به گزارش «ایسنا» رئیس مجلس در دیدار سونگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با او، با اشاره به سخنان وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین درباره فشار آمریکا به ایران و چین افزود: با تحلیل شما مبنی‌بر اینکه ایران و چین در معرض دشمنی با آمریکا هستند، موافقم. این خصومت جنبه تاکتیکی ندارد، بلکه راهبردی و عمیق است و باید در مقابل آن تفکری راهبردی را دنبال کرد.لاریجانی ادامه داد: رایزنی ایران و چین و همراهی برخی کشورهای دوست، می‌تواند مقابل خصومت آمریکا قرار گرفته و آثار آن را خنثی کند در عین حال که موفقیت آمیز بودن این برنامه مشروط به عملی بودن گام‌ها و حرکت رو به جلوی آنهاست.

مخالفت با کلیات طرح پیمان‌های پولی در تجارت خارجی

همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان، با طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی مخالفت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر،‌هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره این طرح گفت: پیمان‌های پولی دو و چندجانبه باعث ارتقای روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها می‌شود. در شرایط سخت تحریم‌ها، بدون ابزار جانشین برای دلار و بدون توجه به پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، امکان تحقق رشد ۸ درصدی وجود ندارد. در ادامه جلسه، حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مخالفت با این طرح،گفت: تصویب این قانون صرفا منجر به تراکم قوانین می‌شود و مجلس به جای قانون نویسی مکرر باید به دنبال نظارت بر حسن اجرای قوانین باشد. در ماده ۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، ماده‌ای به تصویب رسیده که در آن وزارت اقتصاد موظف به انعقاد پیمان‌های دو و چندجانبه شده و با وجود آن قانون ما نباید قانون جدیدی را منعقد کنیم. محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: این طرح به ظاهر طرحی برای بی‌اثر کردن دلار در روابط اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها است اما در باطن این گونه نیست و نمی‌تواند روابط ما را تسهیل کند. او بیان کرد: انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت بین‌المللی قانون است و ما قانون آن را داریم و نیازی به تصویب قانون جدید نیست.

نظر هیات نظارت درباره اظهارات دو نماینده

در خبری دیگر از مجلس، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، گفت: اظهارات الیاس حضرتی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره مذاکرات و ایجاد میز مدیریت تنش در قطر یا عراق برای کاهش تنش براساس وظایف نمایندگی بوده و هیات نظارت اظهارات حضرتی درباره مذاکره را خلاف نمایندگی تشخیص نداد.سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس همچنین گفت: در جلسه این هیات حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد هم حضور پیدا کرد و موضوع شکایت شورای عالی امنیت ملی از ایشان به‌دلیل طرح موضوع «ایجاد میز مدیریت تنش در قطر یا عراق با هدف کاهش تنش» نیز مطرح شد. جمالی‌نوبندگانی ادامه داد: فلاحت پیشه در پاسخ تاکید کرد که نظرش مذاکره نبوده بلکه از آنجا که آمریکا و برخی طرف‌های منطقه‌ای تنش‌هایی را در منطقه ایجاد کرده و به آن دامن می‌زنند،  پیشنهاد ایجاد میزکاهش تنش را داده است که این به معنای مقابله با سیاست‌های اعلامی نیست. در نهایت هیات نظارت صحبت‌های فلاحت پیشه را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس از فردو

در خبری دیگر از مجلس، صبح دیروز فریدون حسن وند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس به همراه ۱۰ تن از اعضای این کمیسیون از سایت غنی‌سازی شهید علیمحمدی فردو بازدید کردند.