سعید نمکی درگفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: این پرواز مستقیم با تیم پزشکی به شهر ووهان چین انجام می‌شود و با استفاده از ماسک برای خدمه و تیم پزشکی همراه و تجهیزات پزشکی لازم، ۷۰ ایرانی را در قرنطینه به ایران بازمی‌گرداند. وی اضافه کرد: این افراد تا دو هفته در قرنطینه می‌مانند و درصورت مبتلا نبودن به ویروس کرونا می‌توانند نزد خانواده‌هایشان بازگردند. درهمین حال روز گذشته وزیر کشور و وزیر بهداشت ضمن تایید اینکه تاکنون هیچ موردی از این بیماری درکشور مشاهده نشده است از مردم خواستند به شایعات توجه نکنند و اخبار را تنها از رسانه‌های رسمی و وزارت بهداشت دریافت کنند.

نمکی همچنین در پیامی توییتری از همکاری وزارت ارتباطات با وزارت بهداشت برای اطلاع‌رسانی پیامکی درخصوص ویروس کرونا خبر داد و گفت: از امروز با همکاری وزیر محترم ارتباطات بسته‌های آموزش پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا به‌صورت پیامک برای هموطنان عزیز ارسال خواهد شد. وزیر بهداشت همچنین گفت: هرچند ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد اما تمام مرزهای کشور تحت کنترل و نظارت همکارانم قرار دارد و شبانه‌روز در حال انجام تست‌های لازم هستند. درهمین راستا وزیر بهداشت صبح دیروز با سفیر جمهوری خلق چین دیدار کرد و با تاکید بر اینکه برای مبارزه با طغیان ویروس کرونا با همه امکانات در کنار دولت و ملت چین هستیم، درعین حال محدودیت موقت در مراودات و تعلیق پروازهای ایران و چین را گریزناپذیر دانست.

اتخاذ مراقبت‌های ویژه

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز روز گذشته در حاشیه رونمایی از تجهیزات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به مناسبت دهه فجر برگزار شد با تاکید بر اینکه مردم اطلاعات ویروس کرونا را از رسانه‌های رسمی و وزارت بهداشت دریافت کنند، گفت: فعلا هیچ موردی از ویروس کرونا در ایران نداریم. اما با توجه به نوع مراوداتی که وجود دارد امکان ورودش وجود دارد، بنابراین بحث مراقبت‌های ویژه به خصوص در مناطق مرزی کنترل می‌شود و قرار شد محدودیت‌هایی نیز در سفر هواپیماها به‌خصوص از چین انجام شود تا از این ایام عبور کنیم. به گزار ش ایرنا، وزیر کشورهمچنین از تصمیم به اتخاذ مراقبت‌های ویژه درخصوص ویروس کرونا خبر داد.

آماده‌باش استانداران

درهمین حال علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به‌عنوان مرجع و محور اطلاع‌رسانی درخصوص ویروس کرونا تعیین شده است. وی اظهار کرد: به‌طور موقت فعلا پروازهای مستقیم از ایران به چین و چین به ایران تعطیل شده‌اند تا بتوانیم تمهیدات بیشتری بیندیشیم. از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همه استانداران و فرمانداران برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور در آماده‌باش کامل باشند.

تمهید برای بازگشت ایرانیان ساکن چین

همزمان روز گذشته حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به جدید بودن ویروس کرونا ۲۰۱۹،‌ گفت: همین موضوع سبب شده تست تشخیص سریع برای شناسایی ویروس وجود نداشته باشد، اما فرآیند و تجهیزات آزمایش‌های مولکولی شناسایی بیماری به شکل کامل در کشور فراهم است. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: با هماهنگی هیات دولت، ایرانیان ساکن در کشور چین، به‌ویژه دانشجویان ایرانی که در آنجا تحصیل می‌کنند، ظرف روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند و پس از مراقبت‌هایی که در مبادی مرزی هنگام ورود این عزیزان صورت می‌گیرد، آنها را با احترام به محلی مناسب انتقال داده تا به مدت دو هفته قرنطینه شوند؛ در صورتی که پس از دو هفته از سلامتی آنها اطمینان حاصل کردیم، می‌توانند نزد خانواده‌هایشان بازگردند. عرفانی تاکید کرد که هیچ ایرانی ساکن چین، به کرونا مبتلا نشده است. ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/ دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به‌طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره‌جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است. بر اساس آخرین آمار تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.