دستگیری درنهاد ریاست جمهوری کذب است عكس: ایرنا

به دنبال آن خبرهایی مبنی بر بازداشت زم در عراق منتشر شد که این خبرها از سوی مقامات این کشور تکذیب شد. درهمین حال ازهمان لحظه بازداشت مدیر شبکه آمد‌نیوز بسیاری از مقامات سیاسی کشور نسبت به باز شدن باب اتهام‌زنی‌های جدید دراین پرونده هشدار دادند. علی ربیعی نیز چهارشنبه هفته گذشته درحاشیه جلسه هیات دولت با تاکید براینکه موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام‌زنی جدیدی را فراهم کند اظهار کرد: ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه موضوع را دنبال کند. با این حال عصر روز یکشنبه جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک رشته توییت، ادعایی را علیه حسام‌الدین آشنا در ماجرای آمدنیوز و روح‌الله زم مطرح کرد و با بیان اینکه دستگیری‌هایی درحوزه نهاد ریاست‌جمهوری در ارتباط با آمدنیوز صورت گرفته است، خواستار روشن شدن نقش حسام‌الدین آشنا در ماجرای آمدنیوز شد. موضوعی که البته با واکنش حسام‌الدین آشنا مواجه شد. در کنار آشنا عصر روز یکشنبه علیرضا خان‌کرمی رئیس حراست نهاد ریاست‌جمهوری‌ نیزدرگفت‌وگو با «ایرنا» دستگیری در نهاد ریاست‌جمهوری در پیوند با پرونده آمدنیوز را تکذیب کرد. او در پاسخ به اینکه آیا اطلاعات سپاه تاکنون گزارشی از نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز خواسته است، تاکید کرد:گزارشی نخواسته‌اند، اما اگر نیازی به گزارش باشد، حاضریم همکاری کامل کنیم.

درهمین ارتباط روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درخصوص دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری و ادعای کریمی‌قدوسی در این موضوع و اینکه آیا تغییراتی که در دفتر ریاست جمهوری بوده مرتبط با این موضوع بوده، گفت: برخی آدم‌ها رکوردداران نشر تهمت‌زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید.

به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه درخواستم از همه این است که با دقت صحبت کنند و نشر اکاذیب و اتهام‌زنی صورت نگیرد، گفت: ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد. امیدوار هستم مقامات قضایی هم در پرونده ‌آمدنیوز اتهامات بی‌پایه‌ای را که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود مورد رسیدگی جدی قرار دهند.سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه خود درباره‌ آمد‌نیوز گفت: اینکه بازیگردانان «آمدنیوز» کیستند را دستگاه امنیتی پاسخ می‌دهد، باز هم از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه تشکر می‌کنم و خودشان پاسخ لازم را خواهند داد اما فکر می‌کنم وظیفه ما این است که از چیستی آمدنیوز بپرسیم و رسانه‌ها به این موضوع بپردازند.ربیعی خاطرنشان کرد: اهالی اقلیم رسانه می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات پدیده‌ای مثل آمدنیوز را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند و درباره شیوه‌ها و شگردهای آن روشنگری کنند تا جامعه ما درباره همه اشکال اطلاعات‌سازی کاذب واکسینه شود.وی تصریح کرد: نمی‌توان با شیوه‌های آمدنیوز با آمدنیوز مقابله کرد، آمدنیوز یعنی اطلاعات‌سازی، مخدوش‌سازی اذهان و فروپاشی ذهنی. بالاترین کارکردی که ‌آمدنیوز می‌خواست داشته باشد این موضوع بود که ما آن را در دی ماه ۹۶ در برجام‌ستیزی هم می‌بینیم. بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز باید تلاش کنیم در مسیر آن پدیده نامیمون حرکت نکنیم.به گزارش «ایسنا» ربیعی درباره موضع دولت درخصوص بازداشت «روح‌الله زم» و نقش فرانسه در این بازداشت اظهار کرد: رئیس‌جمهوری و دولت از هرگونه تلاش دستگاه‌های امنیتی برای حفظ ثبات و امنیت کشور و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه که درصدد ایجاد ناامنی روانی و تحریک مردم به شورش هستند، استقبال کرده و حمایت می‌کند.دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اولیه سرویس‌های بیگانه از در خدمت گرفتن این افراد فروپاشی ذهنی در جامعه انقلابی ایران است، تصریح کرد: لازم است در داخل کشور هم مراقبت کنیم تا افراد و جریان‌های سیاسی در مسیر فروپاشی ذهنی و ناامیدسازی مردم حرکت نکنند. بنابراین هم رئیس‌جمهور هم همه اعضای دولت از این اقدام خوب دوستان در سپاه حمایت می‌کنند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه

