گام‌های جدید برای تجارت

اشاره رئیس‌جمهوری به حجم واردات و صادرات از پنج کشوری است که جزو مقصد اصلی صادرات و همچنین پنج کشور طرف معامله با ایران هستند. براساس آمار ۸ ماهه گمرک ایران، واردات از چین در هشت ماه منتهی به آبان امسال ارزشی معادل ۷میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی معادل ۵۹/ ۲۵ درصد دارد. همچنین صادرات به چین نیز در هشت ماه منتهی به آبان امسال ارزشی معادل ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار و سهمی معادل ۱۵/ ۲۵درصد از کل ارزش صادرات را دارد. ازسوی دیگر براساس گزارش گمرک، ترکیه در هشت ماه منتهی به آبان امسال وارداتی به ارزشی معادل ۳میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و سهم ارزشی معادل ۸۶/ ۱۱ درصد به ایران داشته است. صادرات به ترکیه نیز در هشت ماه منتهی به آبان امسال ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی معادل ۳۵/ ۱۰ درصد دارد.

درهمین حال براساس آمار ارائه شده ازسوی سازمان توسعه و تجارت، صادرات ایران به هند در سال ۹۷ معادل ۸ میلیون و ۳۶۶ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار بوده و سهمی معادل ۶/ ۴درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. این کشور رتبه ۷ بازارهای هدف صادرات ایران را در سال ۹۷ در اختیار داشته است. همچنین هند در هشت ماه منتهی به آبان امسال در بین پنج کشور عمده طرف معامله ایران قرار گرفته است. ایران در بازه زمانی هشت ماهه امسال، ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار کالا از هند وارد کرده و سهم ارزشی این کشور از کل واردات ۸۵/ ۸درصد است.

از سوی دیگر براساس این گزارش، صادرات به مالزی در سال ۹۷، وزنی معادل ۶۰۴ هزار تن و ارزشی معادل ۲۴۷ میلیون دلار داشته است.مالزی در صادرات سال ۹۷ رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده بود و سهم صادرات به این کشور نیز ۶/ ۰درصد از کل ارزش صادراتی بود. واردات از مالزی در سال ۹۷ وزنی معادل ۳۶۴ هزار تن و ارزشی معادل ۳۹۶ میلیون دلار داشته است. روسیه نیز در بین بازار هدف ایران رتبه ۱۴ را در سال ۹۷ کسب کرده است. ۵۰۰ هزار تن معادل ۱۲۸ میلیون دلار میزان صادرات به این کشور است که سهمی معادل ۶/ ۰ درصد از کل ارزش صادرات سال ۹۷ را به خود اختصاص داده است. روسیه و مالزی در لیست پنج کشور عمده طرف معامله و بازار هدف ایران در سال ۹۸ قرار ندارند. از سوی دیگر به این دلیل که سازمان توسعه تجارت جزئیات آمار تجاری را به روال گذشته ارائه نمی‌کند آماری از تجارت با این کشورها در سال جاری در دسترس نیست.

برای مذاکره با هیچ کس مشکلی نداریم

حسن روحانی روز گذشته درجلسه هیات دولت درکنار اعلام پیدا کردن شیوه‌های جدیدی برای تجارت با هند، مالزی، ترکیه، چین و روسیه، با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند، آماده مذاکره با ایران هستند و این ایران است که پای میز مذاکره نمی‌نشیند، افزود: این توطئه‌ای بود که هم در سازمان ملل و هم پس از آن در تعامل با دیگر کشورها موفق به شکست آن شدیم و در سفر به ژاپن هم بار دیگر تکرار شد که ما در مذاکره و صحبت کردن با هیچ کس مشکلی نداریم.

