وضعیت اصلاح‌طلبان

در این میان وضعیت اصلاح‌طلبان از این حیث که تکلیف بودن یا نبودنشان درعرصه انتخابات هنوز مشخص نیست با اصولگرایان متفاوت است. اکثر کاندیداهای این طیف باید درانتظار نتیجه بررسی صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان باشند. هرچند تا پیش از ثبت‌نام‌ها و طی این مدت برخی بزرگان این جریان با اعضای شورای نگهبان جلسات مشورتی برگزار کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که صلاحیت چند نفر از این تعداد قلیل ثبت‌نام کرده تایید می‌شود.در همین راستا روز گذشته شهیندخت مولاوردی که خود نیز امسال کاندیدای حضور در مجلس یازدهم شده است درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعدا متناسب با آن شرایط، تصمیمات اتخاذ شود.وی گفت: اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز در این خصوص به جمع بندی نرسیده‌ایم؛ امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند. مولاوردی در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل گفت: همه این موضوعات در دستور کار ماست، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است ائتلاف شود و ممکن است هیچ ائتلافی صورت نگیرد.معاون سابق رئیس‌جمهور گفت: ائتلاف قابل پیش‌بینی نیست، یک موضوع این بود که میزان مشارکت داوطلبان در ثبت‌نام‌ها افزایش یابد و بحث دیگر این بود که بعد از عبور از فیلتر شورای نگهبان ببینیم داشته‌هایمان چیست و باید از بین چه کسانی نامزدهای خود را انتخاب کنیم. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: انتظاری که ما از لیست امید داشتیم برآورده نشده است شاید به این دلیل بود که برنامه مدونی در اختیار لیست امید قرار نداشت تا براساس آن پاسخگویی لازم را داشته باشد، اما برای مجلس یازدهم برنامه ارائه می‌شود و پایش و ارزیابی مستمر وجود خواهد داشت تا نمایندگانی که در چارچوب یک لیست رای می‌آورند به حال خود رها نشوند.

مولاوردی گفت: میثاق‌نامه و برنامه‌ای مدون در حوزه‌های مختلف در حال تدوین است که همه باید این میثاق‌نامه را امضا کنند. مولاوردی در مورد سرلیستی خودش در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز اظهار کرد: هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است. او همچنین گفت: ما تمام تلاش خود را در چند بخش انجام دادیم و بیانیه دادیم که مشارکت اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام در انتخابات افزایش یابد.

وضعیت اصولگرایان

اما کار برای اصولگرایان هم آسان نیست. در یک سوی این جریان محمدباقر قالیباف و نواصولگرایان قراردارند که به نظر می‌رسد ازهم اکنون سودای ریاست مجلس و نشستن بر صندلی‌های سبز هیات رئیسه را درسر می‌پرورانند. سوی دیگر افرادی چون مصباحی مقدم، از اعضای جامعه روحانیت مبارز و مصطفی میرسلیم از اعضای موتلفه و وابسته به طیف سنتی اصولگرایان قراردارند که درتمام سال‌های گذشته مشتاق وحدت اصولگرایان بوده‌اند اما تلاش‌هایشان هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبوده است. دریک طرف دیگر این جریان هم پایداری‌ها که به نوعی از یاران محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌روند قرارگرفته‌اند که سخنان چند روز اخیرشان نشان می‌دهد در ائتلافی که به نفعشان نباشد حضور نخواهند یافت و دیگر اصولگرایان نمی‌توانند روی آنها برای بستن یک لیست مشترک انتخاباتی حساب بازکنند.بااین تفاسیر به نظر می‌رسد که کار برای اصولگرایان سخت‌تر از اصلاح‌طلبان است. از همین رو بسیاری از اصولگرایان نگران تکرار فضاهای انتخاباتی پیشین هستند. درهمین راستا روز گذشته سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: سامانه شورای ائتلاف برای شناسایی کاندیداها به‌زودی معرفی می‌شود که طبق آن افرادی که ثبت‌نام کرده‌‌اند، اگر گفتمان جریان انقلابی را پذیرفته و شرایط شورای ائتلاف را نیز قبول داشته باشند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام ‌کنند. محسن پیرهادی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: سازوکار شورای ائتلاف مبتنی بر شناسایی کاندیداها و تعیین نامزد نهایی است. پیرهادی به مهم‌ترین شاخص برای تعیین لیست اشاره کرد و گفت: این شناسایی افراد برای حضور در لیست ابتدا از پایین به بالا صورت می‌گیرد و از نظرات مردم در قالب مجامع عمومی آغاز می‌شود و در مراحل بعدی بنابر مقبولیت افراد انتخاب خواهند شد.

