نجفی: اتهام قتل عمد را قبول ندارم

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی، روز دوشنبه ۳۱ تیرماه به‌صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. دادگاه رسیدگی به این پرونده در سه نوبت برگزار شد و در نهایت سخنگوی قوه‌قضائیه در تاریخ ۸ مرداد ۹۸ حکم محمدعلی نجفی را اعلام کرد و گفت: برای قتل میترا استاد حکم قصاص و برای حمل سلاح غیرمجاز دو سال حبس صادر و متهم از اتهام ایراد صدمه غیرموثر در قتل تبرئه شده است.

اما تنها ۱۵ روز پس از اعلام حکم نجفی برادر میترا استاد، با منتشر کردن پستی در صفحه اینستاگرام خود از بخشش نجفی خبر داد.

در همین حال وکلای نجفی به حکم صادره اعتراض کردند. در نهایت دیوان‌عالی کشور حکم اولیه را نقض کرد و پرونده مجدد در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان پزشکی قانونی و اسلحه یک بار دیگر با حضور نجفی صحنه جرم را بررسی کردند و نظرات کارشناسی خود را به دادگاه اعلام کردند. در همین راستا روز گذشته رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد، با نقض حکم اولیه توسط دیوان‌عالی یک بار دیگر در دادگاه کیفری به جریان افتاد و جلسه رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. البته در این جلسه اعضای خانواده میترا استاد و وکلای او به‌دلیل اعلام رضایت حضور نداشتند. به گزارش «ایسنا» این جلسه با حضور عوامل بررسی صحنه جرم، کارشناسان پرونده، متهم، نماینده دادستان و وکلا تشکیل شد.

در این جلسه اختیاری نماینده دادستان با بیان اینکه پنج گلوله توسط محمدعلی نجفی شلیک شده است، گفت: گلوله‌ای که به متهم برخورد کرده به شکل غیرمستقیم و دفرمه شده بوده که این امر به‌خاطر برخورد به‌دست متهم صورت گرفته، پس فرضیه کمانه کردن گلوله کاملا منتفی و فرضیه دو نفر حاضر در صحنه قتل نیز مضحک است. علی‌هذا قتل عمدی از ناحیه دادسرا محرز بوده و این اقدام نه‌تنها موجب اخلال در نظم جامعه بلکه موجب اخلال در جامعه بین‌المللی نیز شده است و من برای متهم تقاضای اشد مجازات که همان ۱۰ سال حبس تعزیری است را از باب مباشرت در قتل میترا استاد دارم و درخصوص نگهداری غیرمجاز سلاح تقاضای اشد مجازات، یعنی دو سال حبس تعزیری را دارم که دادگاه نیز پیش از این حکم به اشد مجازات داده است و درخصوص ایراد صدمه غیرموثر در قتل یعنی اتهام سوم متهم نجفی تقاضای اشد مجازات یعنی پنج سال حبس تعزیری را از محضر دادگاه دارم.

وی افزود: برای هریک از بزه‌های ارتکابی باید حداکثر مجازات را تعیین کنند و از دادگاه تقاضا دارم متهم نجفی به اشد مجازات محکوم شود و مجازات تکمیلی نیز برای وی در نظر گرفته شود و متهم از نظر دادستانی مستحق هیچ تخفیفی نیست.

دفاع مجدد نجفی

پس از بیانات نماینده دادستان، قاضی کشکولی گفت: نماینده دادستان مطالب حاشیه‌ای را بیان کردند و صحبت‌های آنها ربطی به کیفرخواست نداشت. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما مکلف هستیم برای ایجاد دادرسی منصفانه امنیت قضایی را تامین کنیم و این یکی از وظایف دادگاه است و با اینکه این جرم یک جرم قتل خانوادگی است مردم علاقه‌مند هستند عملکرد مراجع قضایی را مورد بررسی قرار دهند و طبیعی است دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم طرف پرونده است اما آنچه دادگاه باید به آن توجه کند رعایت اصول حاکم بر دادرسی منصفانه است.

در ادامه، قاضی دادگاه محمدعلی نجفی را به جایگاه فراخواند. قاضی کشکولی درادامه افزود: اتهامات شما به شرح کیفرخواست دایر است بر قتل عمدی میترا استاد به‌واسطه گلوله، حمل و نگهداری سلاح و مهمات به‌صورت غیرمجاز، ایراد صدمه بدنی غیرمنتهی به فوت. آیا اتهامات را قبول دارید؟ که نجفی پاسخ منفی داد. وی درخصوص کیفرخواستی که نماینده دادستان قرائت کرد، گفت: اصل اتهام که قتل عمد است را به‌طور مفصل توضیح می‌دهم اما چند نکته فرعی را بیان می‌کنم. نماینده دادستان فرمودند من به لحاظ عجز از تودیع وثیقه بازداشت هستم که این حرف درست نیست. با اینکه من در زندان اوین ۶ ماه است که محبوس هستم اما علت آن عجز نبوده، ریاست دادگاه برای من قرار وثیقه را معرفی کردند و وثیقه تامین شد اما بعد از آنکه ۲۴ ساعت بیرون از زندان بودم به دلیلی که نمی‌دانم چه بود به زندان اوین بازگردانده شدم. وی افزود: در گزارش فرمودند که پنج گلوله شلیک شده و لفظ مبادرت را برای ارتکاب قتل استفاده کردند اما لفظ مبادرت عبارت است از انجام فعلی با قصد و اراده درحالی‌که من اصلا قصدی برای انجام اینها نداشتم.

پس از اظهارات متهم نجفی وکیل مدافع وی، گودرزی در جایگاه قرار گرفت و پس از ارائه توضیحاتی درمورد نوع شلیک گلوله‌ها افزود: ما می‌گوییم این قتل شبه‌عمد بوده و چون موضوع تغییر مسیر گلوله مطرح است از کارشناسان می‌خواهیم پاسخ دهند. درادامه قاضی کشکولی از زهرا نجفی دختر محمدعلی نجفی خواست در جایگاه قرار بگیرد و مشاهدات خود را بعد از ورود به منزل بگوید. بعد از اظهارات زهرا نجفی، قاضی کشکولی از علیرضا ببری همسر زهرا نجفی و داماد محمدعلی نجفی خواست به‌عنوان اولین کسی که به جسد دست زده در جایگاه قرار بگیرد.  درادامه جلسه دادگاه، و پس از یک تنفس یک ساعته، ماهرخ کیان‌زاده، سرهنگ ابراهیمی و سرهنگ عباس خلج از کارشناسان اسلحه به ارائه توضیحاتی در مورد نوع اصابت گلوله‌ها به مقتول پرداختند.

سرهنگ خلج نیز درپاسخ به سوال‌های گودرزی وکیل نجفی درخصوص موضوع شلیک اسلحه گفت: پراکندگی ثابت گلوله‌ها در محوطه کوچک ۲ متری حاکی از این است که تیرها در حالت عادی شلیک نشده و ما این موضوع را می‌پذیریم. پس از ارائه توضیحاتی ازسوی کارشناسان اسلحه‌شناسی یک بار دیگر نماینده دادستان بابیان اینکه قصد قبلی آقای نجفی در به قتل رساندن میترا استاد محرز است، گفت: تقاضای مجازات قتل عمدی و صدور حکم در پرونده را دارم. در ادامه قاضی محمدی کشکولی بابیان اینکه الزاما باید جلسه دیگری هم داشته باشیم، گفت: جلسه بعدی به روز شنبه ساعت ۹ موکول می‌شود. وی افزود: آقای نجفی هم به زندان اعزام می‌شوند.