احتمال برگزاری مجدد دادگاه نجفی به‌صورت علنی

درهمین راستا روز گذشته قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران، درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: نظریه کارشناسی به وکلای محمدعلی نجفی متهم این پرونده ابلاغ شد و وکلا هفت روز مهلت دارند که نظریه کتبی خود را به ما اعلام کنند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: اگر وکلا به نظریه کارشناسی اعتراضی داشتند، باید هیات قضایی بررسی کند که آیا این اعتراضات قابل اجابت هست یا نیست. قاضی کشکولی افزود: بعد از طی این مراحل وقت دادرسی تعیین و به پرونده رسیدگی می‌شود و این دادگاه علنی خواهد بود. همزمان حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نظریه جدید کارشناسی دادگاه درخصوص پرونده موکلش اظهار کرد: نظریه کارشناسی به ما ابلاغ شده است و در حال مطالعه آن هستیم. وی گفت: در این نظریه مطالب جدیدی وجود دارد که نیاز به تحلیل دارند و بعد از آن ما لایحه خود را به دادگاه ارسال خواهیم کرد.

مروری برپرونده

محمد‌علی نجفی شهردار پیشین تهران در هفتم خرداد ماه امسال میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

به دنبال آن ۱۳ خردادماه کیفرخواست پرونده «محمدعلی نجفی» صادر شد و سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل همسر دوم محمدعلی نجفی (شنبه، ۲۲ تیرماه) به‌صورت علنی برگزار شد. در نخستین جلسه علی ‌القاصی‌مهر، دادستان تهران اعلام کرد نجفی در سه مورد متهم شده است: الف: قتل عمد میترا استاد ب: حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز ج: ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی). دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد نیز چهارشنبه ۲۶ تیرماه به‌صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. در این جلسه نجفی اعلام کرد اتهام قتل عمد را نمی‌پذیرد. همچنین در این جلسه دادگاه فرزند مقتول خواستار قصاص نجفی شد. در سومین و آخرین جلسه دادگاه که ۳۱ تیرماه به‌صورت علنی برگزار شد، حمیدرضا گودرزی یکی از وکلای محمدعلی نجفی با حضور در جایگاه با وارد کردن ایراداتی به پرونده گفت که موکلم اقرار به قتل شبه‌عمدی دارد. او همچنین گفت که کیفرخواست دارای نواقصی است. او همچنین ابهاماتی را درباره تعداد گلوله‌های شلیک شده و نحوه شلیک آنها مطرح کرد. همان زمان علی عزتی‌راد، کارشناس اسلحه هم در جلسه دادگاه گفته بود که درگیری در حین شلیک «بر ما محرز است و تیراندازی متهم بی‌هدف بوده و دقیق نبوده است».

با اعلام ختم رسیدگی به پرونده در تاریخ ۹ مردادماه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه از صدور حکم قصاص محمدعلی نجفی در پرونده قتل میترا استاد خبر داد. اسماعیلی همچنین «قتل عمد را محرز دانسته» و گفت در ارتباط با اتهام «صدمه غیرموثر در قتل» دادگاه رای برائت صادر کرده و در ارتباط با نگهداری اسلحه غیرمجاز نجفی به دو سال حبس محکوم شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد که حکم صادره غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور است و در صورت اعتراض از ناحیه متهم یا وکلای متهم رسیدگی می‌شود. به دنبال صدور این حکم وکلای نجفی اعلام کردند که با توجه به عقیده‌شان بر شبه‌عمد بودن قتل، به حکم در دیوان‌عالی کشور اعتراض خواهند کرد.در کنار اعتراض وکلای نجفی به حکم دادگاه، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای ریش‌سفیدان و بزرگان با خانواده نجفی موثر واقع شد و سرانجام چهارشنبه، ٢٣ مرداد برادر میترا استاد در حساب شخصی خود در اینستاگرام نوشت که خانواده استاد تصمیم گرفته است که محمدعلی نجفی را که در ارتباط با قتل خانم استاد مجرم شناخته شده بود، ببخشد و از قصاص صرف‌نظر کند. در ادامه وکیل خانواده میترا استاد از رضایت محضری برای بخشش «نجفی» خبر داد. محمود حاجیلویی در ۲۶ مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: اولیای دم مرحومه به یکی از دفاتر اسناد رسمی رفته و رضایت‌نامه خود را به‌طور رسمی ثبت کرده‌اند. به گفته وی این رضایت کاملا بی‌قید و شرط صادر شده و هیچ‌گونه مبلغی به‌عنوان دیه یا وجه‌المصالحه دریافت نشده است. در همین حال روز ۶ شهریور ماه خبری مبنی بر آزادی محمد‌علی نجفی از زندان با وثیقه یک میلیارد تومانی منتشر شد. آزادی که تنها دو روز دوام داشت و او با اعتراض‌هایی که به حکم آزادی‌اش صورت گرفت مجددا راهی زندان شد. قرار بود او تا محاکمه مجدد و صدور حکم قطعی برای سایر جوانب پرونده قتل میترا استاد، با وثیقه‌اش آزاد باشد.

