موضع ایران درقبال حوادث لبنان و عراق

واعظی روز گذشته درحاشیه جلسه هیات‌دولت، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی درباره مواضع جمهوری‌اسلامی در برابر تحولات اخیر عراق و لبنان اظهار کرد: حتما این وضعیتی که به‌وجود آمده و آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی روی این خواست مردم سوار شده و فضای مجازی را خط می‌دهد و پشتیبانی مالی می‌کند، هم به ضرر مردم عراق و هم به ضرر مردم لبنان است.به گزارش «ایسنا» وی افزود: همواره موضع جمهوری اسلامی ایران این بوده که هم دولت‌ها به خواست مردم توجه کنند و هم مطالبات به شکلی مطرح شود که باعث هرج و مرج و به‌هم ریختگی و آشوب نشود تا کسی در این فضا قربانی نشود. بنابراین توصیه ما دعوت به آرامش و عدم دخالت بیگانگان و فضا ندادن به آنان است چراکه آنان می‌خواهند دولت‌های مستقر را تضعیف کنند و مرجعیت احزاب قانونی را نزد مردم، با فاسد جلوه دادن آنها از بین ببرند و فاصله‌ای میان جمهوری اسلامی و عراق ایجاد کنند که ما با آگاهی نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد.

واکنش به مسدود شدن حساب ایرانی‌های مالزی

ازسوی دیگر به دنبال مسدود شدن حساب ایرانی‌های مقیم مالزی، واعظی درباره اقدام ایران دراین‌خصوص گفت: این اتفاق فقط در مالزی نیست، بلکه در برخی کشورها برای دانشجویان ایرانی پیش آمده و بر اساس مشکلاتی است که از تحریم‌ها سرچشمه می‌گیرد و دوستان ما در وزارت خارجه رایزنی کرده‌اند و برخی از این حساب‌ها باز شده و ان‌شاء‌الله در مورد مالزی هم تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد.به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز، آمارها حاکی از سکونت حدود ۱۰ هزار ایرانی در مالزی است که بیشتر آنها در کوالالامپور مستقر هستند. اخیرا بانک‌های این کشور به بسیاری از آنها یک ماه فرصت داده‌اند تا پول‌هایشان را از این بانک‌ها خارج کنند. استدلال این بانک‌ها اقدام بر اساس قوانین تحریمی آمریکاست، اما اینکه چرا اخیرا چنین تصمیمی گرفته شده مشخص نیست. «بستن فله‌ای» حساب‌های بانکی ایران در مالزی موضوعی است که سفارت ایران در کوالالامپور نیز به‌صورت غیر رسمی و توسط یکی از کارمندانش تایید کرده است.

رفراندوم یک اصل مترقی است

به گزارش «ایرنا» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث رفراندوم و انتقاداتی که درخصوص اظهارات رئیس‌جمهوری مطرح شد،  گفت: من متوجه نیستم کسانی که مخالف یک اصل قانون اساسی هستند به چه چیزی اشکال دارند. بالاخره این یک اصل مترقی است که در قانون اساسی ما وجود دارد و بعد از انقلاب هم هر زمان که مراحل آن طی شده از آن استفاده کردیم.واعظی افزود: با این اصل نباید مخالفت کرد ضمن اینکه (این اصل) خیلی صراحت دارد که باید مراحل آن طی شود و در اختیار یک ارگان هم نیست. بالاخره دولت، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه روشنی برسند و اجرا شود. به اعتقاد من این مخالفت ندارد، همانند بقیه اصولی است که در قانون اساسی وجود دارد و در مقاطعی لازم است که از آن استفاده شود.رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: اتفاقات پیش‌آمده در روز انتخابات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را بررسی و دنبال می‌کنیم تا در جلسه بعدی تکرار نشود.

حذف یارانه‌ها

وی درباره یارانه‌ها و حذف میلیونی دریافت‌کنندگان یارانه‌ها افزود: این موارد مرتبط مطرح می‌شود و موضوع جدیدی هم نیست،  در این ۶ سال گذشته بارها درباره حذف یارانه خانوارها صحبت شده و هیچ زمان هم اتفاق نیفتاده است. واعظی گفت: مجلس شورای اسلامی همواره و هر سال خواسته‌ای را برای درج در قانون بودجه از دولت مطرح می‌کند که بسیاری از مردم هم همین خواسته را دارند که «کسانی که وضعیت زندگی و اقتصادی خوبی دارند نباید یارانه دریافت کنند» که البته حرف درستی است ولی اینکه دولت ۲۴ میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند، نادرست است.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: روش دولت برای حذف یارانه‌بگیرها بر اساس مطالعه و تدریجی است، هرجا هم اشتباه انجام شود بلافاصله برمی‌گردانیم و مردم هم اصلا نگران نباشند. وی گفت: برخی می‌خواهند بی‌دلیل مردم را نگران کنند، فقط یارانه برخی از خانوارها که درآمد و وضعیت اقتصادی خوبی دارند پس از بررسی و بر اساس یک مکانیزم مشخص و به‌صورت تدریجی حذف می‌شود.