اتمام حجت با اعضای باقی‌مانده برجام

در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد. رئیس‌جمهوری روزجمعه نیز در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک پایتخت قزاقستان برگزار شد، از اعضای باقی‌مانده در برجام خواست تا در چارچوب ظرفیت‌های برجام هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.در کنار حسن روحانی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در نشست (سیکا) که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد بر تلاش کشورش برای اجرای کامل برجام توسط تمام شرکت‌کنندگان در آن تاکید کرد. به گزارش «ایرنا» وی گفت: خروج آمریکا از برجام اجرای این توافق بین‌المللی را دشوارتر کرده و این مساله بر نظام منع انتشار سلاح هسته‌ای در جهان تاثیر منفی گذاشته است. رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه معتقدیم اجرای برجام تنها راه درست است، اظهار کرد: روسیه به اجرای کامل برجام خواهد پرداخت. پوتین با بیان اینکه روند بهبودی اوضاع و حل مسائل سوریه جریان دارد، اظهار کرد: ایران، روسیه و ترکیه در فرمت آستانه برای حل مسائل سوریه تلاش می‌کنند.روحانی جمعه شب در دومین مرحله از سفر آسیایی خود، به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس«تعامل و اعتماد‌سازی در آسیا (سیکا)» در تاجیکستان، وارد دوشنبه شد و در فرودگاه این شهر از سوی شکور جان ظهور اف رئیس مجلس تاجیکستان مورد استقبال قرار گرفت. ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره‌جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذریابجان،قطر،ترکیه و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند. نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.رئیس‌جمهور با حضور در اجلاس سیکا مورد استقبال امامعلى رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان قرار گرفت. او همچنین درحاشیه این اجلاس، با شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی امیر قطر، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتقاد از مداخلات خارجی در منطقه

حسن روحانی روز گذشته به‌عنوان یکی از سخنرانان ویژه این اجلاس، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشارکت با کشورهای منطقه و استفاده از ساز و کار گفت‌وگوهای چندجانبه در قالب نشست‌های سیکا را بسیار مفید، ضروری و کارگشا می‌داند گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نقش‌آفرین کلیدی در منطقه، بارها آمادگی خود را برای تدوین و تصویب ساز و کارهای دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده و در این راه از هرگونه تعامل و تبادل‌نظر با کشورهای عضو سیکا درخصوص راه‌های مواجهه با چالش‌ها و مقابله با تهدیدات موجود استقبال کرده است.

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یک‌جانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. درخصوص برجام، یادآوری می‌کنم که اجرای کامل تعهدات ایران بارها به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج آمریکا، از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه این کشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقت‌نامه از آن، همچنان معتقد هستیم که انجام تعهدات پذیرفته شده توسط کلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد.

تاکید بر حل و فصل عادلانه مساله فلسطین

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش دراجلاس سیکا همچنین گفت: جامعه بین‌المللی باید به وظیفه خود برای احقاق حقوق مردم فلسطین از جمله تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف عمل کند. حل و فصل عادلانه مساله فلسطین و احقاق حقوق فلسطینیان، کلید بازگشت ثبات و امنیت پایدار و توسعه اقتصادی منطقه جنوب غرب آسیاست.

سیاست خارجی ایران سیاست برد- برد است

روحانی دربخش دیگری ازسخنانش اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سدی قدرتمند در مقابل تروریسم تکفیری، در سوریه و عراق عمل کرده و مانع نفوذ و گسترش تروریسم به دیگر نقاط جهان شده و از این طریق سهم شایسته‌ای در تامین صلح و ثبات در منطقه و جهان ایفا کرده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد - برد است. در همین چارچوب، مشارکت با کشورهای منطقه و استفاده از ساز و کار گفت‌وگوهای چندجانبه در قالب نشست‌های سیکا را بسیار مفید، ضروری و کارگشا می‌دانیم.

دیدار با عبدالله عبدالله

روحانی درحاشیه سیکا با رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدار با اشاره به تلاش دو کشور برای مبارزه و ریشه‌کنی تروریسم در منطقه گفت: امنیت کشورهای منطقه از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و لذا برقراری ثبات و توسعه منطقه نیز در گرو همکاری کشورهای منطقه است. عبدالله عبدالله، نیز دراین دیدار تلاش‌ها و اقدامات ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و همکاری بیشتر تهران و کابل را در این موارد ضروری خواند.

دیدار با امیرقطر

در ادامه رئیس‌جمهور در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر‎، گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست به‌ویژه قطر را از اولویت‌های ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده است و ما خواستار حاکمیت روحیه اعتدال، برادری و حکمت و دوراندیشی در روابط میان کشورها هستیم. به گزارش «ایسنا» شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار گفت: قطر نیز بر این اعتقاد است که حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو، همکاری جمعی و پیگیری راه‌های سیاسی امکان‌پذیر است.

دیدار با اردوغان

رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سیکا با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز  دیدار کرد. روحانی دراین دیدار گفت: برای توسعه و تعمیق روابط ایران و ترکیه طی سال‌های اخیر گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده و این روند باید شتاب بیشتری بگیرد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تهران علاقه‌مند به توسعه روابط با ترکیه در همه عرصه‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی است، گفت که باید به تلاش‌ها برای تقویت این همکاری‌ها و رساندن حجم مبادلات سالانه دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزوده شود.رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و ترکیه روابطی رو به توسعه بوده و تقویت بیش از پیش این روابط در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.روحانی همچنین با امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت: اطمینان دارم در پرتو اراده دو دولت، مناسبات فی‌مابین در جهت تامین منافع تهران - دوشنبه و تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای بیش از پیش تقویت خواهد شد.

برجام جاگزینی ندارد

رهبران کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) در بیانیه پایانی خود تایید کردند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیچ جایگزینی ندارد و از همه طرفین شرکت‌کننده در این توافق‌نامه خواستند تا به تعهدات خویش به‌طور کامل عمل کنند. به گزارش «ایسنا» دراین بیانیه آمده است: «ما حمایت غیرقابل تغییر خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران را که همچنان دستاورد بزرگی در زمینه موفقیت دیپلماسی چندجانبه است و توسط قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ هم به‌اتفاق آرا مورد تایید قرار گرفته، اعلام و تاکید می‌کنیم که برجام موثر بودن خود را به‌خوبی ثابت کرده و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و از اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل به تعهدات هسته‌ای خویش در چارچوب برجام عمل و این مساله را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار داده، استقبال می‌کنیم و از سایر طرف‌های شرکت‌کننده در این توافق‌نامه هم می‌خواهیم تا به تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل کنند تا اهداف در نظر گرفته‌شده در این توافق‌نامه به دست آید.» شرکت‌کنندگان همچنین مخالفت خود را با هرگونه تصمیم‌گیری یک‌جانبه که ممکن است به تغییر وضعیت شهر مقدس قدس بینجامد اعلام کردند. روحانی عصر روز گذشته درپایان سفر سه روزه به دو کشور آسیایی، تاجیکستان را به مقصد ایران ترک کرد.