جهانگیری درحالی از اتخاذ تدابیر اقتصادی غیر از اقتصاد آزاد در شرایط فعلی سخن گفت که ۱۴ اردیبهشت ماه امسال درحاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران از یک دوراهی در مقابل دولت جهت کنترل شرایط اقتصادی در زمان تحریم سخن گفته بود؛ دو سیاست کوپنی شدن یا اصلاحات اقتصادی که معاون اول رئیس‌جمهوری از منتقدان و صاحب‌نظران خواسته بود نظرات خود را درباره این دو سیاست به‌صورت شفاف ارائه کنند.

بر این اساس می‌توان گفت که دولتی‌ها راه نخست را انتخاب کرده‌اند و «تامین معیشت مردم و رونق تولید و حفظ اشتغال» در شرایط امروز اقتصادی کشور را دلیل اصلی آن عنوان می‌کنند. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان افزود: اقتصاد مقاومتی باید محور همه اقدامات اقتصادی مسوولان اجرایی باشد. باید بیش از گذشته برای قطع وابستگی بودجه به نفت تلاش کنیم و سعی کنیم وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به صفر برسد. جهانگیری با بیان اینکه در شرایط حاضر نیازمند اتخاذ و اجرای تصمیمات سخت هستیم، تاکید کرد: این موضوع نیازمند همدلی و همراهی همه دستگاه‌ها و بخش‌های نظام است و من هم در دولت و هم به نمایندگی از دولت پای اتخاذ و اجرای تصمیمات سخت ایستاده‌ام.

جهانگیری با اشاره به برجام، با بیان اینکه دولت از مقام معظم رهبری نیز برای مذاکرات اجازه گرفته بود اما وقتی نوبت به طرف مقابل رسید، از اجرای تعهداتش شانه خالی کرد و حتی از توافق نیز خارج شد، گفت: مذاکره جدید به چه منظوری می‌خواهد برگزار شود؟ چه تضمینی هست که طرف به تعهداتش در توافق جدید پایبند باشد؟

جهانگیری یکی از مصادیق هزینه‌های غیرضرور را سفرهای خارجی پرتعداد و طولانی عنوان و تاکید کرد: صرفه‌جویی باید یک دستور کار جدی برای همه مدیران باشد و مدیران ارشد به‌ویژه استانداران باید تا پای عزل مدیری که صرفه‌جویی نمی‌کند پیش بروند. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت ثروتمندی هستیم. درحال‌حاضر دولت هیچ بدهی خارجی ندارد و دارایی‌های غیرنقدی زیادی در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که باید به تناسب نقد شده و جایگزین منابع درآمدی قبلی دولت شوند. اگر این کار را نکنیم، آن وقت ممکن است برخی سراغ استقراض از بانک مرکزی بروند که این خیلی خطرناک است و البته این دولت و این رئیس‌جمهور هرگز اجازه نمی‌دهند کسی دست در جیب ملت کند.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: یکی دیگر از راه‌های ایجاد منابع جدید درآمدی حذف یارانه‌های پنهان است که دولت نیز از این موضوع استقبال می‌کند، اما وقتی عده‌ای اصرار می‌کنند که کار را از حذف ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین دارو و کالاهای اساسی شروع کنیم، دولت پیش از هر چیزی به اثرات این کار بر تامین دارو و غذای مردم فکر می‌کند که این کار چه تاثیراتی بر آن خواهد داشت. البته بالاخره باید حذف این یارانه‌ها را از عرصه‌های ساده‌تر شروع کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اتخاذ تصمیمات مهم برای اداره کشور در شرایط سخت پیش رو را نیازمند همدلی و همراهی همه نهادها و دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از این کارها و تصمیمات سخت و مهم است که باید همه در اجرای آن دولت را یاری کنند. مثلا دستگاه‌هایی که زمانی به هر دلیلی به بودجه وصل شده و بودجه دریافت می‌کرده‌اند، امروز خودشان برای قطع این اتصال به بودجه پیش قدم شوند.  فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد بودجه کشور براساس درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده است تاکید کرد: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که در بودجه سال ۹۸ نباید خیلی روی درآمد نفت حساب باز کنیم و باید به‌دنبال منابع در آمدی دیگر باشیم.  جهانگیری اضافه کرد: کشور ما با وجود همه فشار و تحریم‌ها خوشبختانه بدهی خارجی ندارد، این درحالی است که نسبت به کشورهای دیگر دارایی‌های بیشتری داریم و بر همین اساس باید منابع درآمدی جدیدی ایجاد کنیم.