استراتژی انتخاباتی کارگزاران

همچنین شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تصمیم گرفت برای جمع‌بندی در مورد لیست تهران، هفته آینده جلسه فوق‌العاده برگزار کند، بنابراین موضع این حزب درباره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران به جلسه آتی موکول شد. بر این اساس حزب کارگزاران پس از بررسی اسامی تاییدصلاحیت‌شدگان در تهران، جمع‌بندی کمیته انتخابات را در دستور جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی این حزب که هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار می‌دهد.

تایید صلاحیت دو اصلاح‌طلب

از سوی دیگر و در ادامه تکاپوها برای انتخابات مجلس یازدهم، خبر احراز صلاحیت دو چهره اصلاح‌طلب تایید شد. بر این اساس صلاحیت محمدحسین مقیمی معاون سابق سیاسی وزارت کشور و محمد علی افشانی عضو حزب اعتماد ملی و از نامزدهای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تایید شد.

لیست ندادن به اصلاح‌طلبان تحمیل شده است

با این همه شورای عالی اصلاح‌طلبان هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای حوزه انتخابیه تهران فهرستی ارائه نخواهند کرد. علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان درباره بیانیه اخیر این شورا گفت: این‌گونه نیست که تصمیم گرفته باشیم در انتخابات پیش‌رو لیست ندهیم، بلکه لیست ندادن به اصلاح‌طلبان تحمیل شده است.

شکوری‌راد روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: برای ما اصل شرکت در انتخابات است و معتقدیم مسیر اصلاحات از صندوق رای عبور می‌کند و برای صندوق رای اعتبار و ارزش زیادی قائل هستیم و حتی در شرایطی که این صندوق نتواند اصالت‌ها و اعتبار اصلی خودش را داشته باشد، هر مقدار که بهره‌ای از اصالت و اعتبار داشته باشد، باز برای ما فرصت است و می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم. دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره دلایل عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران گفت: متاسفانه به دلیل مسائلی که در کشور پیش آمده به ویژه حوادث آبان ماه، سرخوردگی بزرگی در جامعه شکل گرفته است و این مساله موجب شده بخش زیادی از مردم نسبت به انتخابات بی‌اعتنا شوند. علاوه بر آن سرخوردگی، عملکرد شورای نگهبان هم در رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، مزید بر علت و موجب شد که دست ما برای شرکت در انتخابات، خیلی بسته باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان در سایر نقاط کشور هم گفت: شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و همچنین حزب اتحاد ملت به استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در شهرستان‌ها اعلام کرده است که در هر حوزه انتخابیه‌ای که نامزد اصلاح‌طلبی وجود دارد و امید دارند آن نامزد در مجلس بعدی کنش اصلاح‌طلبانه داشته باشد، در انتخابات از او حمایت کنند. بنابراین ارزیابی در استان‌ها به عهده خود شعب احزاب در استان‌ها یا شورای‌عالی سیاست‌گذاری در استان‌ها است.

یک خروج دیگر از شورای ائتلاف

در اردوگاه اصولگرایان هم هنوز خبری از لیست واحد نیست. ائتلاف نیروهای انقلاب که تا حدی مسوولیت اجماع و نهایی کردن فهرست اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم را بر عهده دارد، هنوز نتوانسته همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا را زیر چتر ائتلافی خود جمع کند. خبرها حاکی از آن است که علاوه بر جبهه پایداری که احتمالا فهرست جداگانه‌ای از ائتلاف می‌دهد، جبهه پیشرفت رفاه و عدالت در تهران نیز لیست تشکل متبوعش برای انتخابات را نهایی کرده است. محمدجواد محمدی نوری با اشاره به بررسی حضوری و مذاکره در قالب نشست هم‌اندیشی با ۱۰۰تن از کاندیداهای شهر تهران از به اجماع رسیدن لیست واحد جبهه اصولگرای پیشرفت رفاه و عدالت در تهران خبر داد و تاکید کرد: نام لیست جبهه در انتخابات مجلس یازدهم‌ «مجلس مردم» است و تقریبا در تمامی استان‌ها نیز یا به‌صورت مشترک یا با برخی جریانات همسو یا کاملا مستقل تحت همین عنوان افراد لایق و کارآمد را معرفی خواهیم کرد. او گفت: در تمامی دیدارها با ۱۰۰ داوطلب حوزه تهران و نامزدهای اثر گذار در برخی شهرها آقایان سید شهاب الدین صدر به‌عنوان رئیس عالی جبهه به همراه حسن بیادی رئیس ستاد انتخابات جبهه در تهران حضور جدی داشتند.

اشتراک دو سوم فهرست شورای ائتلاف با پایداری

از سوی دیگر، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی صراحتا از ارائه فهرست جداگانه از ائتلاف سخن گفت اما تاکید کرد که این دو فهرست اشتراکات بالایی دارد. مرتضی آقاتهرانی اشتراک دو فهرست ائتلاف و پایداری را بیش از دو سوم دانست و گفت: فهرست شورای ائتلاف دست کم می‌تواند ۲۲ چهره مشترک با فهرست پایداری داشته باشد. به گزارش «ایرنا» آقاتهرانی در دیدار جمعی از فعالان فضای مجازی و موسسات رسانه‌ای گفت: خطوط قرمز پایداری در مورد تعیین فهرست به هیچ وجه منفعت‌های جناحی و حزبی و علقه‌های مرسوم تشکیلاتی نبوده و نیست و در تعیین مصادیق تنها معیارهای اصلی انقلابی و شاخص‌های مهم فکری و عملی مدنظر قرار گرفته است.

