قدرت‌نمایی سپاهیان «سپهبد» عکس: امیر خلوصی، ایسنا

پیکر شهدای مقاومت بامداد روز گذشته پس از ورود به تهران طی مراسمی با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و خانواده‌های شهدا و ایثارگران مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه مراسم اقامه نماز برپیکر این شهدای گرانقدر صبح روز گذشته با حضور گسترده مردم در دانشگاه تهران برگزار شد. دراین مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران حضور یافتند و بر پیکر مطهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و دیگر شهدای جنایت اخیر رژیم تروریست آمریکا، نماز اقامه کردند. به گزارش «ایسنا» رهبر انقلاب اسلامی در نماز، خداوند را برای بزرگ داشتن مجاهدان راه خود به‌واسطه فوز و توفیق عظیم شهادت، حمد و سپاس گفتند و علوّ درجات آن شهدای عالی‌مقام را مسألت کردند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و مسوولان عالی‌رتبه نظام و تعدادی از سفرای کشورهای منطقه در تهران در این مراسم حضور داشتند. دیگر مقامات کشور نیز صبح روز گذشته همراه با مردم در مراسم وداع، تشییع و اقامه نماز بر پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، وحید زمانی‌نیا، حسین پورجعفری، شهروز مظفری‌نیا و هادی طارمی دیگر شهدای اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا شرکت کردند. در ادامه پیکر مطهر این شهدا از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع شد.

پس از تشییع و تکریم پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط مردم تهران، پیکر این سردار مقاومت عصر روز گذشته برای وداع به قم منتقل شد و باحضور گسترده مردم پس از طواف در حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران نیز تشییع شد. پیش از این پیکر مطهر این شهدا، از روز شنبه به ترتیب در حرمین کاظمین (ع)، بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع)، اهواز و سپس در مشهد مقدس و در آستان قدس رضوی با حضور با شکوه مردم تشییع شده بود.

قرار است امروز پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برای خاکسپاری به کرمان منتقل شده تا بنا به وصیت او در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شود. به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به همراه تعدادی از اعضای دولت در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان حضور می‌یابد. سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز سخنران مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در کرمان خواهد بود.به گزارش «ایسنا» مراسم بزرگداشت و شام غریبان شهید قاسم سلیمانی نیز فردا شب در سراسر کشور برگزار خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام حشد الشعبی، پیکر ابومهدی المهندس پس انجام آزمایش DNA جهت تدفین در وادی السلام به نجف اشرف منتقل می‌شود.

براساس گزارش‌ها پیکر نایب‌رئیس سازمان حشد‌الشعبی عراق، امروز از ایران به بصره بازگردانده خواهد شد و اقدامات لازم برای استقبال رسمی و مردمی در فرودگاه از پیکر وی صورت گرفته است. «اسعد العیدانی» استاندار بصره نیز از تعطیلی رسمی ادارات این استان در روز سه‌شنبه (امروز) برای تشییع پیکر ابومهدی المهندس خبر داد. قرار است پیکر او در قبرستان «وادی‌السلام» به خاک سپرده شود. سردار سپهبد قاسم سلیمانی به همراه همرزمانش در جبهه مقاومت اسلامی بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت

مراسم روز گذشته در تهران، با مداحی حاج صادق آهنگران و سینه‌زنی مردم و پس از آن با سخنرانی زینب سلیمانی دختر سردار شهید سلیمانی که پدر شهیدش را «بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن» خواند، برگزار شد. دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مراسم دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: حاج قاسم بزرگ‌ترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود. در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق برای خروج آمریکا از این کشور گفت: دیروز پارلمان عراق خروج آمریکا از این کشور را کلید زد. خانواده سربازان آمریکایی در غرب آسیا که شاهد ذلت آمریکا در نبردهای سوریه، افغانستان، لبنان، عراق، یمن و فلسطین هستند در انتظار مرگ فرزندان‌شان روزهای‌شان را سپری خواهند کرد. دختر شهید قاسم سلیمانی تصریح کرد: دلم نمی‌آید نگویم، پدرم یک همراه دیگری هم داشت و او آقای پورجعفری بود. ایشان بدون پدرم آب و غذا نمی‌خورد و بدون پدرم نمی‌خوابید. ایشان نماد یک مجاهد صادق بود که آخر هم در رکاب پدرم به آرامش رسید.

شهید قدس

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم شهید قاسم سلیمانی را شهید قدس نامید. او که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود، اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم. به گزارش «ایسنا» هنیه افزود: این پروژه مقاومت مشروع در سرزمین فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت و سست نمی‌شود و عقب‌نشینی نمی‌کند تازه این ترورها بر توانمندی و اصرار ما خواهد افزود و این راه را تا آزادی قدس و آزادی اراده انسان‌های آزاد منطقه ادامه خواهیم داد.

