تغییر ریاست 2 کمیسیون مهم مجلس

روز گذشته، انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین سال فعالیت مجلس دهم، اغلب با تغییر روسا و اعضای هیات‌رئیسه روبه‌رو شد. هرچند اعضای دو کمیسیون اقتصادی و آموزش و تحقیقات با برگزاری انتخابات در جلسه دیروز خود، ریاست کمیسیون متبوع خود را تغییر دادند و با انتخاب الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی و محمدمهدی زاهدی به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش، افراد جدیدی را به‌عنوان اعضای هیات‌رئیسه مجلس برگزیدند، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنان بلاتکلیف مانده و انتخابات هیات رئیسه آن یک بار دیگر به تعویق افتاد.

تعویق دوباره انتخابات در کمیسیون امنیت ملی

موضوع انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای آخرین سال فعالیت مجلس دهم، از ابتدا با حاشیه‌هایی همراه شد؛ حواشی‌ای که بیش از همه رقابت فراکسیون‌ها بر سر کسب کرسی ریاست آن پیش آمده است؛ کمیسیونی که ۱۴ سال علاءالدین بروجردی با جلب آرای اعضا، بر کرسی ریاست آن تکیه زده بود؛ اما سال گذشته، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه توانست با کسب آرای بیشتر از بروجردی، به ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برسد.

کناره‌گیری‌ها به نفع رقیب

حالا این رقابت که تا روز گذشته میان ۴ نفر جریان داشت، با کناره‌گیری دو نامزد به نفع دو نامزد دیگر، میان دو نفر ادامه می‌یابد. با کناره‌گیری دیروز مصطفی کواکبیان به نفع حشمت الله فلاحت‌پیشه و علاء الدین بروجردی به نفع مجتبی ذوالنور، در نهایت حشمت الله فلاحت پیشه و مجتبی ذوالنور خود را به محک انتخاب اعضای کمیسیون امنیت ملی می‌گذارند و برای گرفتن رای اعتماد از اعضا برای رسیدن به کرسی ریاست این کمیسیون تلاش می‌کنند. با توجه به عضویت علاء‌الدین بروجردی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در فراکسیون مستقلین مجلس، حالا باید دید چه تعداد از نمایندگان مستقل عضو فراکسیون امنیت ملی از بروجردی تبعیت کرده و به ذوالنور رای می‌دهند و چه تعداد از آنها با فلاحت پیشه همراه می‌شوند و او را برای ابقا در کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی یاری می‌کنند. البته در این میان، رای اصلاح‌طلبان فراکسیون کمیسیون امنیت ملی حشمت‌الله فلاحت پیشه خواهد بود؛ نمایندگانی که سال گذشته هم با حمایت از فلاحت پیشه، کرسی ریاست ۱۴ ساله را از بروجردی گرفتند و به فلاحت‌پیشه سپردند. کواکبیان عضو فراکسیون امید در حاشیه جلسه علنی دیروز پارلمان، هنگامی که برای گرفتن فشار خون به لابی مجلس رفته بود، در پاسخ به سوالات خبرنگاران که از او در باره انصرافش می‌پرسیدند، تاکید کرد: گفتند نیا، من هم انصراف دادم.در سوی دیگر رقابت البته مجتبی ذوالنور که مدت‌ها برای کسب کرسی ریاست با نمایندگان لابی کرده و در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار نظرهای عجیبی درباره انتقادها به عملکرد ریاست فعلی هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی یعنی فلاحت پیشه مطرح کرده بود، هنگامی که موضوع ائتلاف با بروجردی مطرح شد، پیشنهاد رای استمزاجی داد که هر فردی از این دو رای بیشتری کسب کرد در انتخابات بماند و دیگری انصراف دهد. بنابر آنچه دیروز محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی به «ایسنا» گفت: جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی که در دو فراکسیون مستقلین و ولایی عضو هستند، برگزار شد تا به اجماعی برای کاندیداتوری ریاست کمیسیون برسند. در این جلسه، ذوالنور در رقابت با بروجردی گوی سبقت را ربود و رای بیشتری آورد و بنابر قرار قبلی، بروجردی به نفع ذوالنور کنار رفت.

