پمپئو در ادامه ادعاهایش افزود: «امیدوارم که آنها این کار را انجام دهند. ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا فضای لازم را برای این موضوع ایجاد کنیم، ما اقداماتی انجام داده‌ایم که بازدارنده و در جهت کاهش تنش هستند تا بتوانیم این فرصت را داشته باشیم.» بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، وی همچنین گفت: «اما تا به امروز شاهد آن نبوده‌ایم که ایرانی‌ها آماده باشند اساسا مسیر کشور خود را تغییر دهند و کارهایی را که ما در بخش اتمی، برنامه موشکی بالستیک و اقداماتشان در سراسر دنیا می‌خواهیم، انجام دهند.» پمپئو با تکیه بر ادعاهای خود علیه کشورمان گفت این رفتارها تهدیدآمیز است. این درحالی است که محمدجواد ظریف،‌ وزیر امورخارجه ایران در بخش‌هایی از گفت‌وگویش با شبکه سی‌ان‌ان درباره شروط دوازده‌گانه مایک پمپئو که پیش از این برای مذاکرات با ایران مطرح شده بود، گفت: «این شروط نابودی ملی و غیرمنطقی است. من پس از وزیر امورخارجه پمپئو، مقاله خودم را که شامل ۱۵ شرط بود منتشر کردم. پس اگر شرط گذاشتن مطرح باشد، می‌توان شرط‌های زیادی اعمال کرد.» به گزارش «ایسنا» فرید زکریا، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، در صفحه توییترش قسمت‌هایی از گفت‌وگوی خود با وزیر امورخارجه ایران را منتشر کرد که در بخشی از این گفت‌وگو محمدجواد ظریف درباره نامه‌ مکتوبی که گفته می‌شد شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سفرش به ایران برای تحویل به رهبر انقلاب اسلامی به همراه داشته و حاوی پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای شروع دوباره مذاکرات با ایران بود، توضیح داد: «رئیس‌جمهور ترامپ نامه‌ای نفرستاد اما نخست‌وزیر آبه، پیام او را که پیامی شفاهی بود، منتقل کرد. رهبر ایران با دقت گوش سپرد. مشکل این است که ما نمی‌توانیم با هر دولت جدید آمریکایی [دوباره] مذاکره کنیم. هر کشوری بر این اساس با کشوری دیگر تعامل می‌کند که هر دولت، نماینده کشورش است. اخیرا فقط یک انتخابات [ریاست‌جمهوری] در آمریکا رخ داده است، نه یک انقلاب.»

خشم پمپئو

از سوی دیگر وزیر امورخارجه آمریکا به گفت‌وگوی رسانه‌های این کشور با محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و گفت که اجازه می‌دهد رسانه‌ها «تصمیمات بد» خود را بگیرند. به گزارش «ایسنا» بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو افزود: «ما از ابزارهای زیادی برای مقابله با آنها استفاده کرده‌ایم که تحریم‌ها بیشتر از هر چیزی به‌کار گرفته شده است. این ابزار ایران را در مشکل بزرگی انداخته است چراکه اکنون باید تصمیمات سختی بگیرند.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره دیدار ظریف با اعضای کنگره و اینکه در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا و رهبری ایران تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کنند، تصریح کرد: «من فکر می‌کنم که همیشه این رهبران ملت‌ها و کشورهای مستقل هستند که سرانجام تصمیم نهایی را می‌گیرند. این رهبران هستند که تصمیمات سخت را درباره حل این مشکلات اتخاذ می‌کنند، نه افرادی از نهاد قانون‌گذاری.» وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او گفت‌وگوی رسانه‌های آمریکایی و مقامات پیشین این کشور با وزیر امورخارجه ایران کار مناسبی است، گفت: «من به رسانه‌ها اجازه می‌دهم که اگر می‌خواهند، تصمیمات بد خود را بگیرند، اما مقامات پیشین که در فعالیت‌هایی حضور دارند که سیاست خارجی آمریکا را تضعیف می‌کنند، از نظر من پذیرفته و قابل قبول نیست. این کار درستی نیست. من با برخی از آنها حرف زده و از آنها خواسته‌ام که از این کار دست بکشند. آنها فرصت خود را داشتند، آنها زمان خود را داشتند، آنها تصمیمات خود را گرفتند، آنها تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند. من تلاش‌هایشان را زیرسوال نمی‌برم، اما وقتی زمانشان سر رسیده است، باید به تیم منتخب جدید اجازه کار دهند.» این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره تمایل سناتور رند پال برای تبدیل شدن به نماینده ویژه در امور ایران و رویکرد او در این زمینه بیان کرد: «رئیس‌جمهور همیشه هر کسی را که بخواهد انتخاب می‌کند، اما احساس من این است که در این مورد، رئیس‌جمهور چنین کاری نخواهد کرد. با این حال، رئیس‌جمهور باید تصمیم‌گیری کند.»

کانال‌های ارتباطی بین آمریکا و ایران؟!

از سوی دیگر الجزیره در گزارشی به افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس پرداخته و همزمان به گشوده شدن کانال‌های ارتباطی بین ایران و غرب اشاره کرده است. سیداحمد الخضر در الجزیره نوشت: «به موازات افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز بین ایران از یک سو و آمریکا و بریتانیا از سوی دیگر، عملا کانال‌های تماس بین دو طرف گشوده شده و این به آن معناست که هر دو طرف تلاش می‌کنند فتیله این بحران را پایین بکشند تا مانع از شعله‌ور شدن جنگی بزرگ شوند.» ترامپ تصریح کرده است که با درخواست سناتور رند پال، برای ایفای نقشی از سوی او در پرونده ایران موافقت کرده و هر درخواست دیگری از طرف اعضای کنگره برای دخالت در بحران با تهران را نیز می‌پذیرد. در این گزارش آمده است: «در مسیر آبی که مثلث نفت‌خام جهان از آن عبور می‌کند، ایران قدرت خود را در فلج کردن دریانوردی و حتی تعطیل کردن آن نشان داده است.» در همین راستا، روز جمعه سپاه پاسداران ایران بر دو نفتکش بریتانیایی مسلط شد، که یکی از آنها را آزاد کرد و دیگری را به سمت یکی از بنادر خود هدایت نمود. به‌نظر می‌رسد پاسخ حساب شده و قدرتمند، تاکتیک ایران برای تعامل با دشمنان است؛ چراکه دو عملیات مذکور، طبق تعهدات تهران در مورد دادن پاسخ محکم به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها صورت گرفت.اما افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز، با تلاش‌هایی همزمان شده است که در واشنگتن، لندن و نیویورک، با هدف آتش‌بس صورت می‌گیرد و دیگر گزارش‌ها، حاکی از گشودن کانال‌هایی برای برقراری ارتباط بین دولت ترامپ و نظام ایران است. در همین رابطه، ترامپ تصریح کرده است که با درخواست سناتور رند پال، برای ایفای نقشی از سوی او در پرونده ایران موافقت کرده است. در این میان  ظریف که در نیویورک حضور داشت، از دیدار خود با برخی اعضای کنگره، که نمایندگان ملت آمریکا و نه دولت ترامپ هستند، پرده برداشته است. لندن هم مانند واشنگتن، از تمایل خود برای آتش‌بس سخن می‌گوید و در این راستا، وزیرخارجه بریتانیا تاکید کرده است که کشورش به‌دنبال گزینه‌های نظامی علیه ایران نیست و تنها به راه‌های دیپلماتیک برای حل بحران‌ها فکر می‌کند.