به گزارش «ایرنا» روحانی ادامه داد: اگر امروز کشورهای ۱+۵ نسبت به عمل به همه تعهدات خود اراده داشته باشند و بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند، آماده گفت‌وگو هستیم و این‌طور نیست که بخواهیم بگوییم راه بازگشت وجود ندارد؛ این موضوع را در سفر ژاپن به‌طور واضح بیان کردیم و در این راستا نیز پیشنهاد‌هایی هم از سوی ژاپن و هم از سوی ما ارائه شد که آنها را دنبال می‌کنیم. روحانی درادامه گفت: شرکت‌های ژاپنی در سفر اخیر به این کشور مشتاقانه اعلام کردند که دفاتر خود را در تهران تعطیل نکرده و به‌طور فعال با ایران در حال همکاری هستند، البته در برخی موارد همکاری‌ها کاهش یافته که به دنبال یافتن راه‌حل برای جبران آن هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی تاکید کرد: هیچ راهی برای دشمنان و مخالفان ملت ایران جز تسلیم در برابر اراده ملت وجود ندارد و این را با همه وجود لمس می‌کنیم، چرا که هر ماهی که می‌گذرد تلاش آنها برای مذاکره و پیدا کردن راه‌حل بیشتر می‌شود. البته ممکن است راه‌حلی که آنها ارائه می‌دهند، برای ما قابل قبول نباشد.

رشد درآمد ما نسبت به سال گذشته

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت:براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت خزانه کشور در ۹ ماه اخیر ۲۶۱ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی در این مدت استحصال شده است که هر چند نسبت به مصوب بودجه مقداری کمتر است، اما نسبت به وضع سال گذشته ۱۱۴ درصد است و این نشان می‌دهد درآمد ما نسبت به سال گذشته رشد داشته است. روحانی ادامه داد: مصارف در ۹ ماه اخیر ۲۸۹ هزار میلیارد تومان و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد بیشتر بوده است؛ درست است که مردم ما از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شده‌اند، اما نسبت به آنچه دشمنان شایعه می‌کنند که ایران دچار مشکل شده است، این‌طور نیست که دولت نتواند کشور را اداره کند و نتواند آنچه مورد نیاز و ضرورت مردم است را تامین کند. روحانی با اشاره به اینکه شرایط کشور در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تامین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، گفت: می‌توانیم سال آینده هم شرایط بهتری داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اگر دوستانی که نسبت به بودجه دولت برای سال آینده نقد می‌کنند، راه‌حل بهتری ارائه دهند ما از آن استفاده می‌کنیم، اما ما آنچه را فکر می‌کنیم که با همه تلاش امکان تحقق دارد، محاسبه کرده‌ایم. روحانی ادامه داد: با تلاش و کوشش عادی ممکن است برخی ارقامی که در بودجه آمده، مقداری درشت‌ جلوه کند، اما حتما با کوشش و تلاش بیشتر امکان دستیابی به آن وجود دارد و این وابسته به تلاش همه‌جانبه است و همه باید فعالیت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم. رئیس‌جمهور همچنین به مردم اطمینان داد که دولت ارائه کمک معیشتی را برای کاهش مقداری از مشکلات آنان ادامه خواهد داد.

لزوم کاهش آلودگی هوا

روحانی در ادامه سخنانش درهیات دولت با اشاره به ناسالم بودن هوا در برخی استان‌ها و شهرهای کشور و اینکه به‌خاطر این شرایط مجبور به برخی تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات هستیم، گفت: باید تلاش کنیم تا راه‌حل‌های مناسب را برای کاهش آلودگی هوا پیدا کنیم و هر چه را که موجب آلودگی می‌شود کاهش دهیم. رئیس‌جمهوری بابیان اینکه این جزو حقوق شهروندی مردم است که از هوای پاک و سالم استفاده کنند و باید مشکلات را در این راستا برطرف کنیم، از وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو و رئیس سازمان محیط زیست و سایر مسوولانی که در این راستا می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، خواست تا در راستای حل و فصل مشکلات و انجام اقدامات برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند.

روحانی سپس به انتخابات پیش روی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مردم باید خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حضور پای صندوق آرا آماده کنند. وی گفت: اگر گله و شکایتی داریم، آن را بیان کنیم اما اجازه ندهیم این موضوع مانع حضور مردم پای صندوق آرا شود؛ ممکن است فرد مورد نظر ما کاندیدا باشد، اما به هر دلیلی حضور ندارد این نباید موجب مایوس شدن شود، می‌توانیم نفر بعدی را که فکر می‌کنیم می‌تواند خوب کار کند، انتخاب کنیم.