آبستراکسیون امید

البته خبرآنلاین گزارش داد که همین جلسه مستقلین با ولایی‌های کمیسیون امنیت ملی، به دلیل آنکه به درازا کشید، اصلاح طلبان کمیسیون را به اعتراض واداشت. آنها در اعتراض به آغاز دیرهنگام جلسه کمیسیون امنیت ملی، این جلسه را ترک کردند و انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی به جلسه بعد، یعنی فردا (سه‌شنبه) موکول شد.علی نجفی خوشرودی هم در توضیح برگزار نشدن این جلسه به «ایسنا» گفت که با توجه به عدم حضور تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، جلسه کمیسیون به حد نصاب برای رای‌گیری نرسید.

حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی شد

خبر دیگر از انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس آنکه دیروز الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شد؛ ریاستی که پیش از این به مدت ۳ سال در اختیار محمدرضا پورابراهیمی قرار داشت. البته آنچه این ریاست را از دست پورابراهیمی خارج کرد قرعه‌کشی بود؛ زیرا این دو ۱۱ رای به‌صورت مساوی کسب کرده بودند؛ اما در نهایت با قرعه‌کشی، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی شد. درباره سایر ارکان  نیز سیده فاطمه حسینی از اعضای کمیسیون اقتصادی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که عامر کعبی و احمد انارکی محمدی به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب شدند. به گفته او سید حسن حسینی شاهرودی به‌عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی، سید تقی کبیری به‌عنوان دبیر اول و علی اسماعیلی به‌عنوان دبیر دوم این کمیسیون برگزیده شدند.

عارف نیامد، زاهدی رئیس شد

از سوی دیگر، ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم دستخوش تغییر شد. با نامزد نشدن محمدرضا عارف رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدمهدی زاهدی توانست در آخرین سال کاری مجلس دهم، یک بار دیگر به کرسی ریاست باز گردد. خبر آنلاین در این باره نوشت: به این دلیل که گفته می‌شد اگر عارف در این انتخابات شرکت کند و رای نیاورد، هزینه‌ای مضاعف بر فراکسیون امید تحمیل می‌شود، نهایتا خروجی رای‌گیری کمیسیون آموزش این شد که رقابت میان محمدمهدی زاهدی و فاطمه سعیدی شکل گیرد. نتیجه آنکه محمد مهدی زاهدی ۱۲ رای و فاطمه سعیدی ۹ رای به دست آوردند و به این ترتیب، زاهدی یک بار دیگر به کرسی ریاست کمیسیون آموزش بازگشت؛ ریاستی که سال گذشته به عارف رسیده بود.میرحمایت میرزاده روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به انتخاب زاهدی به‌عنوان رئیس و این کمیسیون گفت که محمود نگهبان سلامی و قاسم احمدی لاشکی به‌عنوان نواب رئیس، فریده اولاد قباد و علیرضا سلیمی به‌عنوان دبیران انتخاب شدند. همچنین میرحمایت میرزاده نیز به‌عنوان سخنگوی کمیسیون برگزیده شد.

تغییر رئیس کمیسیون بهداشت

ریاست کمیسیون بهداشت و درمان هم در انتخابات دیروز هیات‌رئیسه این کمیسیون تغییر کرد و به یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس (اصلاح طلبان) رسید. بر این اساس علی نوبخت توانست کرسی ریاست این کمیسیون را برای آخرین سال فعالیت مجلس دهم، از حسینعلی شهریاری رئیس پیشین و نامزد ریاست پس بگیرد. نوبخت دیروز با ۱۴ رای در مقابل ۸ رای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت شد.همچنین محمدحسین قربانی و مرتضی خاتمی به‌عنوان نواب رئیس، اکبر ترکی به‌عنوان سخنگو، منوچهر جمالی و احمد حمزه نیز به‌عنوان دبیران کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انتخاب شدند.از سوی دیگر، عبدالرضا عزیزی هم در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون اجتماعی در سال چهارم دوره دهم به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. همچنین علی ساری و محمد وحدتی به‌عنوان نواب رئیس و ناهید تاج‌الدین و روح‌الله بابایی صالح به‌عنوان دبیران کمیسیون برگزیده شدند. جلیل مختار نیز سخنگوی کمیسیون اجتماعی شد.