درادامه روز ۳۰ شهریور سال جاری دیوان‌عالی کشور حکم قتل‌عمد محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع داد. همان زمان گودرزی وکیل مدافع نجفی درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت که دیوان‌عالی کشور پرونده را جهت رفع نقص تحقیقات به شعبه بدوی اعاده کرده است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین نیز درپاسخ به این سوال که آیا دیوان دفاعیاتی را که شما داشتید و بارها به شلیک ۹ گلوله و اثر غیرمستقیم گلوله‌ها در مرگ میترا استاد اشاره کردید، وارد دانسته است؟ گفت: بله، دیوان‌عالی کشور، دفاعیات را وارد تشخیص داده است. تصمیم به نقض تحقیقاتی برای ارجاع پرونده به تیم کارشناسی گرفته است.

به دنبال آن ۱۵مهرماه صحنه قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی مجددا با حضور متهم، تیم کارشناسی و وکلای اولیای دم بررسی و نتیجه آن به دادگاه ارسال شد. پس از آن پنجم آبان ماه حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی گفت: نظریه کارشناسی در مورد بررسی مجدد صحنه قتل میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران، به دادگاه تحویل داده شده است. براساس آنچه خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند قاضی کشکولی با تعیین ۶ کارشناس اسلحه‌شناسی و پزشکی قانونی روز ۱۵ مهر ضمن بازسازی دوباره صحنه قتل به کارشناسان ۲ هفته مهلت داد تا نظر خود را در مورد نحوه شلیک گلوله‌ها و علت مرگ مقتول اعلام کنند و روز شنبه این نظرکارشناسی به وکلای پرونده ابلاغ شده است که مطابق آن برخلاف نظر اولیه کارشناسی شلیک‌ها به مقتول مستقیم نبوده و گلوله بعد از اصابت به دست میترا استاد و تغییر شکل مرمی آن وارد بدن او و باعث مرگش شده است. پیش ازاین هم وکلای محمد‌علی نجفی اعلام کرده بودند که گلوله دفرمه شده‌ای که باعث مرگ مرحوم میترا استاد شد، باید مسیرش به دقت بررسی شود. آنها براین باور بودند از آنجایی که شکل تغییر یافته گلوله نشان‌دهنده اصابت آن به جسم سخت است، باید مشخص شود؛ اگر گلوله ابتدا به مانع سختی مانند سقف خورده و کمانه کرده و سپس از بدن عبور کرده یا ابتدا از دست عبور کرده و سپس به سقف خورده و کمانه کرده و وارد بدن شده، مشخص‌کننده وضعیت قتل از عمد به شبه‌عمد خواهد بود. حالا باید دید با اعلام این نظر کارشناسی جدید قاضی پرونده چه حکمی صادر خواهد کرد.