مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم عكس: president.ir

درهمین راستا روز گذشته رئیس‌جمهوری در واکنش به این انتقادها گفت: فکر کردم این را بگویم همه خوشحال می‌شوند و می‌گویند این عیبی ندارد که رئیس‌جمهور که طبق قانون اساسی مسوول اجرای این قانون و احقاق حقوق مردم است، می‌گوید حساب و کتاب این پول‌ها روشن شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور تصریح کرد: می‌گویند چرا رئیس‌جمهور تازه گفته است! ما تازه گفتیم؟ این ۲ میلیارد دلار را چند سال پیش در شورای امنیت ملی تصویب کردیم و چند سال پیش وزیر اقتصاد زمان ما به قوه قضائیه نامه رسمی نوشته است. این تازه نیست بلکه همه تکرار مکررات است منتها گرفتاری‌های ما زیاد است و حافظه ما یک کم مشکل پیدا کرده، یادمان می‌رود!روحانی اظهار کرد: خود من اینها را بارها و در سخنرانی‌های متعدد گفتم و باز هم خواهم گفت تا روزی که حل بشود. حل که شد آن وقت می‌آییم از همه آنهایی که مشکل را واقعا حل کردند، تشکر می‌کنیم.رئیس‌جمهور گفت: یکی ۲۶۰ میلیون دلار و دیگری۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیون دلار از ما نفت برده پولش را نداده است. بیایید حساب پس بدهید این حدود ۷۰۰ میلیون دلاری که نفت ما را بردید،چه کار کردید؟ اینکه عیبی ندارد. ممکن است بیایید حساب پس بدهید ما شما را تشویق کنیم و بگوییم شما کارهای خوبی کردید.روحانی با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که از سال اول ریاست جمهوری دوره یازدهم برای مشخص شدن سرنوشت پول این نفت و سود آن انجام شده است، گفت: مقام معظم رهبری به من فرمود اینهایی که شما می‌گویید حق شماست و اینها باید به شما جواب بدهند و بگویند چه کردند، این دستور آقا، اسلام و قانون است.رئیس‌جمهور افزود: ممکن است طرف‌ها بیایند و بگویند این پول را درکجا و طبق قانون صرف کردیم. ما که نمی‌گوییم حتما محکوم شوند، ما می‌گوییم روشن شود.

مردم حق دارند پشت پرده را بدانند

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش در کشور اظهارکرد: همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم همان‌طور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می‌کنند آنها را تحمل می‌کنیم.وی به وظایف رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزه‌اش اول یک مقدار تلخ است اما مزه‌اش بعدا شیرین می‌شود.رئیس‌جمهور افزود: ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدلله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم، بلکه تبدیل به وحدت کنیم.روحانی اظهار کرد: اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می‌کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید متحد بوده و وحدت داشته باشیم، گفت: رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگذرد و بحث این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.

دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم

روحانی درادامه سخنانش تصریح کرد: این را ۳ سال پیش در سخنرانی‌ام گفتم که اگر شما یکی را بگیرید و اعدام کنید کار درست نمی‌شود و ما دنبال اعدام نیستیم بلکه دنبال پول هستیم. این پول کجاست؟ اینکه بد نیست و همه باید خوشحال بشویم.روحانی با تاکید بر اینکه «ما قضاوت نمی‌کنیم، اعلام می‌کنیم و می‌گوییم این‌قدر پول طلبکاریم»، گفت: ۲ میلیارد دلار پول ما چه شده است، بیایند رسیدگی کنند. ان‌شاء‌الله امیدواریم هیچ‌کس محکوم نشود ولی برای ما بسیار مهم است که پول مردم به خزانه برگردد.

نمی‌توانم واقعیت‌ها را در مساله انتخابات نگویم

روحانی درادامه سخنانش درجلسه هیات دولت با بیان اینکه «رئیس‌جمهور در مسائل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد و ناراحت نشویم و من در مساله انتخابات نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم»، گفت: انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم وظیفه من است. رئیس‌جمهور اظهارکرد: بنابراین، همدیگر را تحمل کنیم. دوران، دوران وحدت و یگانگی و ایستادگی در برابر آمریکاست و همان‌طور که در یزد گفتم به مسوولان محترم و به وزیران نفت و اقتصاد، بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید می‌کنم موارد را به مردم دقیق اعلام کنند.

زلزله‌زدگان نباید زیر چادر بمانند

روحانی دربخش دیگری ازسخنانش با تاکید بر اینکه «شرایط زندگی راحت‌تر مردم مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی را در این زمستان سرد، باید خیلی سریع فراهم کنیم»، تصریح کرد: در هوای سرد آن منطقه، زلزله‌زدگان نباید در زیر چادر بمانند و یکی از راه‌های نزدیک برای کمک‌رسانی این است که برای آنها خانه و اتاقی اجاره کنند و ما اجاره آنها را خواهیم پرداخت.

