اولین واکنش یک مقام نظامی ایران به حادثه مشکوک نفتکش‌ها

سرلشکر باقری اضافه کرد: ما توانایی این را داریم که اگر بخواهیم، می‌توانیم تنگه هرمز را مسدود کنیم و به نحوی اقدام خواهیم کرد که قطره‌ای نفت خارج نخواهد شد و یکی، دو مورد اتفاقاتی که رخ داد و ما مسوولیت آن را نمی‌پذیریم به این معنی است که این جزو توطئه‌ها و اقدامات مشکوک دشمنان است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی اگر نیت و اراده انسداد تنگه هرمز را داشته باشد آن را اعلام می‌کند و با صلابت این کار را به‌طور کامل انجام می‌دهد. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: آن قدر شجاعت داریم که مسوولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم و با قامتی افراشته و صدایی بلند آن را فریاد بزنیم و عواقب آن را هم بپذیریم.

پنج‌شنبه هفته گذشته همزمان با دیدار مقام معظم رهبری با نخست‌وزیر ژاپن، دو نفتکش متعلق به نروژ و ژاپن در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شدند. اقدامی که ازسوی مقامات ایران به دلیل همزمانی‌اش با سفر شینزو آبه به تهران مشکوک توصیف شد و از آن سو آمریکا، عربستان، انگلیس و اسرائیل، ایران را مقصر اصلی آن معرفی کردند.  البته این تنها مورد حمله‌هایی از این دست نیست. ۲۲ اردیبهشت‌ماه گذشته نیز چهار کشتی نفتکش در بندر فجیره در امارات متحده عربی مورد حمله قرار گرفتند. به دنبال آن آمریکا، امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند اما چندروز پس از آن امارات متحده عربی به همراه عربستان و نروژ در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون آنکه از کشور خاصی نام ببرند اعلام کردند که این حمله‌ها عملیاتی «ماهرانه و هماهنگ» بود که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است. در همین حال به دنبال حملات روز پنج‌شنبه به دو نفتکش متعلق به نروژ و ژاپن در دریای عمان، روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا و اذنابش فرافکنی‌هایی مرتبط با حوادث اخیر در خلیج‌فارس (انفجار در بندر الفجیره امارات و انفجار در دو کشتی نفتکش در دریای عمان) را مبنای اتهام به ایران قرار داده است لیکن آنها باید با این واقعیت آشنا بشوند که جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج‌فارس داشته باشد به دلیل قدرتمندی کشور و نیروهای مسلح، آن اراده را به‌طور کامل محقق و به‌طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد و همچون آمریکای تروریست، فریبکار و ناامن‌کننده جهان و اذناب منطقه‌ای و بین‌المللی آن فریبکاری و پنهان‌کاری نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به‌صورت هوشمندانه، دقیق و مستمر تمام حرکات دشمنان خود را زیر نظر داشته و رصد می‌کند و در صورت نیاز به‌صورت علنی، آشکار و پرقدرت و با شدت با دشمنان ملت و منافع ملی کشور، برخورد و در منطقه‌ای بسیار وسیع از آن دفاع خواهد کرد و هیچ ملاحظه‌ای را درقالب پنهان کاری و فریب کاری نخواهد داشت زیرا چنین ملاحظه‌ای را کشوری در دستور کار خود قرار می‌دهد که ضعف قدرت و توانمندی داشته باشد اما امروز با لطف لایزال الهی ایران اسلامی در اوج قدرت و دشمنان در نهایت ذلت هستند.

سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه همان‌گونه که رهبری در ملاقات نخست‌وزیر ژاپن به ایشان فرمودند در این مقطع و تحت فشار هیچ گونه مذاکره‌ای نخواهیم کرد، گفت: این دشمن است که با پذیرش خفت باید عقب‌نشینی کند و هم مسیر فروش نفت را باز و تبادلات بانکی را حل کند و در این مقطع هیچ گونه مذاکره و کوتاه آمدنی را شاهد نخواهد بود. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اظهار کرد: اینکه هر اتفاقی می‌افتد، دشمن می‌گوید «قصد جنگ نداریم»، به معنای بازدارندگی است که ملت ایران و نیرو‌های مسلح کشورمان به‌وجود آورده‌اند؛ زیرا این بازدارندگی عمیق و چندلایه است و دشمن هرچه تلاش می‌کند، نمی‌تواند وارد این لایه‌های دفاعی و امنیتی ایران شود. به گزارش «ایرنا» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درادامه گفت: در صورت نیاز به‌صورت آشکار در منطقه با دشمنان از جمله آمریکا برخورد می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر باقری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز با یک صدام جدید به نام ترامپ با روش‌های پیچیده تر و خطرناک‌تر و عوام فریبانه‌‌تر روبه‌روست.

