البته بر اساس آنچه رضا تقی‌پور وزیر دولت احمدی‌نژاد به خبرآنلاین گفت، این توافق پایدار است مگر اینکه توافق جدیدی صورت بگیرد.تقی‌پور که نامش در هر دو لیست منتشر شده توسط جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آمده است، در ارزیابی خود از ارائه دو لیست توسط جریان اصولگرا در انتخابات اسفندماه گفت: طبیعتا اگر یک لیست باشد خیلی بهتر است. برآیند گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در شورای ائتلاف و جبهه پایداری هم این است که این وحدت شکل بگیرد و بتوانند به وحدت برسند و لیست واحد ارائه کنند. اما اگر این اتفاق هم نیفتد، تلاش‌شان رسیدن به افراد مشترک در لیست‌ها و رسیدن به شاخص‌های مشترک در انتخاب افراد لیست‌ها است.موضوع ارائه لیست واحد از سوی گروه‌های مختلف جریان اصولگرایی ازجمله چالشی‌ترین موضوعات انتخاباتی میان اصولگرایان است. هرچند اصلاح‌طلبان به دلیل آنچه ردصلاحیت گسترده نیروها و چهره‌های اصلی خود می‌خوانند، نتوانسته‌اند تا امروز فهرست واحدی ارائه کنند و حتی تاکید کرده‌اند که ممکن است از فهرست واحد خبری نباشد، اصولگرایان اما به دلیل افتراق میان خود، هنوز بر سر فهرست واحدی توافق نکرده‌اند؛ افتراقی که مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری نیز در گفت‌وگوی چند روز پیش خود بر آن تاکید کرد. حالا اغلب نیروهای اصولگرای سنتی بیش از سایر گروه‌های اصولگرا بر ارائه فهرست واحد تاکید می‌کنند. محمدحسن قدیری‌ابیانه، یکی از چهره‌های اصولگرا که او نیز نامش در هر دو لیست منتشرشده توسط جبهه پایداری و شورای ائتلاف وجود دارد از هرگونه ائتلاف و احتمال تک‌لیستی شدن در جریان اصولگرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: البته این لیست‌ها هنوز نهایی نیست اما امیدوارم این اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر، احمد کریمی‌اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اختلافات در جناح اصولگرایان در آستانه انتخابات گفت: «شورای ائتلاف اصولگرایان باید دقت کند و به‌صورت اقناعی با همه تشکلات و دست‌اندرکاران همکاری کند. نباید مهندسی شود و برخی نظر شخصی خود را اعمال کنند. در واقع تنها در این صورت است که اتحاد انجام می‌شود و به یک لیست می‌رسیم. روشن است که عملکرد غیر از این به تشتت ختم می‌شود و اینها باید در پیشگاه تاریخ پاسخ دهند.»این فعال سیاسی اصولگرا درباره ارائه لیست جداگانه توسط جبهه پایداری نیز با بیان اینکه «ارائه لیست جداگانه پایداری از قبل هم مشخص بود» به انتقاد از این جبهه پرداخت و گفت: «این مجموعه تقریبا هیچ وقت نتوانسته با هیچ مجموعه‌ای خود را تطبیق دهد. دلیلش نیز آن است که فقط خودشان را مسلمان و انقلابی می‌‎دانند. کسانی هم که این‌گونه فکر کرده و محدودنگر هستند نمی‌توانند با دیگران سازش کنند. ما پیش‌بینی این را کرده بودیم که اینها برای قرار گرفتن در مجموعه سهم‌خواهی می‌کنند و این خیلی بد است. هر کس که شایسته‌تر و کارآمدتر است باید به مجلس برود.»کریمی‌اصفهانی تحقق هدف ارائه لیست واحد با پایداری‌ها را بعید دانست و گفت: «بعید می‌دانم که مجموعه‌ای بتواند با پایداری کنار آید. نه اینکه نخواهد با آن کنار آید اما پایداری با هیچ کس کنار نمی‌آید. در واقع این ویژگی اختصاصی پایداری است.»حسن بیادی، دیگر فعال سیاسی اصولگرا فرضیه‌ای دیگر درباره وضعیت شورای ائتلاف و احتمال ارائه لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری مطرح کرد. او با بیان اینکه «با وجود انتقاداتم به سیاست و فرآیند انتخاباتی شورای ائتلاف، باید انصاف را رعایت کنیم. این شورا زحمات زیادی کشید، مکانیزمی را تعریف کرد»، گفت: «جبهه پایداری در شورای ائتلاف چند نفر نفوذی موثر دارد و بسیاری از آگاهان سیاسی خوب می‌دانند و احتمال می‌دهند که این دو طیف با ایجاد یک دعوای درونی به شکل صوری در اردوگاه سیاسی خود بازارگرمی می‌کنند و احتمال و قصد دیگرشان این است که بقیه گروه‌ها و جبهه‌های سیاسی را از جرگه رقابت انتخاباتی خارج کنند و خود در جایگاه رقیب اصلی شورای ائتلاف قرار بگیرند.»

حذف رسایی از لیست جبهه پایداری

علاوه‌بر چالش میان جبهه پایداری با ائتلاف نیروهای انقلاب، خبر دیگری از این جبهه این است که حمید رسایی که یکی از نیروهای اصولگرای شناخته‌شده با نام جبهه پایداری است، از لیست این جبهه حذف شده است. او دیروز در واکنش به عدم حضور در لیست جبهه پایداری بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن با اشاره به اینکه این جبهه تحت نظارت آیت‌الله مصباح‌یزدی پایه‌گذاری شد، نوشت: این طلبه کوچک افتخارش این است که از ۲۰ سال قبل تا امروز و ان‌شاءالله در سال‌های بعد، فعالیت سیاسی‌اش را در سایه رهنمودهای آیت‌الله مصباح‌یزدی انجام داده است. او در این بیانیه افزود: «آیت‌الله مصباح که در جریان کامل موضوع بود، ضمن بیان رهنمودهایی که در آن مقطع حساس برایم بسیار راهگشا و آرام‌بخش بود، فرمودند که از نظر من اگر چهار نفر صلاحیت حضور در مجلس داشته باشند، یکی از آنها شما هستید.» رسایی تاکید کرد که پرقدرت در رقابت انتخاباتی باقی خواهد ماند.

انتقاد کوهکن از ردصلاحیت‌ها

از سوی دیگر، روند بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نیز ازجمله موضوعات مورد توجه دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا است. محسن کوهکن نماینده مجلس دهم که برای انتخابات دوم اسفند ردصلاحیت شده، تاکید کرد که باید اجازه دفاع به ردصلاحیت‌شدگان داده شود. او در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: بنده بعد از انقلاب همواره یا مجری انتخابات بوده‌ام یا در صحنه انتخابات بوده‌ام، نمی‌خواهم منکر اشتباه شوم، هیات‌‌های نظارت شورای نگهبان هم علم غیب ندارند. مبنای قضاوت‌ها یکسری گزارش است اما مهم این است که دقیق رسیدگی شده و اجازه دفاع به افراد داده شود و حرف‌ها را بشنوند و بعد تصمیم بگیرند و همه هم از قانون تبعیت کنند.