استمرار سیاست‌ها؛کلید توسعه

او با بیان اینکه عکس العمل برادران عزیز سپاه نسبت به اقدام آمریکا عکس العملی مناسب بود، افزود: به دلیل آنکه تبلیغات و اطلاع رسانی در انحصار قدرت‌های بزرگ قرار دارد، هرطور که می‌خواهند افکار عمومی را هدایت می‌کنند و پس از پاسخ سپاه پاسداران این گونه وانمود کردند که تنها چند موشک شلیک شده و اثر چندانی در بر نداشته و هیچ‌کس کشته نشده است.

او با اشاره به اینکه آنها تصور می‌کنند که ما شهوت این را داشته‌ایم که تعدادی انسان را بکشیم، گفت: پس از جنگ جهانی دوم هیچ‌کس جرات نداشته به آمریکا چپ نگاه کند و حتی عبور از کنار پایگاه‌های آمریکا نیز باید با هماهنگی‌های گسترده باشد و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، پایگاه نظامی آمریکا را موشک باران کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز پس از گذشت مدتی از موشک باران پایگاه نظامی آمریکا،‌ خبرهایی از میزان تلفات و آسیب‌های وارد شده به آمریکا منتشر شده است، گفت: هر کس در هر موضوعی پنهان کاری کند ضرر کرده چرا که بعدا مجبور می‌شود حقایق را آشکارا بیان کند.

دو شوک بزرگ تورمی

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شرایط اقتصادی کشور دشوار است و وضعیت معیشتی مردم نیز با سختی مواجه شده است،‌ گفت: دو شوک بزرگ تورمی در یک دهه که یکی در سال ۹۰ و دیگری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رخ داد، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داد و آمریکایی‌ها نیز بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ بین‌الملل را علیه ما اعمال کرده‌اند و کار آنها به جایی رسیده که کشتی حامل نفت ایران را دنبال می‌کنند و به کاپیتان کشتی پیشنهاد باج می‌دهند که این کشتی را به محل مورد نظر آنها هدایت کند. جهانگیری افزود: شرایط مرتبط با فروش نفت خام متفاوت است و یکی از منابع اصلی درآمدی در بودجه دولت نیز درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است که محدودیت‌هایی در بودجه دولت ایجاد کرده است.

او با اشاره به سخنان برخی افراد که می‌گویند ارتباط و تعامل اقتصادی با دنیا سخنی غیر انقلابی است، تصریح کرد: ‌اتفاقا این سخن عین انقلاب است. اقتصاد دارای محیط درونی و بیرونی است که بخش درونی آن شامل فضای کسب و کار،‌ فعالیت بخش خصوصی، حمایت از صادرات، نظام بانکی و... است و بخش پیرامونی آن‌که بر بخش داخلی نیز اثرگذار است، شامل سیاست‌های کلان اقتصاد است که می‌تواند بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیرگذار باشد. جهانگیری افزود: اگر ثبات در اقتصاد کشور حاکم باشد؛ فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بهتر خواهد شد اما اگر به جای ثبات تلاطم حاکم باشد و نرخ تورم و نرخ ارز غیر قابل پیش بینی باشد بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند به شکل مناسب فعالیت کنند.

۵ رویکرد اقتصاد مقاومتی

جهانگیری با اشاره به رویکرد‌های اصلی پنج‌گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از این رویکرد‌ها درون‌زایی به معنای استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی، دیگری برون‌نگر بودن به این معنا که باید با دنیا در تعامل باشیم و سه رویکرد دیگر نیز دانش بنیانی، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصاد است.

سرمایه انسانی؛ سرمایه‌ای بی بدیل

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود از سرمایه انسانی به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه برای توسعه کشور یاد کرد و با بیان اینکه سرمایه انسانی هیچ بدیلی در میان سرمایه‌های دیگر ندارد، گفت: آموزش و پرورش کانون تربیت نیروی انسانی است و اصلی ترین دستگاه اجرایی که رسالت تربیت سرمایه انسانی را بر عهده دارد، آموزش و پرورش است.

