محور مذاکرات محمد جواد ظریف با مقامات کویت

او ضمن آرزوی سلامتی برای امیر کویت افزود: «در این دیدارها بر پیشنهاد ایران درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای و معاهده عدم تعرض، که برگ برنده‌ای نسبت به اتکا به بازیگران خارجی است، تاکید شد.» او در پایان نوشت: «بعد از بازگشتی کوتاه به تهران برای ارائه گزارش به رئیس‌جمهور عصر راهی کشورهای اسکاندیناوی خواهم شد.» نواف جابر الصباح در این دیدار، مصالح منطقه را بالاتر و مهم‌تر از هر چیزی خوانده و گفته: «ما همواره برای همکاری و گفت‌وگو آماده‌ایم و آن را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می‌دانیم.»

روزنامه کویتی «الجریده» نیز پیش از این به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که ظریف در این دیدار تنش در تنگه هرمز و امنیت منطقه را بررسی می‌کند. روزنامه الجریده کویت همچنین به نقل از «برخی منابع آگاه» اعلام کرد در سفر محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران به کویت احتمالا پیشنهاد ایران مبنی بر امضای معاهده «عدم تعرض» به همسایگان که عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران در سفر منطقه‌ای خود در ماه می ‌هم آن را مطرح کرد مورد بررسی قرار گیرد. بنا بر این گزارش تنش‌های اخیر منطقه نیز احتمالا یکی از محورهای مورد بحث دو طرف باشد. محمدجواد ظریف عصر شنبه عازم کویت شد و در اولین روز سفر خود به این کشور با اعضای انجمن دوستی ایران و کویت دیدار و رایزنی کرد. وزیر امورخارجه کشورمان قرار است امروز نیز با مقامات کویتی دیدار کند.

محمدجواد ظریف پیش از این در سفر خود به بغداد پیشنهاد امضای معاهده «عدم تعرض» به همسایگان را مطرح کرد. سیدعباس عراقچی نیز در سفر منطقه‌ای خود به عمان، کویت و قطر بار دیگر این پیشنهاد را با کشورهای عربی مطرح کرد. در این راستا محمد ایرانی، سفیر ایران در کویت پیش از این اعلام کرد: طرحی که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران آن را مطرح کرد تنها مختص کویت نیست بلکه تمام منطقه را شامل می‌شود.  ما تا این لحظه پاسخ‌های مثبتی از برخی کشورها دریافت کرده‌ایم و منتظر پاسخ دیگر کشورها هستیم. دوست دارم تاکید کنم که این طرح از جمله طرح‌های مهم بین‌المللی است و می‌تواند سکوی حل بیشتر اختلافات و مشکلات موجود در منطقه باشد. ایران از همکاری میان کشورهای اسلامی استقبال می‌کند و همچنین تقویت روابط عراق و کویت به سود تمام ملت‌های منطقه خواهد بود.

دیدار ظریف با ولیعهد کویت

وزیر امورخارجه در دیدار ولیعهد کویت عنوان کرد: ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف که به کویت سفر کرده است، پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با نواف جابر‌الصباح ولیعهد کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ولیعهد کویت ضمن خوشامدگویی گرم و صمیمانه به وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، از علاقه امیر کویت برای دیدار با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود که به علت بیماری دیدار ایشان با شما میسر نشد. نواف جابر‌الصباح، مصالح منطقه را بالاتر و مهم‌تر از هر چیزی خواند و افزود: ما همواره برای همکاری و گفت‌وگو آماده‌ایم و آن را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می‌دانیم.

ظریف نیز در این دیدار با آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای امیر کویت، ایشان را یکی از رهبران با درایت در منطقه خواند. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روابط ایران و کویت را دوستانه و برادرانه خواند و خواستار توسعه و تعمیق روابط دو کشور شد. ظریف با اشاره به لزوم همکاری کشورهای منطقه با توجه به تحولات جاری و پیش روی، اظهار کرد: ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند. وزیرخارجه ایران یکشنبه ۲۰ مرداد ماه نیز سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیرخارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی وزرای خارجه ایران و کویت

در ادامه ظریف در دیدار با همتای کویتی خود درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع سوریه و یمن و شرایط کنونی در خلیج‌فارس گفت وگو کرد. در این دیدار درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن، شرایط جاری در منطقه خلیج‌فارس، مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

دیدار اعضای انجمن دوستی ایران و کویت با ظریف

همچنین جمعی از اعضای انجمن دوستی ایران و کویت شامگاه شنبه با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در کویت دیدار و گفت‌وگو کردند. روابط دوستانه و دیرینه ایران و کویت، مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع فلسطین، ضرورت همکاری در خلیج‌فارس، شرایط جاری در منطقه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران از جمله محورهای گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود. وزیر امورخارجه همچنین شنبه شب در توییتی از کویت نوشت: «دیپلماسی فعال ما ادامه دارد. امروز:

- سخنرانی به مناسبت بیست‌ و نهمین سالگرد آزادی آزادگان سرافراز در جمع رزمندگان جنگ. اکنون، عراق شریک بزرگ تجاری ماست.

- دیدار ثمربخش با معاون وزیر امورخارجه ژاپن.

- مصاحبه با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی.

- نشست یمن، چهار کشور اروپایی و ایران در تهران.

اکنون هم گفت‌وگوهای سطح بالا در کویت.»