معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: حرفی که آقای روحانی به مکرون زد این بود که اگر اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام هستند باید امکان فروش نفت ما را فراهم کنند. عراقچی گفت: دو گزینه به اروپایی‌ها معرفی شد یا اینکه در تعاملاتی که خودشان با آمریکایی‌ها دارند دوباره مجوز‌های نفتی را برای خریداران نفت ایران بگیرند و آنها (کشورهای اروپایی) بتوانند نفت را از ایران بخرند یا اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، خودشان آن میزان فروش نفت ما را به‌صورت خطوط اعتباری در اختیار کشورمان قرار دهند تا ایران بتواند مانند اینکه نفت خود را فروخته از آن اعتبارات برای تامین کالا‌های مورد نیاز خود استفاده کند. او افزود: این دو ایده و گزینه در تعاملات روحانی و مکرون مطرح شد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت: برای اینکه ۱۱ خواسته ایران انجام شود نخست باید کانال مالی و بانکی طراحی و ایجاد شود. اگر این قدم به درستی برداشته شود، می‌توانیم مسیر‌های دیگر را هم باز کنیم.

عراقچی درباره فضاسازی‌های اخیر برای مذاکرات گفت: از نظر ما صورت مساله کاملا روشن است مذاکرات ما با اروپایی‌ها برای تحقق خواسته‌های ما در برجام است و هیچ مذاکره‌ای هم با آمریکا نداریم و این موضوع را بسیار صریح به همه آنها گفته‌ایم. او افزود: علت ما کاملا منطقی و روشن است. هیچ کشوری تحت فشار تن به مذاکره نمی‌دهد اگر زمانی که فشار حداکثری وجود دارد مذاکره کنیم مذاکره تسلیم است، نه مذاکره واقعی. معاون سیاسی وزیر امورخارجه تاکید کرد: موضع ما کاملا روشن است اگر قرار باشد مذاکره‌ای انجام شود آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد تا امکان مذاکره آن هم مانند سابق در چارچوب گروه ۱+۵ فراهم شود، اما تا زمانی که آمریکا سیاست خود مبنی بر فشار حداکثری را تغییر ندهد هیچ مذاکره‌ای میان ما و آنها انجام نخواهد شد.

عراقچی گفت: حتی زمانی که فرانسه ظریف را دعوت کرد تا در حاشیه اجلاس گروه ۷ مذاکراتی را داشته باشیم شرط ما این بود که هیچ مذاکره و ملاقاتی با طرف و هیات آمریکایی ولو به‌صورت شانسی وجود نداشته باشد و از فرانسه تضمین گرفتیم که محل اقامت هیات ایرانی و محل مذاکرات به گونه‌ای طراحی شود که هیچ برخوردی ولو به‌صورت عبوری و شانسی با هیات آمریکایی وجود نداشته باشد. او تاکید کرد: مراقبیم تا طرف آمریکایی هیچ سوءاستفاده‌ای از این مذاکرات و برخورد‌ها نداشته باشد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه تاکید کرد: اینکه برای منافع خود ممکن است مذاکره کنیم درست است و این گونه نیست که با آمریکایی‌ها بخواهیم صحبتی در این باره داشته باشیم و مراعات کامل انجام می‌شود و اجازه نخواهیم داد آنها از مذاکرات ما با اروپایی‌ها سوءاستفاده کنند.