دبیرکل جبهه پایداری ادامه داد: پایداری هم دعوت‌کننده به اشتراک حداکثری فهرست‌هاست فلذا پیش‌دستی نکرد و صبر کرد تا دوستان شورای ائتلاف فهرست ۹۰ نفره نامزدهای مطلوب خودشان را اعلام کردند و پس از آن لیست ۶۰ نفره نامزدهای اصلح را جمع‌بندی و ارائه رسانه‌ای کرد. وی افزود: امروز فهرست شورای ائتلاف می‌تواند حداقل ۲۲ چهره مشترک با فهرست پایداری داشته باشد، چراکه دو فهرست حداقل ۲۲ چهره خوب انقلابی و مشترک دارد، یعنی بیش از دو سوم دو فهرست ائتلاف و پایداری مشترکند. او افزود: معتقدیم اگر شاخص‌های اصولی معیار قرارگیرند و ملاک‌های فرعی و رودربایستی‌ها هم کنارگذاشته شوند، می‌شود از ۲۲ نامزد مشترک به مشترکات بیشتر هم رسید.

موضوع جدایی جبهه پایداری از روند انتخاباتی که ائتلاف نیروهای انقلاب در پیش گرفته‌اند، موضوعی است که هر روز عیان‌تر می‌شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید، در صورت عدم تفاهم در ارائه فهرست مشترک، یکی از گزینه‌ها منع حضور اعضای لیست شورای ائتلاف در لیست‌ جبهه پایداری است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام موسی‌پور عضو جامعه روحانیت مبارز پس از ارائه لیست ۶۰ نفره پایداری گفت که «دوستان پایداری هم ظاهرا بنایی بر همراهی با ائتلاف برای یک لیست مشترک ندارند و مذاکراتی که با دوستان پایداری صورت گرفته است، ثمر‌بخش نبوده و آنها بر موضع خودشان تاکید دارند.» او همچنین تاکید کرد که جامعه روحانیت در فرآیند ائتلاف دخالت نمی‌کند.

دستگیری ۱۲ مدعی نفوذ در فرآیند انتخابات

خبر دیگر از انتخابات مجلس یازدهم آنکه دادستانی تهران از دستگیری ۱۲ نفر که مدعی نفوذ در شورای نگهبان در رابطه با تایید صلاحیت‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند خبر داد. مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که این افراد با گزارش شورای نگهبان و ‌اقدام فوری قوه قضائیه دستگیر شدند. این مرکز در ادامه گزارش خود توضیح داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، این شیادان در حالی اقدام به کلاهبرداری می‌کردند که طبق بررسی‌های انجام شده نه تنها هیچ‌گونه ارتباطی در شورای نگهبان نداشتند، بلکه رصدهای دقیق زیرمجموعه‌های نظارتی این شورا، منجر به شناسایی متهمان شده است.

بنابر این گزارش، کلاهبرداران طی تماس با کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده، به دروغ ادعای نفوذ در این شورا و حل مشکل پرونده آنها در قبال دریافت مبالغ هنگفت را داشتند که با رصد دقیق حفاظت اطلاعات شورای نگهبان، موضوع فورا در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و با همکاری نیروی انتظامی و طی ۲۴ ساعت این افراد دستگیر شدند.

در ادامه این گزارش با تاکید بر اینکه بی‌شک دستگاه قضایی با قاطعیت به پرونده متهمان رسیدگی‌ می‌کند، آمده است: این موضوع که برخی از نامزدهای انتخاباتی و برخی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که صلاحیتشان احراز نشده است، ساده‌لوحانه به دام کلاهبرداران افتادند، جای تامل فراوان دارد! بر اساس این گزارش، متهمان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و تحقیقات قضایی در حال انجام است.

پیش‌تر محمود صادقی نماینده تهران از نرخ برخی واسطه‌ها برای گرفتن تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم خبر داده بود.

انتقاد انتخاباتی واعظی

خبر دیگر از انتخابات آنکه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان مازندران به انتقاد از برخی رفتارهای انتخاباتی برخی جریان‌ها و افراد پرداخت و با اظهار اینکه شاهد برخی بی‌انصافی‌ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی علیه دولت هستیم گفت: با توجه به شرایط سخت امروز در داخل و خارج کشور، برخی به بهانه انتخابات مجلس خودشان را در قالب فرد، شخصیت و جناح سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ معرفی می‌کنند و در واقع انتخابات مجلس را سکوی انتخابات ریاست جمهوری می‌بینند.

او گفت: برخی از این افراد برای حفظ منافع و گرفتن قدرت سیاسی همه را فدا می‌کنند و این یک تهدید جدی برای آینده نظام است.