به گزارش «ایسنا» سازمان پدافند غیرعامل کشور دراین اطلاعیه تاکید کرده است: قرارگاه پدافند زیستی کشور همچنان تا فروکش کردن بیماری در سطح جهانی در حالت آماده‌باش کامل بوده و به همکاری و حمایت خود از سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های مسوول بهداشتی و درمانی در این رابطه ادامه خواهد داد. این اطلاعیه می‌افزاید: سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری برخی از موسسات دانش‌بنیان داخلی مجموعه اقداماتی را جهت تحقیق و بررسی هرچه بیشتر روی منشأ بیماری و تلاش برای کشف پادتن و واکسن آغاز کرده است که درصورت حصول نتیجه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

تکذیب ادعای منع امنیتی انتشار اخبار

درخبری دیگر دراین راستا روز گذشته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادعای منع امنیتی انتشار اخبار ابتلا به ویروس کرونا در کشور را رد کرد. به گزارش جماران،کیانوش جهانپور در حساب کاربری خود در توییتر خود نوشت: «ادعای منع امنیتی انتشار اخبار ابتلا به ویروس کرونا تا زمانی خاص که ظاهرا توسط یک شومن از رده خارج مطرح شده، هیچ پایه و اساسی ندارد. ولی امیدوارم خبر برخورد قانونی با امثال این افراد که مصداق بارز نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است منتشر شود و البته صحت هم داشته باشد.»

دستور وزیر بهداشت به رئیس اورژانس کشور

درهمین حال همزمان با بازگشت دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین به کشور، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه‌ای به پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور، مسوولیت همه امور مربوط به انتقال دانشجویانی ایرانی مقیم چین به کشور را به وی محول کرد و از وی خواست همه این مسافران از پای پرواز مستقیما به قرنطینه منتقل شوند. به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت افزود: در این راستا، امور مربوط به کنترل گذرنامه و... می‌‌تواند به شکل فوق‌العاده و ویژه از طریق رایزنی با مسوولان مربوطه انجام شود. نمکی در این نامه تاکید کرد از هرگونه تماس و مواردی از قبیل استقبال خانواده‌ها از این عزیزان (دانشجویان و ایرانیان مقیم ووهان) به شدت جلوگیری شود. صبح روزگذشته یک فروند هواپیمای ایرانی با همراهی تیم اورژانس و پزشکان متخصص عفونی راهی ووهان چین شدند تا حدود ۷۰ ایرانی مقیم این شهر را که حدود ۵۰ نفرشان دانشجو هستند به کشور بازگردانند.درهمین راستا دوشنبه شب محمد جواد ظریف و وانگ یی وزرای امور خارجه ایران و چین در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص آخرین تحولات مربوط به شیوع کرونا در چین و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

توقف همه پروازهای برنامه‌ای و فروش بلیت ماهان

ازسوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از لغو پروازهای برنامه‌ای به چین خبر داد و گفت: پروازهای امروز (دیروز) چین در مسیر رفت و برگشت برای بازگرداندن ایرانیان حاضر در چین به کشور انجام می‌شود و دانشجویان ایرانی شهر ووهان با تمهیدات ویژه پس از ورود به کشور قرنطینه می‌شوند.به گزارش «ایسنا» مقصود اسعدی سامانی افزود: همه پروازهای برنامه‌ای و فروش بلیت ماهان برای چین متوقف شده است اما برای انتقال ایرانیان با هماهنگی دولت تعدادی پرواز طی این روزها در دستور کار قرار گرفته است.همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمام مشمولان وظیفه‌ای که در چین در حال تحصیل بوده و به دلیل پیشگیری از سرایت کرونا به ایران بازمی‌گردند مجازند پس از بهبود شرایط برای ادامه تحصیل به چین بازگردند.

تکذیب کرونا در دزفول

درخبری دیگر دراین ارتباط فریدون جعفریان‌فر، مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص شایعه مشاهده یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در دزفول مشاهده نشده است.