به‌گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، پایگاه تحلیلی «لوبلاگ» به تازگی مطلبی را منتشر کرد که در آن با تاکید بر ایجاد شکاف عمیق میان ترامپ و کنگره پیرامون ایران، به اقدامات دو هفته گذشته قانون‌گذاران آمریکایی برای منع جنگ با ایران بدون مجوز کنگره پرداخت و تصریح کرد: در واشنگتن جمله‌ای مشهور وجود دارد مبنی بر آنکه عامه شهروندان آمریکایی اهمیتی برای سیاست‌خارجی کشورشان قائل نیستند. با این حال زنجیره‌ای از فعالیت‌های انجام گرفته در مجلس نمایندگان کنگره در جریان بحث پیرامون «قانون اختیارات ملی دفاع» سال مالی ۲۰۲۰ این ادعا را رد می‌کند به‌ویژه زمانی که پای جنگ و صلح به میان کشیده می‌شود. هفته گذشته، مجلس نمایندگان به تصویب برخی از اصلاحیه‌ها رای مثبت داد که می‌توان آنها را به‌عنوان مترقی‌ترین اقدامات در حوزه سیاست‌خارجی نام نهاد.

 با لغو قانون کهنه اختیار رئیس‌جمهوری برای آغاز جنگ در شرایط اضطراری که در سال ۲۰۰۲ و پیش از تجاوز به عراق به تصویب رسید و همچنین منع حمایت نظامی از جنگ علیه یمن، قانون اختیارات ملی دفاع، کنگره گام بلندی را در راستای ممانعت از نظامی‌سازی سیاست‌خارجی آمریکا برداشت. به‌علاوه در مسیر نکوهش ائتلاف فراحزبی در آمریکا مبنی بر موضع نظامی‌محور در روابط خارجی، مجلس نمایندگان پرونده احتمال آغاز یک تقابل نظامی جدید با ایران را در ادامه جنگ‌های بی‌پایان آمریکا را بست.

۲۷ نماینده جمهوری‌خواه در رای به قانون ممانعت از تامین بودجه جنگ غیرقانونی با ایران با دموکرات‌های مجلس همراه شدند. این طرح توسط رو خانا، نماینده دموکرات و ترقی‌خواه کالیفرنیا و مت گیتز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا و متحد ترامپ در کنگره تنظیم و وارد دستورکار مجلس نمایندگان شد. این قانون پیش‌تر توسط اکثریت اعضای سنا پیش از تعطیلات تابستانی کنگره به تصویب رسیده بود. در عین حال، اجماعی در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها ایجاد شده که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را اولویت خود می‌داند و از آن برای رفع صدمات وارد آمده توسط ترامپ به روابط میان تهران و واشنگتن به‌عنوان نخستین گام ضروری یاد می‌کند. باربارا لی، جان شاکوفسکی و دیوید پرایس، سه قانون‌گذار دموکرات، این هفته اجماع یادشده را با طرح قطعنامه‌ای مبنی بر درخواست از دولت ترامپ برای بازگشت به برجام تحکیم کردند.

این اقدامات نشان از حصول تحولات عمده‌ای نسبت به چند سال قبل دارند؛ زمانی کنگره حتی برای پایان دادن به جنگ‌هایی که آمریکا در آن درگیر بود نیز تمایلی نداشت. البته این تحولات سیاسی در قوه مقننه آمریکا جای تعجب ندارد چراکه جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر‌خارجه وی بارها با اقدامات و سخنان خود نشان داده‌اند که هیچ مانعی نمی‌تواند آنها را از مسیر جنگ با ایران منحرف سازد. درواقع جناح راست افراطی فعال در دولت اطمینان داده‌اند که جنگ‌افروزی علیه ایران- به فرمان و خواست رهبران اقتدارگرای عربستان سعودی، امارات‌متحده‌عربی و اسرائیل- نقطه کانونی سیاست‌خارجی ترامپ در منطقه خواهد بود؛ حتی اگر این خط‌‌مشی تنها موجب گسترش ناامنی در منطقه شود.

سیاست‌ها و اقدامات جنگ‌افروزانه تیم ترامپ علیه ایران همچنین موجب آن شده است تا فعالان مدنی با سابقه از هر دو جناح چپ و راست به اجماع برسند و از کنگره بخواهند تا در برابر اقدامات ترامپ بایستد. اجماعی که کنگره را به‌سوی خروج آمریکا از جنایت جنگی عربستان و امارات در یمن سوق داده اکنون توجه خود را معطوف به ممانعت از آغاز جنگی شبیه با عراق علیه ایران ساخته است. این اجماع همواره با تاکید بر آنکه پیامدها و تخریب تداوم جنگ‌های بی‌پایان آمریکا تنها مختص به خارج از این کشور نیست، موفق شد تا کنگره را وادار به بررسی طرح‌ها و قوانین متعدد مربوط به جنگ و صلح در دو سال گذشته کند که تعداد آنها بیشتر از ۱۶ سال گذشته بوده است.  اگرچه هنوز مشخص نیست که قانون فراحزبی منع جنگ غیرقانونی با ایران در نسخه نهایی قانون اختیارات ملی دفاع ۲۰۲۰ گنجانده خواهد شد، آرای اخیر نشان از گامی بلند در راستای تحکیم اختیارات جنگی کنگره و ممانعت از آغاز جنگی دارد که تنها نتیجه منطقی سیاست کنونی ترامپ علیه ایران است. باتوجه به اینکه ترامپ تنها چند دقیقه با آغاز جنگ علیه ایران فاصله داشت، این آرا اثبات می‌کند که کنگره کنونی درنهایت گوش شنوایی برای توجه به خواسته‌های مردم آمریکا دارد؛ مردمی که برخلاف ادعاها توجه ویژه‌ای به سیاست‌خارجی کشورشان نشان می‌دهند و اکثریت آنها نیز با آغاز جنگ علیه ایران مخالف هستند.