او همچنین به ۴ راهکار برای عبور از مشکلات اقتصادی موجود اشاره کرد و گفت: برآورد دشمنان این بود که دولت برای ترمیم وضعیت اقتصادی یا باید اصلاحاتی در مدیریت سوخت کند یا مالیات‌ها را افزایش دهد یا با پول بدون پشتوانه تورم کمبود بودجه را جبران کند که هیچ‌‌کدام از اینها رضایت مردم را به همراه نمی‌آورد. مقام معظم رهبری هم با علم به این نکته فرمودند که طبیعی است مردم دست به اعتراض بزنند. البته راه چهارمی هم برای برون‌رفت از مشکلات بود که آن هم مذاکره با قدرت‌های جهانی بود که جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده که مذاکراتی با این‌قدرت‌ها نخواهد داشت.  وی در جمع نیروهای انقلاب افزود: همه صاحب‌نظران بر این باورند که با این وضعیت اقتصادی و فشار و تحریم‌های خارجی نمی‌توان به درستی به اداره کشور پرداخت. دشمنان ما هم از این موضوع با خبر بودند که جمهوری اسلامی باید برای برون رفت از این مشکلات دست به اقدام بزند که این اقدامات در هر حال رضایت مردم را جلب نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی همچنین با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در زمینه اصلاحات و اطلاع‌رسانی اظهار کرد: دولت برای مدیریت سوخت باید به تدریج دست به اقدامات عملی می‌زد چراکه هم قانون و هم مصوبات مجلس برای این مهم فراهم بود، اما تحت‌تاثیر برخی مسائل، اجرای طرح به قدری به عقب افتاد که به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر نمی‌شد بدون این طرح ادامه داد و به ناچار به‌صورت ناگهانی شاهد افزایش سه برابری قیمت سوخت بودیم.

حادثه‌ای بی‌نظیر درنوع خود

معاون سیاسی سپاه پاسداران در ادامه به بررسی اغتشاشات اخیر پرداخت و گفت: این وقایع با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌نظیر بود. ما حوادثی هم در ماه‌های ابتدایی انقلاب از حیث بی‌ثبات‌سازی داشتیم و در آن حوادث اکثرا مناطق قومیتی موردتوجه بود، اما اتفاقی که در روزهای پایانی آبان‌ماه رخ داد، مساله‌ای گسترده و جدید بود که گر چه نمونه‌هایی از آن مانند حمله به حوزه بسیج و آتش زدن آن و آتش زدن بانک‌ها و مراکز دولتی در اغتشاشات سال ۸۸ و ۹۶ دیدیم اما به لحاظ گستردگی در ابعادی بسیار کوچک‌تر از حوادث اخیر قرار دارد.

رتبه استان‌ها از نظر تجمعات

جوانی افزود: اتفاقاتی که رقم خورد تا این حوادث شکل بگیرد از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان و با اعلام خبر افزایش سه برابری قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن به‌صورت محدود آغاز شد و سپس اعتراضات از روز جمعه به‌صورت محدود شروع شد و در روزهای شنبه و یکشنبه به‌صورت گسترده و در ۲۹ استان و در صدها شهر ادامه یافت. یکی از این استان‌ها استان اصفهان بود که در ۱۱۰ نقطه از استان اعتراضات و درگیری‌ها رخ داد و از حیث تجمعات بعد از استان‌های فارس و تهران رتبه سوم را در کشور در اختیار دارد.

آمار کشته‌شدگان را دادستانی اعلام می‌کند

در همین حال جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه نشست خبری خود، با بیان اینکه آمار سازمان‌های بین‌المللی درباره کشته‌شدگان حوادث اخیر معتبر نیست و آنها تعداد کشته‌شدگان را بیشتر بیان می‌کنند، اعلام کرد قرار است دادستانی براساس آماری که از پزشکی قانونی می‌گیرد، آمار را اعلام کند.

آمار بازداشتی‌ها را تایید نمی‌کنم

از سوی دیگرمحمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز گذشته گفت: خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ به همین دلیل آنها آمارهای مختلفی می‌دهند که هیچ‌کدام از آنها اعتبار ندارد. به گزارش «ایسنا» وی درباره ارائه آمار بازداشتی‌ها با بیان اینکه این آمار از روز اول تا امروز متغیر بوده است، گفت: عده‌ای در جمعیت‌های آن‌چنانی دستگیر می‌شوند که بعد از بررسی تلاش ما در اولین فرصت این بود آنهایی که تخلفات جزئی داشته یا اینکه در صحنه دستگیر شده‌اند تلاش شد با همه توانی که در نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی داشتیم آنها هر چه زودتر آزاد شوند. منتظری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره بازداشت ۷ هزار نفر در اعتراضات اخیر گفت: این موضوع را نه‌تنها تایید نمی‌کنم که می‌گویم هیچ مقامی مجاز نیست بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق، آماری بدهد.

درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

درخبری دیگر علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس برای تهیه گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مصدومان و بازداشت‌شدگان حوادث آبان ماه شد.

ناآرامی در ۱۷۹ نقطه کشور

ازسوی دیگر محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج دیروز دریک نشست خبری اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ نفر در حوادث اخیر البرز دستگیر شدند. وی با بیان اینکه پس از غربالگری حدود ۲۰۰ نفر از دستگیرشدگان آزاد شدند، گفت: در روز اول اعتراضات نسبت به گران شدن بنزین، در ۷۱۹ نقطه از کشور شاهد شلوغی و اغتشاش بودیم.

تکذیب بازداشت دانش‌آموزان

از سوی دیگر محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در دومین نشست خبری خود گفت که ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشتیم. به گزارش «ایسنا» وی همچنین درباره فیلم منتشرشده‌ای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسه‌ای در تهران برای انتقال بازداشتی‌ها بوده و در پاسخ به اینکه آیا نیروهای امنیتی و نظامی می‌توانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر، گفت: از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی‌آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تکذیب می‌کرد که فیلم مربوط به اکنون نیست. ضمن آنکه مسوولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند. وی در ادامه گفت اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده‌ای نیست.