همزمان روز گذشته سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم درنشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بازداشت روح‌الله زم مدیر کانال آمدنیوز و ارتباط او با نهادهای امنیتی فرانسه گفت: اجازه بدهید که ابعاد این موضوع در روزهای آینده هر چه بیشتر مشخص شود و ما در آن موقع موضع دقیق‌تری بگیریم.به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: دستگیری یک عنصر ضد امنیت ملی اقدامی بجا بوده است. صراحتا ایشان به همکاری با سازمان‌های جاسوسی و جنایتکار اذعان کرده و اسنادی وجود دارد که او با این سازمان‌ها مرتبط بوده است. او عنصری ضد امنیت ملی و خرابکار است چنان که مشاهده کردیم چگونه در سال ۱۳۹۶ تشویق به آشوب و از مردم دعوت می‌کرد که دست به اقدامات تخریبی بزنند. وی ادامه داد: فرانسوی‌ها در مورد این شخص و دستگیری او یک موضع اولیه گرفتند ولی اجازه بدهید نیروهای امنیتی ما تمام زوایای این موضوع را باز کنند تا جنبه‌های مختلف این موضوع روشن شود و ما سپس موضع دقیق‌تری بگیریم.

تعامل با نهاد شورای نگهبان

علی ربیعی در ادامه نشست خبری روز گذشته‌اش با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در مورد انتخابات گفت: رئیس‌جمهوری گفته است که انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهدکرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید؛ یک پیام تحریم‌شکن. بنابراین ما به‌عنوان دولت و نیز کل حاکمیت به خصوص شورای نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.به گزارش «ایسنا» ربیعی گفت: روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می‌کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. سخنگوی دولت افزود: الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه‌های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد. او افزود: تازمانی که مردم احساس نکنند رای‌شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی‌یابند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی‌دار کرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده رئیس‌جمهور از اختیارات اصل ۱۱۳ قانون اساسی برای حضور احزاب منتقد در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا تضمین می‌کند تا زمینه ثبت‌نام برای همه تنوع‌های فکری فراهم باشد. وی افزود: از سوی دیگر در تعامل با نهاد شورای نگهبان می‌توانیم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم. یک انتخابات بسیار باشکوه و بزرگ را که نیاز امروز کشور است. اما باید توجه داشت که بخش‌هایی از این مهم به واسطه وزارت کشور در اختیار دولت است، که ما متعهد به انجام آن خواهیم بود. اما بخش‌های دیگر را هم با استفاده از امکان گفت‌وگو و تعامل، تلاش برای ایجادش خواهد شد.سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ما همواره از محدود کردن‌ها ضربه خورده‌ایم. نظام ما هیچ‌گاه از انتخابات‌های بزرگ آسیب ندیده است و اساسا جمهوری اسلامی ایران خود، مولود یک انتخابات بزرگ با حضور همه افکار و عقاید بوده است.

پرونده فریدون

ربیعی درباره پرونده حسین فریدون نیز گفت: آنچه من اطلاع دارم این است که رئیس‌جمهوری در فرآیند پرونده حسین فریدون تا به حال هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌اند. نه پیامی، نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به‌طور مثال بگویند این‌طور بشود یا نشود هم صحبتی نداشته‌اند. این به معنی تایید مفاد پرونده نیست اما دولت هیچ‌گونه دخالتی در این زمینه نداشته است. به تفکیک قوا معتقد هستیم.وی بیان کرد: منتها شخص آقای فریدون همانند همه شهروندان نسبت به مسیر دستیابی به اطلاعات در پرونده‌اش اعتراض داشته است و می‌تواند دنبال کند و امیدوار هستیم که همانند یک شهروند این موضوع پیگیری بشود.