ضرب‌الاجل‌های FATF اهمیتی ندارد

باهنر روز گذشته دریک نشست خبری درباره سرنوشت پالرمو (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و سی‌اف‌تی (مقابله با تامین مالی تروریسم) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در ارتباط با مساله کنوانسیون‌های مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده‌اند که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد «اف‌ای‌تی‌اف» ‌از سوی این نهاد مشخص شود که آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر، سپس به تصویب بندهای باقی مانده از جمله پالرمو و «سی‌اف‌تی» بپردازیم.

به گزارش «ایرنا» باهنر در این نشست که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد افزود: همچنین منتظر هستیم که ببینیم آیا اروپایی‌ها همان‌طور که می‌گویند اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی خود دارند یا خیر. هم‌اکنون ضرورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب لوایح پالرمو و «سی‌اف‌تی» دیده نمی‌شود. همچنین باید به این مساله نیز تاکید کنیم که ضرب‌الاجل‌های چهار ماهه «اف‌ای‌تی‌اف» اهمیتی برای ما ندارد. منتظر می‌مانیم آقایان برای تعهدات و قطعنامه‌ها و در راس آن برجام حاضرند چه هزینه‌ای پرداخت کنند.

آخرین بار دومین جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۷ خرداد ماه به ریاست محسن رضایی، با دستور کار بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT تشکیل شد. همچنین در جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص سوالات و ابهامات اعضای مجمع درباره پیوستن ایران به این دو کنوانسیون جمع‌بندی و مقرر شد، سوالات یازده‌گانه به اطلاع رئیس‌جمهور برسد و پاسخ رسمی دولت به آنها داده شود تا در کمیسیون مشترک و صحن قرائت شود. براساس گزارش‌ها هنوز دولت پاسخ ۱۱ سوال طرح شده از سوی مجمع را ارائه نکرده است. همچنین گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اوایل تیرماه تعلیق اقدامات تقابلی خود درباره ایران را تا اکتبر سال ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) تعلیق کرد. این پنجمین فرصت اف‌ای‌تی‌اف برای تصویب لوایح مرتبط با پولشویی در ایران بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به تعهدات اروپا و کاهش تعهدات برجامی گفت: تا کنون دو مرحله کاهش تعهدات خود در برجام را انجام داده‌ایم و مرحله سوم را نیز به آنها اعلام کردیم و ۱۵ شهریور فرصت تمام می‌شود. با توجه به روندی که اروپایی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در قبال برجام اتخاذ کرده‌اند به نظر نمی‌رسد که تا این زمان کاری انجام دهند که نظام جمهوری اسلامی را برای برداشتن گام سوم منصرف کند. وی همچنین بابیان اینکه جزو تصمیم‌گیران نیستم، گفت: اما تحلیل من این است که گام سوم را ایران قطعا برخواهد داشت.

تشکیل جریان فراگیر اصولگرایی

درادامه این نشست خبری باهنر با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم جریان فراگیر اصولگرایی شکل بگیرد، گفت: در دوره‌های گذشته هم این گونه بوده که به وحدت صددرصد نرسیدیم، اما سعی خواهیم کرد. دبیرکل جامعه مهندسین افزود: بعضی دوستان می‌گویند اگر کسی یک مقدار دوز اصولگرایی او پایین آمد، نباید در این مجموعه باشد، اما تجربه یکی، دو دوره گذشته نشان داده که به وحدت می‌رسیم و کار پیش می‌رود و زمینه خوبی خواهد داشت. باهنر تصریح کرد: البته هنوز خروجی ندارد، اما ما بیشتر به دنبال تاسیس ساختارها هستیم که در استان‌ها چگونه ساختارها شکل بگیرد. باهنر در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد: از آن طرف هم توصیه ما به خودمان و اصولگرایان این است که به برد اطمینان نداشته باشند، اطمینان به پیروزی در انتخابات مجلس می‌تواند یک نقطه ضعف باشد. رئیس جبهه پیروان امام و رهبری گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ اسم به‌عنوان نامزدهای احتمالی به شورای ائتلاف رسیده است که در مرحله بررسی آنها قرار داریم. باهنر همچنین گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان کلید خورده و چشم‌انداز ما وحدت صد‌درصدی است. وی ادامه داد: سهم‌خواهی چیزی است که همه از آن بدشان می‌آید و من هم آن را دوست ندارم، اما واقعیت این است که در عمل همان دوستانی که می‌گویند نباید سهم‌خواهی در بستن لیست موثر باشد، اگر کل لیست ۳۰ نفره تهران از آنها باشد، خوشحال می‌شوند و می‌گویند اعضای تشکل ما بر اثر فضیلت، توانسته‌اند‌ به مجلس راه پیدا کنند.

با احمدی‌نژاد مذاکره‌ای نداریم

وی درباره رابطه با قالیباف و جبهه پایداری هم گفت: الان در شورای وحدت عموما همه شرکت می‌کنند. قالیباف و دوستان دیگر حضور دارند. آنها قصد جدایی و جداسازی و انشعاب ندارند. البته پایداری هنوز به‌صورت رسمی نماینده‌اش را نفرستاده است و با شورای ائتلاف بعضا رسانه‌ای صحبت می‌کند. توصیه ما این است که رسانه‌ای با هم صحبت نکنند و بنشینند با هم گپ بزنند و گفت‌وگو کنند و از طرفی هم عده‌ای معتقد هستند که طیف‌هایی مثل علی لاریجانی و امثال آنها که به این شورا دعوت نشده‌اند یکی از اشکالات شورا است که باید اصلاح شود. وی درباره اینکه با طیف احمدی‌نژاد مذاکره‌ای داشته‌اید، گفت: ما اصولا مذاکره‌ای با او نداریم.