به دنبال این حادثه شنبه عصر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بر ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده دو برادر نوجوان کُرد که در ارتفاعات «ته‌ته» کردستان گرفتار بهمن شدند و جان باختند، تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» جهانگیری ضمن تسلیت به خانواده این دو کولبر از استاندار کردستان خواست سریعا برای رسیدگی به وضعیت معیشتی این خانواده نجیب اقدام کند و نتیجه را به اطلاع افکار عمومی برساند.روزگذشته محمدرضاعارف رئیس فراکسیون امید نیز با تسلیت درگذشت فرهاد و آزاد خسروی دو کولبر کُرد گفت که این اتفاق تراژدی بی‌مسوولیتی‌ها در قبال فقر و آسیب‌های اجتماعی است، امیدوارم این حادثه باعث هوشیاری بیش از پیش مسوولان شود. ازسوی دیگر حزب اعتماد ملی با صدور پیامی با تاکید براین که «فرهاد خسروی» نماد محرومیت مردمی‌ است که با تمول‌گرایی و تمرکزگرایی مسوولان، در گوشه‌ای از همین وطن، تنها و دور افتاده‌اند، از دولت خواست با تشکیل هیاتی ویژه، نسبت به رفع مشکلات مردم محروم‌ مناطق مرزی اقدام عاجل کند و تا آن زمان، پیگیر اصلاح برخوردهای برخی از نیروهای مرزبانی با کولبران شود.

درهمین راستا روز گذشته منصور مرادی نماینده مردم مریوان در مجلس درتذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس، ضمن تسلیت به خانواده خسروی به‌خاطر از دست دادن دو فرزندشان گفت: بدون ایجاد اشتغال پایدار چگونه مردم مناطق مرزی با جمعیت بیش از ۲۵۰ هزار نفر به کولبری روی نیاورند. ازسوی دیگر عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم اشنویه در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکل کولبران گفت: اگر دولت می‌خواهد نشان دهد به دنبال حل این موضوعات است به طرح وزارت کشور و سازمان‌های دیگر توجه نکند زیرا نه‌تنها جالب توجه نیست بلکه راه به جایی ندارد. قوه مجریه اگر می‌خواهد کاری انجام دهد بهترین کار این است که یک کارگروه برای حل این موضوع تشکیل دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: دولت برای از بین بردن این موضوعات باید تبعیض مثبت قائل شود. یک الی دو سال درآمدهای بیشتری برای این بخش‌ها قائل شود تا اتفاقات مثبتی در این مناطق بیفتد و مردمش کمتر سراغ شغل‌های پرخطری مانند کولبری بروند. درهمین حال رئیس هلال‌احمر شهرستان سروآباد، «فرهاد خسروی» را جوان‌ترین کولبر جان باخته چند سال اخیر دانست و اعلام کرد: رده سنی کولبرانی که در ارتفاعات کردستان دچار حادثه می‌شوند تا ۶۵ سال هم می‌رسد. عثمان‌زاده در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: گیر کردن در برف و کولاک، سقوط از ارتفاعات و حتی ایست قلبی به دلیل فشار بار و حمل آن در مسیر صعب‌العبور و پر پیچ و خم «ته‌ته» از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.