علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود گزارشی از سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا ارائه کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهوری و هیات ایرانی به نیویورک از مهم‌ترین اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال‌های اخیر کشور ماست، به‌طوری که این سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ایران گزارش‌های متنوعی را از مقامات رسمی و غیررسمی درباره ابعاد این سفر و نتایج آن شنیدند. نتایج این سفر نقطه عطف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و مسیر تازه‌ای فراروی کشور ما قرار خواهد داد.

سخنگوی دولت افزود: رئیس‌جمهوری نشان داد برای پیگیری تعهدات طرف‌های دیگر در برجام با برنامه و منطق مشخص و مستدل به نیویورک سفر کرده است؛ وی به صراحت به طرف‌های اروپایی حاضر در برجام پیام داد که همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی داریم به شرط آنکه آمریکایی‌ها عزم و اراده جدی داشته باشند و پیش‌شرط مذاکره را که همان اعمال تحریم‌ها است، بردارند و مجددا به میز مذاکره بازگردند. رئیس‌جمهوری در سفر به مقر سازمان ملل نشان داد میز مذاکره ۱+۵ همچنان باقی است و این آمریکایی‌ها بودند که از این میز کنار رفتند و حالا که خودشان رفته‌اند باید خودشان هم بازگردند و آنچه را از میز مذاکرات برده‌اند، به میز باز گردانند. ربیعی در ادامه سخنانش گفت: رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک آمادگی داشت که در صورت توقف تحریم‌ها با همه طرف‌های قبلی در نشست ۱+۵ گفت‌وگو کند، اما ترامپ حاضر به برداشتن سایه تحریم‌ها از سر ملت ایران نبود، امتناع او از توقف تحریم‌ها پیش از آغاز گفت‌وگوها دو شائبه را تقویت می‌کند؛ اول آنکه آمریکا برای مذاکره جدیت کافی ندارد؛ و اینکه ترامپ قصد دارد از تحریم ملت ایران به‌عنوان اهرم فشار سر میز مذاکرات استفاده کند که این نیت غیرانسانی او برای ما غیر قابل قبول است. به گزارش «ایرنا» وی همچنین گفت: رئیس‌جمهوری در نیویورک به رهبران اروپایی خاطرنشان کرد که مسوولیت‌گریزی آمریکا توجیه‌کننده ناتوانی اروپا از انجام تعهدات قانونی آنها نیست.

طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست

وی با اشاره به دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک تاکید کرد: اولین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک شکسته شدن فضاهای ایجاد شده و ناکامی طراحی‌های مبتنی بر این اتهام علیه ایران بود و رئیس‌جمهوری با ابتکارهای سیاسی و دیپلماتیک تازه‌ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج‌فارس نشان داد که ایران همواره در ارائه راه‌حل و ابتکار دیپلماتیک پیشرو است. وی تصریح کرد: طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضدایرانی و تحریک‌آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج‌فارس بود و سه تفاوت بنیادین با طرح‌های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج‌فارس را درون‌زا می‌بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت‌های بیرون از منطقه نمی‌بیند. همچنین طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی‌گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی نیست که یک یا چند کشور را حذف و در نهایت هم نتواند امنیت همگانی را فراهم کند.

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد، اظهار کرد: این طرح رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش‌آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد. ربیعی افزود: جمهوری اسلامی آماده مذاکره دقیق‌تر پیرامون این طرح و گسترش آن است و آن را معیاری برای جدیت و صداقت همه دولت‌ها برای ایجاد ثبات بین‌المللی در خلیج‌فارس مدنظر قرار خواهد داد.

طرح «بیشتر در برابر بیشتر»

سخنگوی دولت درباره طرح بیشتر در برابر بیشتر که از سوی روحانی در نیویورک مطرح شد، اظهار کرد: هیچ چیزی از جمله توان موشکی در آن طرح نیست یا در این طرح به‌دنبال قطع کمک به کشورهایی که به ما دست نیاز دراز کرده‌اند نیستیم. این طرح در چارچوب برجام است و بیشتر درباره سرعت بخشیدن به انجام تعهدات برجامی از سوی دو طرف است نه چیزی بیش از این.

علت خنده روحانی درآمریکا

به گزارش «ایسنا» ربیعی در پاسخ به پرسشی در برابر علت خنده‌های روحانی در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس گفت: این خنده‌ها علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوی برخی تندروهای آمریکایی هم مطرح شد. از سوی دیگر برخی در داخل از این خنده‌ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می‌کرد هم باز عده‌ای معترض می‌شدند ولی موضوع واقعا خیلی پیش پا افتاده‌تر از این حرف‌هاست و جای این همه بحث ندارد.

ارائه لیست اموال

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دولت در مورد ثبت سامانه اموال مسوولان و اینکه تعدادی از وزرا هنوز در این سامانه لیست اموال خود را ثبت نکرده‌اند، گفت: قبلا سامانه نبود، کتبی این لیست را می‌خواستند. البته فکر نمی‌کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد چون همان یک ماه اول نامه آمد و من هم که آن زمان وزیر بودم این کار را انجام دادم. ربیعی درادامه اظهار کرد: الان نمی‌دانم که مشمول این طرح هستم یا خیر اما الان هم آمادگی دارم که اموال خود را اعلام کنم. حتی دیده‌ام برخی وزرا کوچک‌ترین تغییر را [اطلاع]می‌دهند.

سهمیه‌بندی بنزین

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما در دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه گرفته نشده است.