زمزمه‌های سفر روحانی به ژاپن در شرایطی است که سیدعباس عراقچی روز سه‌شنبه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار و پیام کتبی حسن روحانی را تقدیم وی کرد. در این دیدار شینزوآبه ضمن تشکر از پیام رئیس‌جمهور کشورمان، به سفر خود به تهران اشاره و ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری ایران از استمرار مشورت‌های سیاسی بین دو کشور استقبال کرد. نخست‌وزیر ژاپن همچنین گفت ژاپن کماکان از برجام حمایت می‌کند و به نقش دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

در این دیدار عراقچی با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و ثبات در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج‌فارس و تنگه هرمز متاثر می‌شوند به حمایت از ائتلاف امید یعنی «ابتکار صلح هرمز» دعوت می‌کند. در این رابطه با توجه به نقش منحصر‌به‌فردی که ژاپن دارد ما آماده همکاری و رایزنی‌های بیشتر با ژاپن در این زمینه هستیم.»

برگزاری نشست مشورتی سیاسی ایران و ژاپن

در ادامه این تحولات، بیست و هشتمین نشست مشورتی سیاسی معاونان وزرای امورخارجه دو کشور به ریاست سید عباس عراقچی و تاکه تو موری، معاون ارشد وزیر امورخارجه ژاپن در توکیو برگزار و طی آن طرفین درخصوص تحولات برجام، طرح صلح هرمز و اوضاع خاورمیانه و خلیج‌فارس تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در این نشست درباره برجام گفت: وضعیت کنونی، ناشی از خروج یک‌جانبه و غیر قانونی آمریکا از برجام است و ایران به‌دلیل درخواست کشورهای اروپایی مبنی بر جبران این خروج، یک‌سال صبر کرد و در نهایت با توجه به ناتوانی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود تصمیم گرفت تعهدات برجامی خود را گام به گام کاهش دهد.

او تاکید کرد: در صورت لغو تحریم‌ها و برخورداری ایران از مزایای برجام به تعهدات خود باز خواهیم گشت. همچنین تاکه تو موری معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن هم با اشاره به حمایت ژاپن از برجام گفت: ما در تلاش هستیم با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک برجام را حفظ کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در این راه خویشتن‌دار باشند. لازم به ذکر است، در این دور از مذاکرات مشکلات و موانع موجود در گسترش همکاری‌های دو کشور از جمله مشکلات بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همزمان دبیر کابینه دولت ژاپن نیز گفت، توکیو به ایران اطلاع داده است که قصد دارد تعدادی از نیروهای نظامی خود را به خاورمیانه اعزام کند. یوشیهیده سوگا دبیر کابینه دولت ژاپن دیروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: ما به ایران اطلاع داده‌ایم که قصد داریم برای بهبود ظرفیت‌های‌ خود برای جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتیرانی در خاورمیانه تعدادی از نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام کنیم.