آغاز پایان حضور آمریکا در غرب آسیا

درهمین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی توییتری با توجه به حضور با شکوه مردم در مراسم وداع با پیکر سردار شهید سلیمانی و هم‌رزمان او خطاب به ترامپ نوشت: «آقای ترامپ! آیا در عمر خود چنین دریایی از انسان‌ها را دیده‌اید؟ آیا هنوز می‌خواهید به مشورت‌های دلقک‌هایی که به شما درباره منطقه ما مشورت می‌دهند گوش کنید؟ آیا هنوز تصور می‌کنید می‌توانید اراده این ملت بزرگ و مردمش را بشکنید؟ پایان حضور شوم آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.»

پاسخ سخت به آمریکا

مقامات سیاسی کشور نیز روز گذشته درحاشیه مراسم تشییع به ترور فرمانده سپاه قدس و یارانش واکنش نشان دادند. علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ ایران را به زدن اماکن فرهنگی تهدید کرده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه جریان افراطی تحلیل غلطی از شرایط ایران ارائه کرده؛ مبنی بر اینکه نوعی نارضایتی وجود دارد، فشار تحریم بر مردم اثر کرده و الان زمانی است که ایران در ضعف است و می‌تواند عملیاتی انجام دهد و بر اساس همین عملیات ایران را وادار کند که تسلیم شده و هیمنه خود را برای همیشه در منطقه از دست دهد؛ ترامپ دچار اشتباه محاسباتی شد. به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت گفت: ما قطعا بر موضع خود که باید پاسخ سختی به آمریکا بدهیم، خواهیم ایستاد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت گفت: هنوز ایران جواب مناسب خود را نداده است. من به نظرم اتفاقی که در پارلمان عراق رخ داد پاسخ مناسبی به آمریکا بود. ما هم از نظر تئوری امنیت ملی خود، سکوت در مقابل آمریکا را جایز نمی‌دانیم.

انتقام سخت

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز درحاشیه این مراسم تاکید کرد: انتقام سخت را در عمل نشان خواهیم داد. وی ادامه داد: این مراسم پتانسیلی را نشان داد که هرگز خون شهید سلیمانی از بین نخواهد رفت.

قول انتقام خون شهید قاسم سلیمانی

در واکنشی دیگر سردار سرلشکر قاآنی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین گفت‌وگوی خود با صداو سیما گفت: قول ما پیمودن راه شهید سلیمانی با همان استحکام و با توکل بر خدا ما به ازای شهادت ایشان در گام‌های متعدد ازاله آمریکا از منطقه و استمرار حرکت رسیدن به حکومت جهانی امام زمان (عج) است. به پشتوانه مقام معظم رهبری این مهم حاصل خواهد شد. به گزارش «ایسنا» او ادامه داد: قول انتقام خون شهید قاسم سلیمانی را خداوند داده است و منتقم اصلی خداوند است و حتما اقداماتی انجام خواهد گرفت، ولی انتقام این خون‌های گرانبها استمرار می‌یابد تا منتقم اصلی یعنی امام زمان (عج) ظهور کند.

شر آمریکا باید از منطقه کم شود

همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگو با صدا و سیما گفت: انتقام شهید سلیمانی با چهار شلیک موشک و سقوط یک پایگاه حتی با کشتن ترامپ هم پایان نمی‌پذیرد؛ یعنی اینها ارزش خون این شهید را ندارد و تنها چیزی که می‌تواند خونبهای شهید سلیمانی باشد. ازاله کامل آمریکا از منطقه است شر آمریکا باید از سر ملت‌های مظلوم منطقه کم شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همچنین گفت: با شهادت حاج قاسم سلیمانی حرکت جدید محور مقاومت علیه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها کلید خورد و این سونامی اکنون به راه افتاده است.

هشدار به ترامپ

به گزارش «ایرنا» سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه هم درباره تهدیدات مداوم رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران گفت: ترامپ نتیجه ماجراجویی خود را در منطقه خواهد دید و تصویب خروج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز آن است.

پاسخ هر اشتباهی باید داده شود

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز درحاشیه این مراسم گفت: پاسخ هر خطا و اشتباهی باید داده شود. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، امیر موسوی افزود: مردم شرایط سنگینی را تحمل کردند. اتفاقی در جهان افتاد که در هیچ قاموس بشری، قانون بین‌المللی و هیچ فرهنگی پذیرفته نیست. وی گفت: آمریکایی‌ها در یک بن‌بست منطقه‌ای قرار گرفتند و این کار احمقانه را انجام دادند. فرمانده کل ارتش گفت: آمریکایی‌ها باید بفهمند کار خطایشان چه عاقبتی برایشان دارد.