تاکید موسوی بر نقش «تیم بی»

در ادامه واکنش مقامات ایران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روزگذشته در واکنش به انفجار نفتکش‌های ژاپنی،گفت: دور از منطق است که وقتی ایران به دنبال تنش‌زدایی در منطقه حساس خلیج‌فارس است و در شرایطی که شخص اول ژاپن با عالی‌ترین مقام ایران دیدار دارد تهران بخواهد نقشی در این ماجراجویی‌ها (انفجار نفتکش‌های ژاپنی و نروژی) داشته باشد، در نتیجه عقل سلیم به هیچ وجه این اتهام‌زنی‌ها را نمی‌پذیرد. موسوی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان  افزود: همانطور که گفتم توصیه می‌کنیم موضوع را پیگیری کنند، چرا که قطعا به دست‌های پنهانی خواهند رسید که خواستار تنش در منطقه هستند و آرامش و ثبات مردم منطقه را برنمی‌تابند. به‌صورت طبیعی انفجار این نفتکش‌ها می‌تواند کار «تیم بی» باشد آنها این خرابکاری را انجام می‌دهند و البته خود ایالات متحده باید به نقش این تیم واقف باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در جلسه روز یکشنبه پارلمان حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان را «مکمل تحریم‌های اقتصادی» دانسته بود.

موضع وزرای خارجه اتحادیه اروپا

همزمان با این واکنش‌ها، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزگذشته در نشستی در لوکزامبورگ، تنش‌های فزاینده در منطقه خاورمیانه و اتهام دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را بررسی کردند. آنها همچنین اعلام کردند که در مورد عامل حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان هنوز نیاز به اطلاعات بیشتر دارند. این کشورها همچنین خواستار احتیاط درخصوص اتهام‌زنی در این مورد شدند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: ما در حال مقایسه اطلاعات خود درخصوص حادثه دریای عمان با اطلاعات آمریکا و انگلیس در این مورد هستیم. وی افزود: باید خیلی مراقب و هوشیار بود ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل در این ارتباط شده بود. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اروپا، نیز در آستانه این نشست گفته بود که «نباید بدون اطلاعات درست دست به اقدامات عجولانه زد.»

واکنش ژاپن

از سوی دیگر، یک روزنامه ژاپنی به نقل از چند مقام ارشد این کشور گزارش داد که توکیو از دلایل واشنگتن در زمینه دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان قانع نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع دولتی ژاپن اواخر روز یکشنبه به روزنامه «ژاپن تایمز» گفت که دولت توکیو از آمریکا درخواست کرده است شواهد محکم‌تری در زمینه دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان ارائه کند. یک منبع نزدیک به آبه هم تصریح کرد: «حتی اگر آمریکا آن را تایید کند ما نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که به آن باور داریم.» «کئیچی ایشی» وزیر حمل و نقل ژاپن نیز روز جمعه، یک روز پس از حادثه، در یک نشست خبری گفت: «ما هنوز نفهمیده‌ایم چه کسی این حمله را انجام داده و چرا انجام داده است.»

احتمال اعزام نیروی بیشتر از سوی آمریکا

در همین راستا، پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان، از احتمال اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به خاورمیانه در پی حادثه پیش آمده برای دو نفتکش در دریای عمان خبر داد. به گزارش «ایلنا» قرار است تیم امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در روزهای آینده در این باره تصمیم‌گیری کند. همچنین هنوز درباره اینکه چه نیروهایی بناست در این طرح اعزام شوند، تصمیمی گرفته نشده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با «فاکس‌نیوز ساندی» با ادعای مقصر بودن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان گفت، آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و دیپلماسی ادامه می‌یابد. پمپئو در عین حال افزود: ایالات متحده از همه «اقدام‌های لازم، چه دیپلماتیک و چه غیردیپلماتیک» برای ضمانت کشتیرانی آزاد در تنگه‌هرمز استفاده خواهد کرد.