افتخار می‌کنم به خاطر مردم تحریم‌ شدم عكس: ایسنا

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به تحریم ظریف از سوی دولت آمریکا در توییتی نوشت: تحریم علیه ظریف نشان می‌دهد که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک او می‌ترسد. اگر آنها در مورد مذاکره جدی هستند، چه کسی جز ظریف می‌تواند طرف صحبت آنها باشد؟ ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل ملت صحبت و مذاکره می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را مورد تحریم قرار داده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: محمدجواد ظریف براساس فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ مورد تحریم قرار می‌گیرد چون سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهان است. این اقدام آمریکا ذیل تحریم‌های ثانویه صورت گرفته است. در تحریم ثانویه، مجازات‌ها می‌تواند افراد حقیقی و حقوقی سایر کشورها را نیز که با افراد یا شرکت‌های ایرانی تحریم‌شده مبادله داشته‌اند، شامل شود و در غیر ‌این صورت، با مجازات‌های مختلف روبه‌رو خواهند شد.

روز سوم تیرماه استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف در فهرست تحریم‌های اقتصادی ایالات‌متحده قرار خواهد گرفت. با این حال این تصمیم به تعویق افتاد و ظریف ۲۴ تیرماه با ویزای محدود آمریکا برای نشست سازمان ملل راهی نیویورک شد. با این حال آمریکا در نهایت تصمیم به تحریم وزیر خارجه گرفت؛ تحریمی که ظاهرا فقط دارایی‌های ظریف و معامله با او را هدف می‌گیرد. در همین راستا یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفته است سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در سازمان ملل می‌تواند «به‌طور موردی بررسی شود» چون آمریکا در این زمینه تعهداتی به سازمان ملل متحد دارد.

ادامه همکاری آلمان با ظریف

اقدام دولت دونالد ترامپ البته با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد و یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه به‌رغم تحریم آمریکا با این دیپلمات ایرانی همچنان همکاری خواهد کرد. بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی نیز به تصمیم ترامپ اعتراض کرده و اعلام کردند که اتخاذ چنین سیاست‌هایی کمکی به دیپلماسی نمی‌کند. در همین ارتباط شبکه دویچه‌وله آلمان روز گذشته از ادامه همکاری وزارت خارجه این کشور با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران با وجود تحریم‌های دولت آمریکا خبر داد. بر این اساس، این وزارتخانه اعلام کرد که اقدام ایالات‌متحده، نفی راه‌حل‌های دیپلماتیک است و بنابراین برلین این اقدام را درست نمی‌داند. به گزارش «ایرنا» وزارت خارجه آلمان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی حفظ کانال‌های ارتباطی برای جلوگیری از تنش‌ها ضروری است، افزود: وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا در تماس منظم با جواد ظریف قرار دارند و به این کار ادامه خواهند داد.

هزینه سنگین برای واشنگتن

ازسوی دیگر روز گذشته تارنمای خبری تحلیلی لوبلاگ در مطلبی به قلم رابرت هانتر، دیپلمات آمریکایی با ذکر اینکه تحریم ظریف ایالات‌متحده را از دیگر متحدان اروپایی خود دورتر می‌کند، نوشت: این اقدام دولت ترامپ بیش از پیش به اعتبار ایالات‌متحده آسیب می‌رساند و هزینه سنگینی برای واشنگتن خواهد داشت. به گزارش «ایرنا» این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و سفیر پیشین این کشور در ناتو در نوشتاری افزود: قرار دادن مذاکره‌کننده اصلی یک ملت غیر‌دوست و حتی دشمن در فهرست تحریم‌ها نامعمول است. این امر نقض مستقیم شیوه پذیرفته‌شده دیپلماتیک است که به هزاران سال پیش در زمان یونان باستان بازمی‌گردد و همچنین ناقض ماده ۳۱ کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک حاکم بر نحوه توافق کشورها برای برخورد با خارجی‌ها است.