قاطعانه تصمیم می‌گیریم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز گفت: با تمام توان راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را ادامه خواهیم داد. امیرسرتیپ «امیرحاتمی» در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: با همان دقت و توجهی که سردار سلیمانی در طول ۴۰ سال مبارزه برای اعتلای انقلاب اسلامی، اعتلای ایران و اعتلای اسلام انجام داد، قاطعانه برای انتقام سخت تصمیم می‌گیریم و حرکت می‌کنیم و نگران هیچ چیز نخواهیم بود.

حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: انتقام سخت خواهیم گرفت و اگر آمریکایی‌ها دوباره شروع کنند، حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی افزود: این مسیر را ادامه می‌دهیم و تا زمینه را برای ظهور آقا، ولی عصر (عج) آماده نکنیم از مبارزه دست بر نخواهیم داشت.

توصیه به آمریکا

همچنین به گزارش خبرآنلاین، سردار محمدباقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: من صادقانه به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنم که یک «گودبای پارتی» در منطقه هرچه زودتر برگزار کنند چرا که صاعقه‌ها در پیش است.

بازتاب جهانی

اما مراسم بزرگ تشییع پیکر مطهر سردارسپهبد قاسم سلیمانی و یارانش روز گذشته در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های جهان بازتاب زیادی داشت. خبرنگار نیویورک تایمز درمورد این مراسم نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده‌ و آنها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند اما هیچ‌گاه این گونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آنها همه به میل خود آمده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش خود درباره مراسم تشییع پیکر فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ایجاد موج ادای احترام به سردار سپهبد قاسم سلیمانی در ایران و منطقه و ایجاد «دریای سوگواران تهرانی» اشاره کرد. ازسوی دیگر شبکه فرانس۲۴ در گزارشی درباره تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش با اشاره به حضور میلیونی مردم در این مراسم گزارش داد: قاسم سلیمانی نماینده فرهنگی است که نمی‌توان آن را ترور کرد. آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دختر شهید سلیمانی در این مراسم نوشت که او به‌طور مستقیم تهدید به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه کرد. شبکه المیادین با اشاره به مراسم تشییع سردار سلیمانی نوشت که این مراسم تاریخی است. رویترز همچنین به تصاویر منتشر شده از تلویزیون ایران اشاره و تاکید کرده است که این تصاویر از حضور میلیونی مردم در این مراسم حکایت دارد. تلویزیون اسکای نیوز ایتالیا نیز با پخش مستقیم بخشی از این مراسم باشکوه اعلام کرد «اقیانوسی از مردم در تهران برای تشییع پیکر سردار سلیمانی شرکت کرده‌اند.» خبرنگار شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی هم با انتشار تصویری هوایی از حضور پر شور مردم تهران در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش نوشت: دستور ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی دارد نتیجه عکس می‌دهد. اجازه دهید که یادآوری کنم او چقدر خطرناک است. شبکه بی‌بی‌سی ضمن پوشش مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی گزارش داد: خیل عظیم مردم ایران برای برگزاری مراسم تشییع فرمانده ارشد نظامی خود، خیابان‌های تهران را انباشته از جمعیت کردند.

حواشی مراسم

مراسم دیروز حاشیه‌هایی هم داشت. از اشک‌های سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بر سر پیکر مطهر شهید سلیمانی. تا گریه‌های «سرلشکر جعفری»، مسوول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله(عج) بر پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که از لنز دوربین خبرنگاران دور نماند. همچنین روز گذشته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی که برای شرکت در مراسم تشییع سردار سلیمانی به تهران آمده‌اند، به منزل شهید قاسم سلیمانی رفتند و با خانواده وی دیدار کردند.

 


 

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدسلیمانی و یارانش

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: در روز رستاخیز تهران و وداع تاریخی مردم مومن و قدرشناس آن با سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران حضور یافتند و بر پیکر مطهر این شهید عالی‌مقام، مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس و دیگر شهدای جنایت اخیر رژیم تروریست آمریکا، نماز اقامه کردند.

در این مراسم که با حضور چند میلیونی مردم و همچنین روسای قوای سه‌گانه، مسوولان لشکری و کشوری، همرزمان شهید و جمعی از عناصر مهم جبهه مقاومت از جمله اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، زیاد النخالة دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب الله لبنان در فضایی آکنده از حسرت آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی در نماز، خداوند را برای بزرگ داشتن مجاهدان راه خود به‌واسطه فوز و توفیق عظیم شهادت، حمد و سپاس گفتند و علوّ درجات آن شهدای عالی‌مقام را مسالت کردند.

 

08-01