پورابراهیمی دیروز حین بررسی لایحه مالیات ارزش افزوده در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت:‌ از شما به‌عنوان ریاست مجلس انتظار می‌رود که دستور فرمایید چارچوب زمانی مشخص و برنامه زمان‌بندی شده‌ای برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری که از سوی رهبری ابلاغ شده است، تهیه شود.

توضیحات «نوبخت» درباره جلوگیری از بحران بودجه‌ای

در خبری دیگر از پارلمان، فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجمع عمومی این فراکسیون گفت که طبق توضیحات نوبخت دولت توانسته با مدیریت منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از به وجود آمدن بحران بودجه‌ای جلوگیری کند. سعیدی در گفت‌وگو با «ایسنا» در توضیح جلسه دیروز فراکسیون امید گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی درباره تغییر در نظام بودجه‌ریزی و نحوه تخصیص‌ها ارائه کرد که طبق آن بودجه ۹۹ بر اساس واقعیت‌ها و با توجه به ظرفیت‌های مالیاتی کشور با وابستگی کمتر به درآمدهای نفتی بسته خواهد شد. تلاش دولت این است که بودجه را در زمان مقرر به مجلس ارائه کند.

نرخ مالیات کالاها و خدمات تعیین شد

خبر دیگر از مجلس آنکه نمایندگان در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی جزئیات لایحه مالیات ارزش افزوده، نرخ مالیات کالاها و خدمات را ۹ درصد تعیین کردند.

تعیین مأخذ محاسبه مالیات واردات کالاها

نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای دیگر از لایحه مالیات ارزش افزوده، ماخذ محاسبه مالیات واردات کالاها را مشخص کردند. براساس این ماده مأخذ محاسبه مالیات واردات کالا، مجموع ارزش گمرکی (قیمت خرید، هزینه حمل و نقل و حق بیمه) و حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) است. مالیات مذکور جزو حقوق ورودی محسوب نمی‌شود.

طرح الزام بازگشت خانواده مسوولان به کشور

در خبری دیگر از مجلس بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، سید‌حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از ارائه طرح دو فوریتی الزام بازگشت خانواده مسوولان به کشور به هیات رئیسه پارلمان خبر داد و در تشریح جزئیات این طرح گفت: بر اساس طرح مذکور، افراد درجه یک، رده میانی و پایینی خانواده مسوولان نظام باید ظرف سه ماه به کشور بازگردند.