موسوی در پاسخ به این سوال که آیا از زمان انتخاب بورل به‌عنوان نامزد تصدی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگویی از سوی ایران با وی انجام شده است؟ بیان کرد: آقای ظریف در یکی دو سفری که برای شرکت در اجلاس‌های مختلف داشته‌اند، با بورل دیدار و گفت‌وگوهایی داشتند. این دیپلمات ارشد ایران افزود: ما در مجموع ایشان را فرد مثبتی می‌دانیم، ولی ایشان وظایفی خواهد داشت که اتحادیه اروپا آنها را به او محول خواهد کرد.

ایران امنیت خود را در ناامنی همسایگان نمی‌بیند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران با کشورهای عربی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که ۱۵همسایه دارد، مایل است با تمامی همسایگان خود روابط صمیمی، نزدیک، دوستانه و برادرانه داشته باشد و این تمایل را نشان داده است. طبیعی است که در این میان، اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. ما پیام صلح، دوستی و برادری را در اوج تنش‌ها به آنها دادیم، راهکارهایی هم به برادرمان در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس ارائه دادیم که یکی، دو مورد آن را دکتر ظریف به‌صورت رسمی اعلام کردند که تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و آمادگی برای امضای پیمان عدم تجاوز به‌صورت جداگانه یا دسته‌جمعی از جمله آنها است. موسوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت امنیت خود را در ناامنی همسایگان خود نمی‌بیند، اظهار کرد: ایران معتقد است که امنیت، ثبات و رونق در همه کشورهای همسایه موجب امنیت، ثبات و رونق ایران خواهد شد و این تاثیر متقابلی بر کشورها خواهد داشت. به برادرانی که راه دیگری را می‌روند و احساس می‌کنند فرصتی برای همراهی با دشمنان ایران فراهم شده، یادآوری می‌کنیم این دوران، دوران گذرایی خواهد بود، بنابراین لازم است آنها قدری به آینده نگاه داشته باشند.

میانجیگری بازیگران عربی

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که آیا کشوری عربی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا پیشقدم شده است؟ تصریح کرد: بله؛ برخی از کشورهای عربی مانند عراق، عمان و قطر با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده سعی کردند با مواضع ایران آشنا شده و دیدگاه ما را درخصوص تحولات اخیر بدانند. در این راستا، هم در سفرهایی که ما به این کشورها داشته‌ایم و هم سفرهایی که آنها به تهران داشته‌اند، دیدگاه‌هایمان با شفافیت به آنها گفته شد.

معاهده عدم تعرض

موسوی با بیان اینکه ما قدردان این تلاش‌ها هستیم، تاکید کرد: در عین حال ما می‌خواهیم آنها و سایر کشورهایی که به دنبال کاهش تنش هستند، به ریشه این تنش‌ها نگاه کنند و مسبب این تنش‌ها را شماتت کنند که چرا کار را به اینجا رساندند. او درباره واکنش کشورهای عربی به پیشنهاد ایران به امضای پیمان عدم تعرض ابراز کرد: پاسخ رسمی دریافت نکردیم ولی به‌صورت غیررسمی از طریق برخی از اشخاص یا تینک‌تنک‌ها بدشان نمی‌آید که جزئیات این پیشنهاد را بدانند. یکسری سوالات پرسیده شد که پاسخ ما به آنها داده شد. ما فکر می‌کنیم امضای این پیمان به سود همه ما در منطقه است و به نگرانی ساختگی و جعلی امنیتی کشورهای منطقه پایان می‌دهد. سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه امضای پیمان عدم تعرض به سود کسانی که به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند، نیست، عنوان کرد: آنها سعی خواهند کرد که به لطایف‌الحیل مختلف جلوی این‌گونه ابتکارات را بگیرند اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و آماده است هر وقت آنها بخواهند با این کشورها وارد مذاکره شود. حاضریم از هر کجا که آنها حاضر هستند شروع کنیم. اگر مایل هستند درباره اختلافات صحبت کنیم، اگر مایل هستند درباره اشتراکات صحبت کنیم، آمادگی داریم هرچند اعتقاد داریم اشتراکات ما بیشتر از اختلافات ماست و می‌تواند مبنای هرگونه رایزنی گفت‌وگو و مذاکره باشد.

پیشنهاد تصدی سفارت توسط بانوان

موسوی درباره انتخاب سفرای جدید یادآور شد: اکنون تقریبا فصل جابه‌جایی سفرا است. در تابستان، کارشناسان و دیپلمات‌های ارشد بعد از پایان ماموریت جابه‌جا می‌شوند. حدود ۲۰، ۳۰ نفر از سفرای ما تا پایان تابستان تعیین تکلیف می‌شوند. نامزدهای جایگزینی معرفی شده‌اند. روندهای اداری درحال انجام است و پس از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی اضافه کرد: در بین سفرای معرفی شده، چند نفر از بانوان نیز برای تصدی مسوولیت سفارت پیشنهاد شده‌اند.

سرگردانی در نهاد تصمیم‌گیری آمریکا

سخنگو در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ادعاهای مطرح شده از سوی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا هنوز در برابر ایران خویشتنداری کرده است، یادآور شد: در هیات حاکمه آمریکا به‌ویژه در موضوع سیاست خارجی واقعا شاهد سردرگمی هستیم که تاکنون سابقه نداشته است. اظهارات ترامپ، پنس، پمپئو، بولتون و… را در این مدت کوتاه مشاهده کنید، یک سیاست واحد و منسجمی را نمی‌توان دید و معلوم هم نیست در آمریکا چه کسی تصمیم‌گیر است و چه کسی مجری. او با بیان اینکه پیام‌های متناقض متعددی از این تیم بیرون می‌آید، عنوان کرد: معلوم است که دولت آمریکا بلاتکلیف است و سیاست‌های آنها به ویژه در قبال ایران سردرگم است. نمی‌توان قضاوت دقیقی از صحبت‌های آنها کرد و گفت این اظهارات تهدید است یا سیگنال مثبت. این مساله موجب شده تا هم کار ما سخت شود و هم کار آنهایی که دچار تناقض هستند. البته ما این اظهارات را خیلی جدی نمی‌گیریم.

حساسیت‌های وزارت‌خارجه

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره کاربرد عنوان «منبع آگاه» در اخبار برخی از رسانه‌ها بیان کرد: وزارت امورخارجه به‌دلیل ماهیت ماموریت‌هایش در دستگاه‌های حاکمیتی و نهادی که هم در داخل و خارج از کشور به‌عنوان موضع‌گیری نظام محسوب می‌شود، محدودیت‌هایی را برای خود اعمال کرده و از مدیران ارشد خود خواسته‌ایم اظهارنظرها و گفت‌وگوهایشان با هماهنگی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه باشد. موسوی تاکید کرد:  از دوستان رسانه‌ای می‌خواهیم قدری تحمل داشته باشند و صبوری کنند زیرا وزارت امورخارجه باید تبعات موضع‌گیری‌ها و سخنانش را بسنجد.