ساز مخالف پایداری‌ها

با این حال روزگذشته مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری یک باردیگر به نوعی بر جدا بودن راهشان از دیگر اصولگرایان تاکید کرد. او درگفت‌وگو با خبرآنلاین هرچند گفت که جبهه پایداری مانند دیگر تشکل‌های ارزشی و انقلابی وحدت را عامل اصلی موفقیت در انتخابات ۹۸ می‌داند، اما درعین حال تصریح کرد: شرط رسیدن به وحدت را نیز عمل به الگوی معرفی شده جبهه پایداری در انتخابات پیش رو می‌دانیم.سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه اگر موازین و شاخص‌های موردنظر نظام و انقلاب اعمال شود ما همیشه ایام طرفدار وحدت بین جریان‌ها و تشکل‌های اصولگرا هستیم، گفت: در جلسات شورای ائتلاف شرکت نمی‌کنیم و قواعد وحدت را از نگاه خودمان با الگوی پیشنهادی مطرح کردیم.وی خاطرنشان کرد: بر اساس مدل انتخاباتی جبهه پایداری معتقدیم تا جایی که ممکن است همه نیروهای انقلاب باهم باشند، منتها نه با نگاه و تعصب حزبی و گروهی بلکه با درنظرگیری منافع ملی و با شاخص‌های متخذه از آرای امام راحل و رهبرمعظم انقلاب، حرکت می‌کنیم. اگر این موارد از مرحله شعار به عمل برسد ما همیشه آماده همکاری هستیم. متقی فر همچنین گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های جبهه پایداری برای انتخابات در تهران و دفاتر استانی شروع شده است و کار را برای شب انتخابات نگذاشته‌ایم.

احتمال لیست‌های متعدد اصولگرایان

از سوی دیگر جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس، در ارتباط با آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و امکان ارائه لیست واحد به «انتخاب» گفت: ائتلاف حداکثری و صددرصدی از اساس ناممکن است. همه سلایق اصولگرایان را نمی‌توان در لیستی واحد گنجاند. علت این مساله نیز این است که اختلاف‌نظر و دیدگاه‌های متفاوت در میان سلایق اصولگرایان به مراتب بیشتر از تفاوت سلایق در اردوگاه اصلاح‌طلبان است.  وی در ارتباط با تحلیل خود از عدم موفقیت شورای وحدت در ایجاد ائتلاف حداکثری در میان اصولگرایان، تاکید کرد: «در میان اصولگرایان، یک اقلیتی با تمامیت‌خواهی ادعای انقلابی‌گری و تبعیت از رهبری درصدد حذف گروه‌ها و سلایق دیگر هستند. در صدر اینها جبهه پایداری قرار دارد که معتقد است نیازی به ائتلاف با دیگران ندارد؛ به این دلیل که این جریان خود را وابسته به حمایت معنوی از سوی برخی نهادها می‌داند، معتقدند دیگران وزنی ندارند تا اعتنایی به آنها داشته باشند. با تمام این اوصاف، بر این باور هستم که هنوز زود است از شکست و عدم موفقیت شورای وحدت در ایجاد ائتلاف حداکثری سخن به میان بیاوریم. آرین منش همچنین با اشاره به شکاف در میان اصولگرایان گفت: امکان دارد تعدد لیست داشته باشیم.

دردسری به نام پایداری

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اظهارات برخی از اعضای جبهه پایداری مبنی بر اینکه سرلیستی قالیباف در تهران قطعی نیست و باید مذاکراتی در این زمینه صورت گیرد، اظهار کرد: پایداری‌‌چی‌ها عِده و عُده‌ای نیستند که بخواهند برای اصولگرایان خط و نشان بکشند، این جماعت یک طیف کوچک سیاسی اما بسیار پر سروصدا هستند که به دنبال آنند که خواسته‌های خود را به جریان اصولگرایی تحمیل کرده و خود را محور نشان دهند، در صورتی‌که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما زیر بار پدرخواندگی پایداری‌ها نمی‌رویم.این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه احتمال ارائه حداقل دو لیست در تهران از سوی اصولگرایان و جبهه پایداری بسیار زیاد است، گفت: اتفاقا بنده تمایل دارم که این اتفاق بیفتد و پایداری‌ها لیست خودشان را بدهند تا معلوم شود که آنها چقدر رای دارند و با این اتفاق یک بار برای همیشه تکلیف مشخص می‌شود که طرفداران آنها چه میزانی هستند.