این دیپلمات باسابقه آمریکایی در ادامه مطلب خود آورده است: اما چرا واشنگتن این‌گونه رفتار می‌کند؟ اگر ترامپ واقعا خواهان مذاکره با ایران است، این اقدام سبب تضعیف بیشتر ایرانیانی می‌شود که برای گشوده شدن راهی برای خروج از بحران فعلی با غرب دست و پنجه نرم می‌کنند. در ادامه این مطلب آمده است: دولت ترامپ احتمالا انگیزه‌های دیگری هم برای تحریم وزیر امور خارجه ایران دارد. ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به تدریج افزایش داده است. هرچند این اقدام ایران با گذشت مدت طولانی پس از خروج ترامپ از برجام آغاز شده است. دلیل دیگر ممکن است این واقعیت باشد که ظریف که سال‌ها در آمریکا تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا از دانشگاه دنور است و انگلیسی را بی‌عیب‌ونقص صحبت می‌کند، سخنگوی قابلی برای تهران بوده است. با این حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از تحریم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دفاع و آن را در ادامه کارزار «فشار حداکثری» توصیف کرده است.

اجرای گام سوم کاهش تعهدات در شرایط فعلی

همزمان روز گذشته ظریف با اشاره به خواست برخی کشورهای عضو ۱+۴ برای لغو اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی اعلام کرد گام سوم کاهش تعهدات برجامی در شرایط فعلی اجرا خواهد شد و تنها حق جمهوری اسلامی است که درباره اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم بگیرد. روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جریان سفرش به تبریز اعلام کرده بود اگر مذاکرات با اروپا به نتایج مثبتی نرسد ایران اقدام به اجرای مرحله سوم از کاهش تعهدات برجامی‌اش می‌کند. در همین راستا محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی گفت: همه کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام به اجماع رسیده‌اند که آمریکا باعث همه تشنج‌ها شده است و خواسته‌های ایران از ابتدا مشخص و روشن بوده و انتظاری فراتر از برجام نداشته است.

به گزارش «ایرنا» وی در این گفت‌و‌گو که با خانه ملت انجام شده است، افزود: ما گفتیم اگر برجام توسط دیگران به شکل کامل اجرا نشود ما هم به همان شکل ناقص آن را اجرا می‌کنیم و البته همه اقدامات ما در چارچوب برجام بوده است. وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: گام سوم کاهش تعهدات برجامی در شرایط فعلی اجرا خواهد شد و تنها حق جمهوری اسلامی است که درباره اجرا یا عدم اجرای آن تصمیم بگیرد. پیش از این ایران در گام نخست از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کرد و گام دوم را با عبور از سطح غنی‌سازی ۶۷/ ۳ درصد اورانیوم افزایش داده است.

تاکید بر آزاد بودن مخالفان

همچنین محمدجواد ظریف جمعه شب در مراسم خیریه که به‌منظور کمک به سیل‌زدگان ازسوی موسسه «سروش مولانا» برگزار شد، با بیان اینکه «ما بدون مردم، هیچ هستیم»، تاکید کرد: ما در جایگاهی نیستیم که به مردم فخر بفروشیم یا برای آنها تعیین تکلیف کنیم؛ بلکه این مردم هستند که برای ما تعیین تکلیف می‌کنند. به گزارش «ایسنا» ظریف افزود: وظیفه ما این است که پشت این مردم پنهان نشویم، پشت مقاومت مردم پنهان نشویم؛ اگر قرار است پشت مقاومت مردم پنهان شویم، پس ما چه‌کاره‌ایم؟ پس برای چه چیزی به ما حقوق می‌دهند؟به گزارش انتخاب، ظریف افزود: مردم بودند که اگر ما به مذاکره رفتیم، حمایتمان کردند. البته گروهی هم نکردند. آن هم یک واقعیت است؛ آن را هم باید بپذیریم. اگر می‌خواهیم بپذیریم که بتوانیم در برابر همه ناملایمات با هم باشیم، باید بپذیریم که گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. اینها را باید با هم بپذیریم. باید قبول کنیم که این شعار نیست که باید اجازه بدهیم، برای آزاد بودن مخالف حتی خودمان را فدا کنیم. این واقعیت و نیاز کشور ماست.