خبر ذوالنور از اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا

به گزارش «ایسنا» وی در ادامه اظهار کرد: ما برای این موضوع برجام را امضا نکردیم و بنا بود که تمام شرایط عادی‌سازی و تحریم‌ها رفع شود و اگر این موضوع را قبول کنیم، یعنی به آن بسنده کرده‌ایم، ولی در تلاش هستیم تا حق ایران را دریافت کنیم. ذوالنور افزود: مقام معظم رهبری به دفعات تاکید کردند که دل به مذاکره با اروپایی‌ها نبندید و امور را موکول به مذاکره نکنید ولی مذاکره را ادامه بدهید. ذوالنور در شرایطی روز گذشته در نشست شورای اداری استان قم، خبر پذیرش اروپا برای واریز ۱۵میلیارد دلار در سه قسط ۵ میلیارد دلاری به صندوق اینستکس را اعلام کرده است که تا لحظه انتشار این گزارش هیچ یک از مقامات وزارت خارجه و دولت این خبر را تایید نکرده و خبری هم مبنی بر موافقت صریح ایران با طرح فرانسه دراین خصوص اعلام نشده است.

اشاره رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به پیشنهاد اخیر فرانسه به ایران برای ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای نجات برجام است. این خبر اولین بار در تاریخ 26 مردادماه سال جاری از سوی پایگاه خبری المانیتور منتشر شد. براساس آنچه المانیتور اعلام کرده بود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یکی از گفت‌وگوهای تلفنی‌اش با حسن روحانی رئیس‌جمهوری به او پیشنهاد کرد تا ۱۵ میلیارد دلار به اینستکس تزریق شود. مکرون تاکنون 6بار (از 4 تیرماه تا 9 شهریور) با حسن روحانی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و دراین گفت‌وگوها دوطرف راه‌های حفظ برجام را مورد بررسی قرار داده‌اند. به دنبال این گفت‌وگوها و در چارچوب تلاش‌های امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه اول ماه جاری و در آستانه نشست سران گروه هفت در فرانسه، به پاریس سفر کرد و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.  ظریف پس از این دیدار مذاکرات خود را «سازنده» و «خوب» توصیف و تاکید کرد: «تماس‌ها بین آقایان مکرون و روحانی نیز ادامه خواهد داشت. پس از آن درحالی که تازه از پاریس برگشته بود، روز سوم شهریور ماه به‌طور ناگهانی وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه ۷ در فرانسه شد. سفری که همان زمان بسیاری را در داخل و خارج از کشور شوکه و این احتمال را تقویت کرد که ایران و فرانسه و از سوی دیگر فرانسه و آمریکا بر سر یک راهکار برای حفظ برجام پس از خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ به نتایجی دست یافته‌اند.

در این میان درحالی که مذاکرات فرانسه و آمریکا درمورد طرح‌های پیشنهادی فرانسه برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن ادامه داشت، ایران اعلام کرد که شرط مذاکره با آمریکا برداشته شدن همه تحریم‌های ایران است. موضوعی که البته با مخالفت مقامات آمریکا روبه‌رو شد. در کنار این موضوع البته خبرهایی مبنی بر اینکه کاخ سفید با رفع بخشی از محدودیت‌های نفتی ایران موافقت کرده است ازسوی برخی رسانه‌ها منتشر شد. خبری که مقامات واشنگتن آن را رد کردند اما با کنار رفتن جان بولتون، سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ حالا زمزمه‌هایی از احتمال کاهش تحریم‌های ایران و حتی موافقت ترامپ با راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که می‌تواند روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران باشد، شنیده می‌شود. خبری که در صورت صحت می‌توان از آن به‌عنوان موفقیت ابتکار عمل پاریس در کاهش تنش موجود میان ایران و آمریکا و ادامه حیات برجام یاد کرد.