آماده باز کردن گره هستیم

رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری ازسخنان خود ادامه داد: یک عده که وضع‌شان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است هر گوشه تهران برای خودشان داد می‌زنند و می‌گویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست ولی این حرف‌ها به شما نیامده است. می‌دانیم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌هایتان کجاست و سوابق‌تان را بلدیم. شما نمی‌خواهد این‌طور حرف بزنید. رئیس‌جمهور افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند همه کار ما برجام بوده است. برجام هم یکی از کارهای پرافتخار ما بوده است. اما آب، برق، زندگی مردم، روستاها، صنعت، ورزش، کشاورزی، تحول بزرگ، گردشگری، مسکن و طرح اقدام ملی برای یک تحول بزرگ در مسکن موجب افتخار است. رئیس‌جمهورافزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که همه دنیا با ما تماس می‌گیرند که بیایید این مسائل و گره‌هایی را که وجود دارد باز کنیم. اهلا و سهلا ما که همیشه آماده بودیم برای بازکردن گره. گره را خودتان درست کردید، خودتان هم باید باز کنید. می‌گذریم. گرهی که شما درست کردید، کمک می‌کنیم که باز شود و این کار، کار بزرگی است که ملت بزرگ و عزیز ما انجام می‌دهد.

 


 

ارائه اطلاعات پرونده‌های مورد نظر رئیس‌جمهور به قوه‌قضائیه
 

دنیای اقتصاد: به دنبال واکنش‌های چند روز گذشته به سخنان رئیس‌جمهوری درخصوص عدم تعیین تکلیف پرونده ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری بابک زنجانی و ازسوی دیگر پرونده ۲ میلیارد دلاری مرتبط با پول‌های بلوکه شده ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، اعضای هیات دولت به این انتقادها پاسخ دادند. درهمین راستا روز گذشته لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد اطلاعات پرونده‌هایی که رئیس‌جمهور درباره آنها صحبت کرد به قوه‌قضائیه داده شده است. به گزارش «ایسنا» جنیدی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی که رئیس‌جمهور در سفر خود به یزد مطرح کرد، اظهار کرد: دولت در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده است، ولی وقتی پرونده‌ای جنبه کیفری داشته باشد، قوه‌قضائیه باید راسا وارد شود. اطلاعات این پرونده‌ها در زمان خودش اعلام شده است.

وی ادامه داد: دولت مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی به این پرونده‌ها رسیدگی کرده است اما در جایی که اقدام مجرمانه به خصوص درباره اموال عمومی انجام شده باشد قوه‌قضائیه باید اقدام کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا قوه‌قضائیه رسیدگی کافی داشته است تصریح کرد: جزئیات را باید دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کنند، من اطلاع کافی ندارم ولی حتما کمیته‌ای تشکیل می‌دهیم که بررسی کنیم به چه میزان به این پرونده‌ها رسیدگی شده است ولی پیشرفت محسوسی در این زمینه نیست. جنیدی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بدهی بابک زنجانی تسویه شده است گفت: دولت چنین اعتقادی ندارد.همزمان فرهاد دژپسند وزیراقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت درخصوص پرونده۲ میلیارد دلاری مرتبط با پول‌های بلوکه شده ایران گفت: این پرونده دردولت یازدهم در شورای عالی امنیت ملی مطرح و کمیته‌ای تشکیل شد و طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم، موضوع را به تفصیل و با شرح نکات به قوه‌قضائیه منعکس و مدارک لازم را به این قوه ارائه کرده است. به گزارش «ایسنا» ‌وی افزود: «درآن مقطع برای ما مهلتی ۱۰ ماهه برای نقد کردن این پول وجود داشت و همچنین مسوولان اطلاع داشتند که اگر پول را نقد نکنند، ممکن است این پول مسدود شود. نقد اصلی این است که چرا در آن مهلت، اقدامی برای نقد کردن این پول انجام نشده است؟»

چرا عده‌ای پریشان شدند؟

ازسوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از رئیس‌جمهوری گفت: آنچه رئیس‌جمهوری درباره ارقام میلیاردی بزرگ در سفر به استان‌های یزد و کرمان گفتند را چندین بار هم در گذشته مطرح کرده‌اند، حتی چند بار نیز در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده‌اند و مصوب کردند و حتی وزیراقتصاد وقت (علی طیب‌نیا) این موضوع را به قوه‌قضائیه برای پیگیری ارسال کرده‌اند.وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری سخن خاصی بیان نکردند که عده‌ای این گونه برآشفته شدند و این موضوع را به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ربط می‌دهند یا می‌گویند «دولت می‌خواهد فضا را دوقطبی کند»؛ اتفاقا همان کسانی که این حرف‌ها را می‌زدند دوقطبی‌سازی جامعه را دنبال می‌کنند.وی با انتقاد از عده‌ای که مواضع رئیس‌جمهوری را به برادر وی مرتبط می‌کنند گفت: اگر رئیس‌جمهوری می‌خواست درباره برادرش صحبت کند پیش از این، حرف می‌زد، نه حالا که همه چیز تمام شده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم همواره سردمدار مبارزه با فساد بوده است، گفت: رئیس‌جمهوری بارها گفته‌اند که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی از مدیران و بستگان خود ندارند.

