ضرغامی هم منتقد روند احراز صلاحیت‌ها شد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در همین همایش، ابراز امیدواری کرد که در فرصت باقیمانده اعلام نتایج شورای نگهبان برای اعلام صلاحیت‌ها امیدواریم فضا آماده رقابت‌های منطقی، قانونی و اصولی شود و همه مردم بتوانند داوطلبان مورد علاقه خود را در فهرست‌ها بیابند.

تعجب آیت‌الله مکارم از ردصلاحیت ۹۰ نماینده

از سوی دیگر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز با اشاره به رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس، رد صلاحیت ۹۰ نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی به دلایل گوناگون را تعجب برانگیز توصیف کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید،‌ آیت‌الله مکارم در دیدار حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بااشاره به رد صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی مجلس به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی، این مساله را تعجب برانگیز توصیف و تاکید کرد: اینها مسائلی است که مردم درباره آن فکر می‌کنند و نظر می‌دهند، بنابراین باید به گونه‌ای برخورد شود که مردم بیش از پیش امیدوار شوند.

واکنش ضرغامی به رد صلاحیت‌ها

همچنین دیروز عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما هم به جمع منتقدان روند رد صلاحیت‌ها پیوست و در توییتر خود نوشت: بسیاری از نیروهای متدین و انقلابی ردصلاحیت شده‌اند. بخوانید احراز نشده‌اند. باید از آنان عذرخواهی کرد و برای حفظ شانیت و آبروی آنان کوشید و به امید اصلاح قانون انتخابات نشست. او در این توییت افزوده است: در عصر فناوری اطلاعات، برخی تحقیقات محلی هم اجمالا شوخی است!

دو روز پیش هم محمدرضا باهنر از چهره‌های اصولگرا در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، به روند رد صلاحیت‌ها انتقاد کرده بود. به گزارش «ایرنا» باهنر با اشاره به اشتباهات در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفته بود که بسیاری از افراد ردصلاحیت شده، معتقد به اسلام، نظام و رهبری هستند و از همه دلسوزان نظام می‌خواهم برای تجدیدنظر در تایید صلاحیت‌ها تلاش کنند. به گفته باهنر ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای‌نگهبان سخت کرد و امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند ولی عدم‌التزام به اسلام خورده‌اند. باهنر تاکید کرد که این ساختار بررسی باید متحول شود.

روایت عارف از رایزنی با شورای نگهبان

با این همه دیروز محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید که طی چند روز اخیر بارها خبر رایزنی او با شورای نگهبان و روسای قوه مقننه و قضائیه برای احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب منتشر شده بود، درباره رایزنی‌های خود توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، عارف ضمن تایید خبر رایزنی خود با شورای نگهبان گفت که در حد توان در سطوحی که لازم بود، پیگیری و رایزنی کردیم و منتظریم در ١٢ بهمن لیست خوبی را ارئه دهیم. دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس فعلی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب رایزنی کرده است.

عارف: لیست ائتلافی نمی‌دهیم

عارف درباره ائتلاف با سایر جریان‌ها توضیح داد: براساس جمع‌بندی صورت گرفته در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان لیست باید اصلاح‌طلبانه باشد، بنابراین لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است و هر جا که کاندیدای اصلاح‌طلب داشته باشیم لیست می‌دهیم. البته بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها با توجه به ردصلاحیت دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب، مدیران ارشد اصلاح‌طلب و از استانداران سابق که تنها یک نفر تایید صلاحیت شد، نسبت به ارائه لیست تصمیم گرفته شد که از طریق شورای نگهبان پیگیری کنیم و بتوانیم لیست بدهیم که با این لیست حضور مردم در انتخابات پر رنگ شود. انتظار شورای‌عالی این است که شورای نگهبان با توجه به شرایط فعلی و با توجه به کف صلاحیت‌ها، اجازه بدهد مردم در انتخابات شرکت کنند.

عارف همچنین تاکید کرد: اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم لیست ائتلافی نمی‌دهند و افرادی در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند که شورای عالی استان‌ها و هم شورای عالی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی آنها را تایید کنند. در همین راستا ابتدا افراد میثاق‌نامه لیست امید و فراکسیون امید را امضا می‌کنند و امضاکنندگان پس از ورود به مجلس باید در فراکسیون امید قرار بگیرند.

نظر باهنر درباره وضعیت لیست اصولگرایان

از سوی دیگر محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم بر تک‌لیست بودن اصولگرایان مصر است و در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که اصولگرایان با ۲ لیست حتما انتخابات را می‌بازند. او توضیح داد: همین الان هم تا جایی که خبر دارم پایداری گفته است که جدا به میدان می‌آید یا ممکن است یک لیست جداگانه دهد. من فکر می‌کنم اینها دیگر چانه‌زنی است و دیگر در شورا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر دو لیست یا سه لیست شوند، شکست‌شان قطعی است.

توان اصلاح‌طلبان برای بستن لیست

با هنر در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: یک وقت است که می‌خواهیم در غیبت اصلاح‌طلبان انتخابات برگزار کنیم که مانند مجلس هشتم می‌شود؛ اصولگرایان دو لیست داشتند. یکی پایداری بود و دیگری بقیه و باهم رقابت کردند اما الان اصلا در غیبت اصلاح‌طلبان نیستیم. همین الان هم اصلاح‌طلبان می‌توانند لیست قابل‌قبولی ببندند. اصلاح‌طلبان در تهران طرفدارهای خودشان را دارند. این‌طور نیست که ما سرمان را زیر برف کنیم و بگوییم طرفداری ندارند، نخیر هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم بر این باور است که اصلاح‌طلبان نیروهای زیادی در رد صلاحیت‌ها از دست نداده‌اند. به گزارش «ایسنا» به بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب موتلفه درباره مساله رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تایید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی هم نیستند. بین آنها فرماندار، استاندار، معاون وزیر، وزیر و مقامات بلندپایه در دولت‌های گذشته وجود دارد. بنابراین جوسازی آنهایی که می‌گویند ما نامزد نداریم، خلاف واقع است.

مشخص شدن نامزدهای ائتلاف نیروهای انقلاب

خبر دیگر از تکاپوهای انتخابانی، نورالدین قدیمی معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از مشخص شدن کاندیداهای ائتلاف نیروهای انقلاب در ۱۵۰ حوزه انتخابیه خبر داد. او در گفت و گو با «ایسنا» با بیان اینکه مجامع شهرستانی در معرفی کاندیداها دقت‌نظر مناسبی داشته‌اند، اعلام کرد: بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که تا کنون اعلام شده بالای ۷۰ درصد کاندیداهای معرفی شده ما به نظرسنجی، جزو نفراتی هستند که احتمال رای‌آوری آنها بالاست.