به دنبال آن  روز گذشته بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با فرمانده سپاه در روز یکشنبه خبر داد. همچنین طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتر خود نوشت: موضوع حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ضمن انتقاد شدید از عدم صداقت برخی مسوولان با مردم، خواستار استعفا، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان‌کاران و ناصادقان با ملت شد.همچنین به گزارش «ایسنا» بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استعفا یا برکناری فوری بالاترین رده‌های مسوول در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که در جلسه علنی امروز مجلس درخواست استیضاح وزرای مسوول در این حادثه را تقدیم می‌کند.همچنین محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی و مجازات مقصران حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد و اینکه تشییع باشکوهی برای قربانیان این حادثه تاسف‌بار برگزار شود. شاید این اقدام بتواند در دلجویی از مردم و کاهش دردهای آنها تاثیری داشته باشد.

نباید اجازه پرواز به هواپیما می‌دادند

ازسوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» بابیان اینکه دروغ‌هایی گفته شد که در عرصه بین‌المللی شایسته شأن ملت و دولت ایران نبود و به هر حال خیلی راحت دروغ گفته شد گفت: اشتباه اصلی آن است که اگر شرایط کشور جنگی است، چرا اجازه دادند هواپیماها پرواز کنند؟ نباید اجازه پرواز به هواپیما می‌دادند.

در ادامه واکنش‌ها مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فاجعه مضاعف پس از سقوط هواپیمای مسافربری نحوه برخورد مسوولان با حادثه و اطلاع‌رسانی درباره آن بود.وی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»‌ در واکنش به بروز خطای انسانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اظهار کرد: اگر مسوولان برای بررسی موضوع سقوط هواپیمای مذکور نیاز به زمان داشتند، باید اطلاع‌رسانی می‌کردند. اولا موظف بودند با فاصله کم از زمان سقوط هواپیما نتیجه را اعلام کنند و ثانیا خیلی صریح و شفاف باید با پذیرش تقصیر از همه مردم عذرخواهی می‌کردند. نه اینکه در صدا و سیما برخی مسوولان به‌طور کل حتی فرضیه هدف قرار گرفتن هواپیما توسط موشک را هم رد بکنند. انصاری تاکید کرد: این اتفاق به شدت به اعتماد مردم آسیب می‌زند و داغ مصیبت‌‌دیدگان را تشدید می‌کند. وی افزود:به هر صورت حداقل انتظار عذرخواهی صریح و برخورد قاطع با ماجرا است.

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه پرده‌پوشی و پنهان‌کاری علت سقوط هواپیمای اوکراینی کار بسیار زننده و ناپسندی بود، گفت: آیا نمی‌شد به سازمان هواپیمایی اعلام می‌کردند که در ساعات انجام عملیات علیه آمریکا، پروازی در تهران انجام نشود؟ حسین مرعشی با انتقاد از اعلام با تاخیر علت سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: اینکه گفته شود خطای انسانی موجب شلیک به این هواپیما شده است، کفایت نمی‌کند. امنیت مسافران این پرواز باید تامین می‌شد. به هر حال جان انسان‌های بی‌گناه در این اتفاق گرفته شده است.

علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درگفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر لزوم برخورد جدی با مسوولان خاطی در سقوط هواپیمای اوکراینی گفت که باید مشخص شود که چرا اطلاع‌رسانی در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی با تاخیر بوده؛ این خطای بزرگی است که باید عاملان آن معرفی و مجازات شوند.احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: باید از همان ابتدا حقیقت به مردم اعلام می‌شد، الان مردم مسوولان را دروغگو می‌دانند. وی ادامه داد: کسی که این کار را کرده باید فورا اعلام می‌کرد و مجازاتش را دریافت می‌کرد. اگر در ابتدا و از اول این موضوع مطرح می‌شد فقط یک اشتباه صورت می‌گرفت. وقتی چند روز این موضوع را کتمان کردند، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب شدند.

همچنین یاسر جبرائیلی، فعال سیاسی اصولگرا نیز در توییتی نوشت: جرم پنهان کاری درباره هواپیمای اوکراینی بسیار بیشتر از خطای یک نظامی در شرایط جنگی و آماده‌باش است. از دستگاه قضایی تقاضای اشد مجازات برای کسانی را دارم که با تصمیم به کتمان، به اعتماد مردم و اعتبار نظام لطمه جبران ناپذیری زدند.