هرچند مهلت سومی برای اعتراض داده شد که دیروز به پایان رسید اما انتقادها به روند بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد. شاهد این مدعا علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که این بار نتوانست حتی با اعتراض به رد صلاحیت خود، از شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرد. او در بیانیه‌ای در واکنش به رد صلاحیت خود نوشت: «عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به دعوت شورا به آنجا رفتم تلویحا گفت شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم.» مطهری افزود: «در همان حال سخن امام‌خمینی‌(ره) در فرانسه به یادم آمد که فرمود: «در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها در اظهارنظر آزادند» و سخن پاره‌ تن او استاد شهید آیت‌الله مطهری که امروز ۱۳ بهمن یکصدمین سال تولد اوست؛ به یادم آمد که در آستانه پیروزی انقلاب فرمود: «در جمهوری اسلامی احزاب غیر اسلامی نیز آزادند که اظهارنظر و فعالیت کنند مشروط به اینکه با تابلوی خودشان فعالیت کنند نه با تابلوی اسلام.» او با اشاره به فرصت سوم اعتراض برای رد شدگان اعلام کرد که به دو دلیل اعتراض نخواهد کرد؛ «اول اینکه اعتراض در این مرحله اعتراض به شورای نگهبان است؛ درحالی‌که داور نیز شورای نگهبان است در صورتی که باید شخص سومی باشد. دوم اینکه اعتراض در این مرحله به معنی التماس خواهد بود و من قبلا گفته‌ام التماس نمی‌کنم.»

او در عین حال مردم ایران را به شرکت فعال در انتخابات مجلس یازدهم دعوت و تاکید کرد: مشارکت بالا در این انتخابات پیام خوبی برای دنیا خصوصا آمریکا و اروپا و صهیونیسم دارد و می‌تواند کمک موثری برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما در شرایط ویژه امروز کشور باشد. هر مقدار مشارکت بالاتر باشد افراد کارآمدتری وارد مجلس می‌شوند و مجلسی واقعی‌تر و شبیه‌تر به ملت خواهیم داشت. همچنین فاطمه سعیدی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم از عدم تایید صلاحیت خود با وجود اعتراض خبر داد. فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید با انتشار توییتی درباره رد صلاحیت خود نوشت: «با اعلام فرمانداری تهران از طریق پیامک به‌دلیل آنچه شورای نگهبان عدم التزام به جمهوری اسلامی عنوان کرده است، ردصلاحیت اینجانب ابلاغ شد. و الحمدلله»

از سوی دیگر شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز از عدم احراز صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان پس از اعتراض خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، مولاوردی در توییتی که از رد صلاحیت خود خبر داد، از نحوه‌ اطلاع‌رسانی شورای نگهبان نیز انتقاد کرد و نوشت: «بزرگواران پاسدار احکام اسلام و قانون اساسی حتی نیاز ندیدند حداقل حفظ ظاهر کرده و طبق اصل« البینه علی المدعی» صورت قانونی و شرع را مراعات کنند؛ نه تماس تلفنی، نه مطلع کردن از دلایل و مدارک رد صلاحیت و نه دعوت به جلسه حضوری درخواستی برای ارائه توضیحات و دفاعیات!» مولاوردی این توییت را با هشتگ انتخابات منصفانه منتشر کرده است.

این چند نمونه از انتقادات چهره‌های اصلاح‌طلب ازجمله نمایندگان مجلس درباره روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم بود. دیروز آذرمنصوری، دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است، با اشاره به تاییدصلاحیت حدود دو هزارنفر از داوطلبان در بررسی اخیر شورای نگهبان اعلام کرد: اگر تغییر معناداری نسبت به قبل اتفاق نیفتاده باشد، در راهبرد مصوب و اعلام شده اصلاح‌طلبان هم تغییری ایجاد نمی‌شود و راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است که در همان موج اولیه ردصلاحیت‌ها اعلام کردیم. چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم، آن را اعلام می‌کنیم، در غیراین‌صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم. منصوری افزود: اطلاعاتی که به ما رسیده حاکی از آن است که تغییر ملموسی در وضعیت ردصلاحیت شدگان ایجاد نشده است؛ اما همچنان آخرین وضعیت داوطلبان اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه تهران و سراسر کشور را پیگیری می‌کنیم.

سیدحسن رسولی، رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان هم در پنجمین جلسه شورای مرکزی ستاد انتخابات شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در بررسی اعتراض کاندیدا‌های اصلاح‌طلب گفت: در صورت تصمیم شورای‌عالی، متناسب با تعداد کاندیدا‌های تاییدشده در تهران و استان‌ها در انتخابات حضور خواهیم داشت و تصمیمات نهایی درباره چگونگی حضور جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس، به‌زودی در قالب نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار خواهد شد، تشریح خواهد شد.

احتمال تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

با این همه دیروز جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که احتمال اینکه افرادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در این انتخابات تایید شوند، وجود دارد.

فراخوان انتخاباتی حزب ندا

همچنین حزب ندای ایرانیان طی فراخوانی تصریح کرده که قصد معرفی و حمایت از کاندیداهای متولد پس از انقلاب اسلامی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، حزب ندای ایرانیان از احزاب اصلاح‌طلب به دبیرکلی سیدصادق خرازی طی فراخوانی از تمام کاندیداهای تایید صلاحیت شده که پس از ۲۲‌بهمن ۵۷ متولد شده، دارای گرایش‌های اصلاح و تحول‌خواهی و تخصص در حوزه‌های کاری و علمی هستند و تمایل دارند مورد حمایت حزب قرار گیرند، دعوت کرد رزومه علمی، سیاسی، اجتماعی و کاری خود را حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه ارسال کنند.

لیست نهایی اصولگرایان

در اردوگاه مقابل یعنی اصولگرایان اما رضایت بیشتری نسبت به روند بررسی صلاحیت‌ها وجود دارد. گرچه برخی چهره‌های اصولگرا ازجمله نمایندگان فعلی مجلس همچون محسن کوهکن و محمدعلی پورمختار رد صلاحیت شدند، اما جبهه اصولگرایی تلاش خود را بر نحوه بستن لیست ائتلاف متمرکز کرده است. دیروز پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تشریح فرآیند اجرایی مجامع استانی برای رسیدن به نامزدهای این شورا در سراسر کشور ابراز امیدواری کرد فهرست ۳۰ نفره حوزه انتخابیه تهران ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس نیز تا پایان این هفته نهایی شود. سروری با بیان اینکه برای رسیدن به نحوه ترکیب‌بندی فهرست نهایی تهران نیز از مردم نظرسنجی کردیم، گفت: با مراجعه به ذائقه مردم تهران و اولویت‌های مورد نیاز مجلس از تهران، مقرر شد ۳ روحانی، ۶ خانم، ۸ چهره شناخته شده یا ۵۰ سال به بالا و ۱۳ چهره جوان و جدید ۴۹ سال به پایین در فهرست ۳۰ نفره قرار بگیرند.

البته در میان اصولگرایان هم نظرات متفاوت است و فعلا خبری از لیست اشتراکی نیست. روز گذشته مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه ارائه لیست‌هایی با افراد مختلف، وحدت را نفی نمی‌کند، گفت: اگر واقعا امکان لیست مشترک وجود نداشت، می‌توان لیست مستقل ارائه داد؛ البته تلاش جبهه‌ پایداری بر ارائه لیست مشترک بوده است. این فعال سیاسی تاکید کرد: اینکه صرفا در موعد انتخابات بایکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم بسیار اشتباه است و متاسفانه در بین اصولگرایان افتراق وجود دارد.