عدم اطلاع از پرونده طبری

به گزارش «ایرنا» واعظی در ادامه با بیان اینکه قوه‌قضائیه اخیرا اعلام کرده پنج، شش قاضی فاسد برکنار شده‌اند، افزود: البته حق مردم است بدانند که این قضات اخراج شده چه کسانی هستند و محاکمه آنها کجا انجام می‌شود که اگر فساد انجام داده‌اند مانند بقیه شفاف شود.واعظی افزود: اعلام کرده‌اند که آقای طبری ۱۶ تا ۱۸ سال فساد کرده است و او را بازداشت کرده‌اند، اما اکنون مدت‌ها است که هیچ اطلاعاتی از پرونده وی بیرون نمی‌دهند و موارد دیگر از این قبیل نیز وجود دارد.

گزارش به دولت درباره ۱۸ میلیارد دلار

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه جزئیات عدم مفقودی ۱۸ میلیارد دلار روزگذشته در هیات دولت مطرح شد گفت: آقایان زنگنه، دژپسند و همتی از جمله افرادی بودند که در این باره گزارش دادند. حسن روحانی در سفر استانی به یزد در تاریخ ۱۹ آبان تاکید کرده بود: برخلاف ادعاهای مطرح شده،  ۱۸ میلیارد دلار پول در دولت وی مفقود نشده است.

لزوم روشن شدن موضوع پول‌های نفت در دولت قبل

در واکنشی دیگر روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد می‌گویند صحبت‌های رئیس‌جمهور در یزد جنبه انتخاباتی داشت، تصریح کرد: رئیس‌جمهور دغدغه‌های ملی و شعارهای دولت را مطرح کرد و معتقد به مبارزه با فساد است و این مساله هیچ ربطی به انتخابات ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی خاطرنشان کرد: بنده به دنبال متهم کردن قوه‌قضائیه نیستم و همه ما از هر حرکتی برای مبارزه با فساد حمایت می‌کنیم بلکه بحث ما این بود که آیا آنچه تا به حال به خصوص در مورد بازتاب دادن برخورد با فساد رخ داده است، دوقطبی‌سازی بوده یا خیر؟ همچنین به گزارش «ایرنا» وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس‌جمهوری در یزد و خرید ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون اوراق که خریداری و به موقع پرداخت نشده است، گفت: در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط اطلاعیه مشروحی در این باره ارائه می‌دهند و من هم پیگیر خواهم بود که اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: اوراق ۲ میلیارد دلار نبوده است بلکه ۸/ ۱ میلیارد دلار اوراق خریداری شده در دولت بعد از آقای خاتمی(دولت نهم) بوده است؛ نزد موسسه «کلیراستریم» برای سرمایه‌گذاری اوراق را خریداری کردند، اخطار دادند که پول را ببرید، اما بر اساس اخطار پول در زمان مقرر برداشت نشده است، اینکه این تصمیم چگونه اتخاذ شده و چرا پول در زمان مقرر برداشت نشده است، ابهام مورد نظر رئیس‌جمهوری بوده است که باید روشن شود. سخنگوی دولت اظهار کرد: یکی از بحث‌های امروز مربوط به پولی است که بابک زنجانی به میزان ۸۰۰ میلیون دلار از بانک گرفته است، اینکه چه کسی دستور این را داده است، باید مشخص شود؛ بحث نه بر سر بازداشت وی(بابک زنجانی)، بلکه بر سر نحوه پیگیری و منابع آن است؛ اینکه این پول به کجا رفته است؟ آیا فردی یا برای دستگاه خاصی بوده است؛ این موضوعات به روشنگری نیاز دارد.

وی ادامه داد: در یکی از موارد، تحت عنوانی از دولت نفت گرفته شده و پول آن برگشت داده نشده است و معلوم نیست که این پول به کجا رفته است؛ به دنبال ارائه اطلاعات کامل هستیم به همین منظور باید با کارشناسان صحبت کنیم؛ پولی که از محل فروش نفت گرفته‌اند، مقدار قابل توجهی است که با آن چیزهای دیگر را خریداری و وارد کرده‌اند. ما به کسی اتهام نمی‌زنیم، بلکه به دنبال روشن شدن این ارقام و اعداد هستیم.ربیعی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد باید برای مردم شفاف و اطمینان‌آور باشد و همه جناح‌ها را در بر بگیردگفت: خوشبختانه مجلس به موضوع شب‌نامه‌نویسی علیه رئیس‌جمهور وارد شد. هر چیزی که در مجلس پخش می‌شود باید به تایید هیات رئیسه مجلس برسد، این سنت شب‌نامه چیز جدیدی است، این موضوع به آرامش جامعه کمک نمی‌کند.