کلید توسعه

جهانگیری افزود: اگر دلایل عقب ماندگی کشور نسبت به دیگر کشورها که یا بعد از ما یا همزمان با ما روند توسعه را شروع کرده‌اند، بررسی کنیم یکی از دلایلی که آن کشورها به توسعه رسیده‌اند، سیاست‌های مناسب و استمرار آن سیاست‌ها است. او ادامه داد: تمام کشورهایی که به توسعه دست یافته‌اند، سیاست‌های علمی و دقیقی برای توسعه تدوین کرده و این سیاست‌ها را استمرار داده‌اند. در برخی از کشورها حتی پس از کودتا و تغییر حکومت نیز سیاست‌های توسعه‌ای ثابت مانده و این در حالی است که در کشور ما با یک تغییر در سطح دولت ممکن است سیاست‌ها تغییر کند.

معاون اول رئیس‌جمهور نظام تعلیم و تربیت را از دیگر دلایل عقب‌ماندگی کشورمان نسبت به دیگر کشورها برشمرد و گفت: زمانی گزارشی را مطالعه می‌کردم که در آن گزارش آمده بود ژاپنی‌ها پس از جنگ بزرگی که داشتند و کشور آنها نابود شد، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که برای بازسازی کشور از چه نقطه‌ای باید شروع کنیم و به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین نقطه آموزش و تعلیم و تربیت است و می‌بینیم که امروز ژاپن از چه جایگاه مناسبی در توسعه برخوردار است.

جهانگیری با اشاره به اینکه در هر مقطعی از تاریخ ایران، کسانی که کارهای مناسبی را پایه‌گذاری کرده‌اند، آن کارها ماندگار شده است، تصریح کرد: پس از جنگ جهانی اول که ایران با قحطی و تلفات فراوان مواجه شده بود، وقتی ایران از این شرایط خارج شد اولین اقدام تاسیس دارالمعلمین بود و این یعنی جرقه‌های ذهن، هوش و استعداد ایرانی اهمیت موضوع تعلیم و تربیت را خوب شناخته بود و مشابه همین موضوع زمانی که امیرکبیر کار خود را شروع کرد از همان ابتدا نسبت به تاسیس دارالفنون اقدام کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید موضوع آموزش و پرورش را به موضوعی کلیدی در جامعه تبدیل کنیم، گفت: آموزش و پرورش هیچ گاه نباید از اولویت کشور خارج شود. حتی در مواقعی که با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم، آموزش و پرورش باید همچنان در صدر اولویت‌ها باشد، چرا که می‌تواند با تربیت نیروی انسانی، آینده کشور را بسازد. وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه فرابخشی است و سایر حوزه‌ها و بخش‌ها را نیز در بر می‌گیرد، ‌افزود: این نگاه و رویکرد باید در نظام برنامه‌ریزی کشور و برنامه و بودجه جا بیفتد. معاون اول رئیس‌جمهور یکی از ضعف‌های قانون اساسی کشور را نظام مدیریتی متمرکز عنوان و تاکید کرد: این موضوع باید در اصلاح قانون اساسی مدنظر قرار گیرد. وی افزود: کشور بزرگی مثل ایران را نمی‌توان با نظام مدیریتی متمرکز اداره کرد؛ چرا که وزیر در مرکز حضور دارد و قادر نخواهد بود نسبت به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درخصوص جزئی‌ترین مسائل شهرستان‌ها اقدام کند.

معضل اصلی؛ احساس تبعیض

او با اشاره به حوادث آبان ماه و برخی اعتراضات، افزود: بیشترین مشکلات و مسائل در حوادث آبان ماه مربوط به یکی از شهرهای کشور بود که اتفاقا پس از انقلاب اسلامی بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در آن صورت گرفته است. برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند اعتراضات ریشه در فقر و بیکاری دارد، معضل اصلی در احساس تبعیض در میان مردم بوده است.