط فشار و تحریم راه را گم نکرده‌ایم و مسیر را درست پیموده‌ایم. رئیس‌جمهورهمچنین دراین مراسم از ۱۵ برگزیده سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی تقدیر کرد.