براساس آنچه خبرگزاری تسنیم از این نشست خبری گزارش داده است، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول دستگاه قضا به موضوع صیانت از قوه‌قضائیه نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰ قاضی در یک‌سال گذشته از دستگاه قضایی انفصال پیدا کردند؛ یک دسته کسانی هستند که انفصال دائم از مشاغل قضایی و دولتی دارند و یک عده هم فقط از مشاغل قضایی انفصال پیدا کرده‌اند. عده‌ای هم با بازخریدی انفصال یافتند. عده‌ای نیز علاوه بر انفصال و سلب صلاحیت قضایی، به اتهامات‌شان رسیدگی می‌شود.

او گفت: همچنین در یک‌سال گذشته بیش از چهار هزار قاضی تشویق شدند. معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه چهار هزار قاضی جوان در دستگاه قضا جذب شد، گفت: در برنامه ششم توسعه نیز چهار هزار قاضی دیگر باید جذب شود که البته به همین میزان کارمند هم باید در دستگاه قضایی به‌کارگیری شود که تعدادی جذب شده و تعدادی به‌خاطر مسائل مالی جذب نشده است.

محسنی‌اژه‌ای درخصوص چک‌های برگشتی نیز گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم که در سال ۹۷ این رقم به ۱۳ میلیون فقره رسیده است. همچنین در فروردین سال ۹۷ میزان چک‌های برگشتی ۹۵۰ هزار فقره و در فروردین امسال این میزان به ۵۰۰ هزار فقره چک برگشتی رسید. او همچنین به فساد در فضای مجازی و غیر آن‬ نیز اشاره کرد و افزود: رویکرد قوه‌قضائیه در این زمینه تغییری نکرده است و با هرگونه فساد مبارزه می‌کند. همچنین برای کوتاه کردن فرآیند دادرسی و کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی مردم می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.

اژه‌ای به برخی اقدامات در ماه جاری و هفته‌های اخیر و به استفاده از ظرفیت مردمی اشاره کرد و افزود: در همین مدت کوتاه رئیس قوه‌قضائیه با اقشار مختلف دیدار و حتی به ۶ استان سفر کرده است. نظرخواهی‌های جمعی گرفته شده و ادامه دارد. درخصوص برخی طبقات جامعه مانند زنان، نظراتی اخذ و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. از اول اردیبهشت تا امروز، ۱۰ آیین‌نامه و لایحه تدوین و تصویب شد که هشت آیین‌نامه ابلاغ و دو لایحه نیز تنظیم و به دولت ارسال شد و تدوین و تنظیم حدود ۶ تا ۷ آیین‌نامه نیز شاید طی هفته‌های انجام می‌شود.

معاون اول دستگاه قضا افزود: یکی از مشکلات ماده ۴۷۷ یا همان ۱۸ سابق است که فرجام‌خواهی فوق‌العاده می‌شود. چون قانون تعیین کرده شخص رئیس قوه‌قضائیه باید تشخیص خلاف بیّن شرع بودن را بدهد، کار مشکلی است. در این مدت کوتاه با یک اقدام انقلابی و جهادی، بیش از ۶۰۰ پرونده از ماده ۴۷۷ تعیین تکلیف قطعی و بیش از دو هزار پرونده توسط رئیس قوه‌قضائیه امضا شد تا رسیدگی مجدد شود و بیش از ۱۷۰۰ پرونده نیز آماده امضای نهایی است و جمعا ۴ هزار پرونده تعیین تکلیف شده است.

او به استیذان احکام قصاص اشاره کرد و گفت: اگر اولیای‌دم تا آخر بر قصاص پایبند باشند، طبق قانون باید از کسی که رهبری به او تفویض کرده، اجازه اجرای حکم گرفته شود و این استیذان را شخص رئیس قوه‌قضائیه امضا می‌کند. در این ارتباط یکسری پرونده‌های معوق داشتیم و بیش از ۳۵۰ مورد اذن از فروردین امسال تاکنون صادر شد و نزدیک ۲۵۰ مورد نیز آماده ارسال به رئیس دستگاه قضایی است.