سردار غلامحسین غیب‌پرور، مشاورعالی فرمانده کل سپاه پاسداران، صبح امروز در اولین جشنواره «کارمند تراز انقلاب اسلامی» که از سوی بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات برگزار شد، گفت که من قضاوتی درباره حضور یکی از مسوولان کشور در اجلاس جی۷ و بازگشت زودهنگام از آن اجلاس ندارم، اما خدا نکند این رفت و آمدها، از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانوهای مسوولان ما بلرزد. غیب‌پرور ادامه داد: امروز در جایگاهی هستیم که مورد تحسین جهانیان قرار گرفته‌ایم. چه کسی جرات می‌کرد به آمریکایی‌ها بگوید کلاه شما کج است؟ فرمانده سابق بسیج با بیان اینکه ددمنشی‌های دشمن ادامه دارد و در آینده هم ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: اگر از ما بپرسند که این دشمنی‌ها تا چه روزی ادامه خواهد داشت، خواهیم گفت تا زمانی که حق در جلوه انقلاب اسلامی به حرکت توفنده خود ادامه می‌دهد. مشاور عالی فرمانده کل سپاه ادامه داد: تا زمانی که باور نکنیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و دنیا چیزی به ما نخواهد داد، به‌جایی نخواهیم رسید.

توافق با شیطان منطقی نیست

از سوی دیگر شامگاه یکشنبه حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع استادان بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی گفت: توافق با شیطان منطقی نیست زیرا شیطان و استکبار در همان جلسه‌ای که با آنها توافق می‌کنید خیانت می‌کنند. بر اساس گزارش «ایرنا» او افزود: دشمن می‌بیند که ما در حال نابودی او هستیم و از اصول خود دست برنخواهیم داشت به همین دلیل مهم است که هر حمله دشمن را شناسایی کرده و برای آن طرحی داشته باشیم. او ادامه داد: در روزهای مذاکره برجام بازار دلار نوسان داشت ولی در روزی که سپاه پهپاد آمریکا را سرنگون می‌کند دلار کاهش قیمت دارد. حاجی‌صادقی افزود: اگر ما توان موشکی نداشتیم اسرائیل و آمریکا در پی حمله به ایران بودند و بعد از ساقط کردن پهپاد، آمریکا قصد داشت به نقاطی از ایران حمله کند ولی اسرائیل و عربستان به آمریکا اعلام کردند که ایران به دنبال فرصتی است تا نقاط راهبردی ما را بزند و اگر این اتفاق بیفتد نابودی ما حتمی است.

روزنامه کیهان هم در شماره روز گذشته خود در گزارشی با عنوان «تحلیل کیهان از سفر نابجای ظریف به فرانسه» به انتقاد از این سفر پرداخت و سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه را «اقدامی ‌تامل‌برانگیز» خواند که با هدف بررسی مجدد بسته فرانسوی صورت گرفته است. این روزنامه در ادامه نوشت: «این قبیل اقدامات نابجا، به خیال گشایش اقتصادی صورت می‌گیرد.» در ادامه این گزارش آمده است: «اینکه عالی‌ترین مقام وزارت خارجه کشورمان به فاصله بسیار کوتاه از سفر قبلی به پاریس، به سرعت خود را به این کشور می‌رساند، چیزی جز ارسال پیام ضعف و استیصال نیست.»

حسن هانی‌زاده، کارشناس اصولگرای مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره سفر محمد جواد ظریف به فرانسه و دیدار با مقامات این کشور در حاشیه اجلاس جی ۷ گفت: اساسا هرگونه تحرک دیپلماتیک اگر مقرون به قدرت نظامی و بازدارندگی نباشد، محکوم به شکست است. کشورهای غربی نگاه تحقیرآمیزی به شرق داشته و سعی می‌کنند خواسته‌های خود را دیکته کنند. هانی‌زاده ادامه داد: تحرکات دیپلماتیک در کنار اقدامات انقلابی و قدرت بازدارندگی ایران است که موجب می‌شود بتوانیم در محافل بین‌المللی حقوق خود را دنبال کنیم و حرف خود را به کرسی بنشانیم.

خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی به انعکاس این سفر در برخی رسانه‌ها اشاره کرد و نوشت: ذوق زدگی و بزرگ‌نمایی برخی رسانه‌ها و کارشناسان از سفر بیاریتز در شرایطی است که هنوز در مرحله مذاکره برای مذاکره قرار داریم؛ به عبارتی مباحث در حال حاضر حول محور چیدن مقدمات مذاکرات احتمالی در جریان است. حال آنکه آش دو آشپزه فرانسوی-آمریکایی چقدر شور بشود، به‌جای خود.

پاسخ ربیعی به برخی رسانه‌های داخلی

البته علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران درباره موضع دولت در باب انتقادهای اخیر از سفر ظریف به فرانسه گفت: من به روشنی در این زمینه مواضع خود را اعلام کردم. ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم، بلکه می‌خواهیم آنها را وادار کنیم در موضوعی که ما آن را احقاق حق خودمان می‌دانیم بیایند و بنشینند و نتیجه بهتری به دست آید. اتفاقا ما در این زمینه واکنشی عمل نکردیم و کنشگری فعال بودیم تا جایی که قضاوت رسانه‌های خارجی حداقل از برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه منصفانه‌تر بوده است. آنان شهادت دادند که در این زمینه برگ برنده با ایران است و چارچوب‌های منطقی بحث از سوی ما دنبال شده است و ایران هر آنچه در تعهد بوده را دنبال می‌کند اما به هر حال آزادی است و دوستان هم می‌توانند دیدگاه‌هایشان را در این زمینه بیان کنند.