بهزاد نبوی: همچنان به ائتلاف با میانه روها معتقدم عكس: خبرآنلاین

اولا ترامپ را اهل مذاکره و گفت‌وگو نمی‌دانم و معتقدم می‌خواهد از گفت‌وگوها عکس یادگاری بگیرد؛ شبیه همان کاری که با کره‌شمالی می‌کند. ثانیا مذاکره باید در شرایط نسبتا متوازن صورت بگیرد. وقتی طرف مقابل هر آنچه از دستش برمی‌آید علیه ما انجام داده است، اگر با او مذاکره کنیم، هیچ کس ما را تحسین نمی‌کند و نمی‌گوید که چه انسان‌های شجاعی هستند که وارد این مذاکره شده‌اند. وی افزود: تحلیل همه، از جمله آمریکا این خواهد بود که چون چاره‌ای نداشته‌اند بر سر میز مذاکره نشسته‌اند. طرف مقابل می‌گوید فشارها و تحریم‌ها جواب داد. آنها می‌خواهند در این شرایط مطالب خود را به ما دیکته کنند. معتقدم ما اگر خیلی هنرمندیم، آمریکا را در موضع انزوای جهانی فعلی حفظ کنیم. در حال حاضر آمریکا در تمام دنیا ایزوله شده و تنها اسرائیل حامی اوست. حتی بد عمل کردن ما باعث شده است که کشورهایی مثل عربستان و امارات به سمت آنها بروند. تلاش کنیم تا جلوی رفتن اروپا، روسیه و چین را به سمت آمریکا بگیریم، کارهای ماجراجویانه نکنیم و شرایطی فراهم ‌سازیم که آمریکا در وضع انزوای فعلی بماند، تا فرصت برای گفت‌وگو از موضع متوازن به دست آید.

لزوم ادامه ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها

نبوی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرآنلاین بااشاره به بحث انتخابات مجلس وانتخابات ۱۴۰۰ و ائتلاف بین اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌رو‌ها گفت: من همچنان به ادامه ائتلاف اعتقاد دارم؛ اما کسی به حرف من گوش نمی‌دهد. وی با بیان اینکه معتقدم از سال ۹۲ یا حتی ۸۸ به این سو، آرایش جدیدی در کشور در حال شکل‌گیری است، افزود: سال ۹۲ که آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، به دلیل همین تغییر آرایش بود. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود و ربطی به اصلاح‌طلبان نداشت؛ اما بسیاری از اصلاح‌طلبان از نامزدی مثل دکتر عارف درخواست کردند کنار برود و آقای روحانی بماند. در واقع اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراهای میانه‌رو و معتدل به نوعی در کنار هم قرار گرفتند و این روند در مجلس دهم خیلی روشن‌تر شد.

این فعال سیاسی اظهار کرد: من در مجلس دهم به اصلاح‌طلب‌ها خیلی اصرار کردم که نمایندگان اصلاح‌طلب با اصولگراهای معتدل یک جلسه غیرعلنی بگذارند، در آن جلسه هیات‌رئیسه را انتخاب کنند و هر کس بیشترین رأی را آورد، در جلسه علنی از او حمایت کنند. هشدار دادم، وقتی شما این کار را نمی‌کنید، اعضای پایداری با داشتن کمتر از ۴۰ نماینده در مجلس دهم، جایگاه قوی پیدا می‌کنند. متاسفانه به این هشدارها توجه نشد و در آخر آقای مطهری کنار رفت و آقای مصری جای او را گرفت. این خطای بسیار بزرگی است. معتقد بودم و هستم که باید این ائتلاف وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه دقت نمی‌شود.