این خبرها روز ۲۲ شهریور ماه از سوی سه منبع خبری که عبارتند از پایگاه آمریکایی بلومبرگ، نشریه آمریکایی «دیلی بیست» و روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش این منابع خبری، ترامپ پیش از برکناری بولتون در جلسه‌ای با حضور او از تمایل برای کاهش تحریم‌های ایران سخن می‌گوید، اما این موضع دونالد ترامپ با مخالفت شدید بولتون مواجه و درنهایت منجربه برکناری بولتون از مقامش می‌شود. به نوشته بلومبرگ، ظاهرا استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده ازطرح رئیس‌جمهوری آمریکا در آن جلسه حمایت کرده است. همچنین به گزارش نشریه آمریکایی «دیلی بیست» ترامپ درنشست اخیر سران گروه ۷ در فرانسه با پیشنهاد ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری مکرون به نوعی موافقت کرده است. به نوشته این روزنامه ترامپ در همان محل برگزاری نشست کشورهای گروه ۷ در بیاریتز در یک کنفرانس خبری از تخصیص «وام و اعتبار» به ایران سخن گفته و همین موضوع باعث شگفتی حاضران شده است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم روز پنج‌شنبه گزارشی مشابه با «بلومبرگ» و «دیلی بیست» منتشر کرد که براساس آن ترامپ در حال بررسی کاهش تحریم‌های ایران است.»

به هرحال امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه (در مکالمه تلفنی۱۰۰ دقیقه‌ای روز ۸ مرداد با حسن روحانی) به ایران پیشنهاد کرده تا سقف ۱۵ میلیارد دلار نفت ایران را پیش‌خرید و این پول را به‌عنوان وام، در سه قسط پنج میلیاردی به ایران پرداخت کند. این مبلغ ۱۵ میلیارد دلار هم قرار است در سه نوبت، هر بار پنج میلیارد دلار به ایران پرداخت شود.

حفظ برجام با هزینه کم

در آخرین واکنش‌ها از سوی مقامات ایران به ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا برای تهران، روزشنبه ۲۳ شهریورماه بیژن زنگنه وزیر نفت «لغو تحریم‌های نفتی ایران» را پیش‌شرط ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا برای تهران عنوان کرد. سخنی که می‌تواند به معنی رد تلویحی پیش‌فروش نفت ایران در ازای استفاده از این خط اعتباری باشد. زنگنه همچنین گفت که «اساس این بوده تا تحریم‌های نفتی برداشته شود و بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده ایران را بدهکار می‌کند». با این حال روز گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درسخنانی که هنوز مشخص نیست بیان‌کننده خبرواریز ۱۵میلیارد دلار در سه قسط ۵ میلیارد دلاری به صندوق اینستکس است یا تنها اشاره‌ای به مجموع مذاکرات صورت گرفته دراین خصوص میان ایران و اروپا داشته، اعلام کرد: «بنا شده اروپایی‌ها ۱۵میلیارد دلار را در سه قسط به اینستکس واریز ‌کنند.»

به گزارش «ایسنا» نماینده مردم قم در مجلس در ادامه سخنانش گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام، ایران یک سال مدارا کرد و تذکر داد و بعد از حدود یک سال کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد و اروپایی‌ها در تلاش هستند تا برجام را با هزینه کم حفظ کنند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها به آمریکایی‌ها اعلام کردند که شما با مرزهای ایران و منطقه هزاران کیلومتر فاصله دارید، ولی ما در تیررس موشک‌های ایران هستیم و باید ملاحظاتی در این خصوص صورت بگیرد و به همین دلیل نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند و بر همین اساس اروپایی‌ها به دنبال ادامه برجام با هزینه اندک هستند. همزمان روز گذشته سردارجلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری نیز که اخیرا مطرح شده و در آن هیچ عملیات بانکی‌ای انجام نمی‌شود و فقط می‌توان غذا و دارو با آن بگیریم غیر قابل پذیرش است و این طور ماندن در برجام برای ما نفعی ندارد، زیرا ما برجام را برای استفاده از منافع اقتصادی آن پذیرفتیم.