مطهری یک اصولگرای عاقل است

بهزاد نبوی افزود: بعضی از دوستان تصورشان این بود هر کس که نامش در لیست امید است باید یک اصلاح‌طلب دو آتشه باشد. فکر می‌کردند مثلا آقای علی لاریجانی که کاندیدای قم شده است، فردا باید بیاید و پرچم اصلاح‌طلبی را در مجلس به دست بگیرد. آقای جلالی، آقای نعمتی و آقای مطهری که ما آنها را کاندیدا کردیم، فردا باید برای اصلاح‌طلب‌ها سینه بزنند. یعنی هر کس که در لیست امید بود باید در مجلس عضو فراکسیون امید و در تمام تصمیمات با آنها هماهنگ می‌شد.

وی ادامه داد: همان موقع که صحبت از هیات‌رئیسه و ایجاد یک فراکسیون جدید بود، گفتم چرا فکر می‌کنید چون آقای جلالی و آقای نعمتی وارد لیست شما شده‌اند باید به جای آقای لاریجانی که بسیار با هم نزدیک هستند، به عارف رای بدهند. قطعا چنین کاری نمی‌کنند. این افراد نیامده‌اند که با شما ائتلاف کنند که ما را کاندیدا کنید و اگر به مجلس رفتیم هر چه بگویید همان کار را انجام می‌دهیم. این افراد با مواضع خودشان آمده‌اند. آیا آقای مطهری یک بار گفته است که من اصلاح‌طلب هستم؟ ما هم هیچ وقت نخواستیم آقای مطهری اصلاح‌طلب باشد. ما آقای مطهری را یک اصولگرای عاقل و معتدل می‌دانیم که در جایگاه خودش بسیار مفید است، نه اینکه بیاید و اصلاح‌طلب شود. نبوی همچنین گفت: دوستان ما خیلی زود متوجه شدند که بدون اصولگرایان معتدل، در مجلس دهم اکثریت را ندارند، ولی متاسفانه بدون توجه به آنچه ذکر شد کاری کردند که کسانی وارد هیات رئیسه شدند و مسوولیت کمیسیون‌های مهم مجلس را به عهده گرفتند، که به‌طور کامل با تمام سیاست‌های اصلاح‌طلب‌ها مخالف هستند. نبوی تاکید کرد: من بر ائتلاف تاکید دارم و معتقدم اصلاح‌طلب‌ها به تنهایی نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند.

توصیه‌ای درمورد نقد دولت

این فعال سیاسی همچنین تاکید کرد: اصلاح‌طلب‌ها به جای اینکه علیه آقای روحانی شعار بدهند، باید ریشه‌یابی کنند و با مردم در میان بگذارند که چرا دولت موفق نیست. معتقد نیستم دولت و مجلس کنونی قوی‌ترین و مقتدرترین مجلس و دولتی است که تا به حال روی کار آمده است. دولت روحانی و مجلس دهم ضعف‌های بسیاری دارند و انتقادات بسیاری هم بر آنها وارد است؛ ولی مشکلات کشور امروز آنقدر بزرگ است که قوی‌ترین مجالس و دولت‌ها هم به راحتی از پس این مشکلات برنمی‌آیند. اصلاح‌طلب‌ها به جای اینکه الان خرج خود را از آقای روحانی جدا کنند، باید علل ناکامی‌های دولت را برای مردم بازگو کنند.نبوی همچنین گفت: عزیزان اصلاح‌طلب به جای افشای دلایل ناکامی دولت روحانی، خرجشان را از دولت و مجلس جدا می‌کنند. با این کار نه تنها دور بعد اصلاح‌طلبان به قدرت نمی‌رسند بلکه در واقع هم چوب و هم پیاز را می‌خورند. به این معنا که نه تنها در انتخابات برنده نمی‌شوند، به نامردی و بی‌اخلاقی هم متهم می‌شوند. اصلاح‌طلبان مراقب باشند که مثل دوستان تندرو، که حوادث دی‌ماه ۹۶ را در سراسر کشور علیه روحانی آغاز کردند و ادامه آن گریبان خودشان را گرفت، با نقد دولت و مجلس و بدون طرح ریشه‌ها و علل ناکامی‌ها، طوری مردم را ناامید نکنند که قابل برگشت نباشد.