ایرادات مصوبه انتقال تابعیت از مادر ایرانی

براساس آنچه «ایسنا» از این نشست خبری گزارش داده است، کدخدایی درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تاکید کرد: این لایحه با قانون فعلی تفاوت چندانی ندارد و نظر هر دلسوزی را به خود جلب می‌کند. به گفته کدخدایی، فقهای شورای نگهبان معتقد بودند در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است. موارد دیگری نیز در رابطه با این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. او همچنین در تشریح ایراد شورای نگهبان به بند ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: این بند گفته است که اگر «در صورت سهل انگاری یا بی توجهی والدین اتفاقی رخ دهد»! حالا اگر والدین عمدا جرحی ایجاد کنند، هیچ مجازاتی ندارد و شورای نگهبان چند قدم جلوتر است.

شکایت از محمود صادقی

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره شکایت این شورا از محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان و اینکه آیا این شکایت در صلاحیت آینده نماینده تاثیر دارد، گفت: ایشان صحبت‌ها و افتراهایی داشتند که گفتیم بیایند توضیح دهند. طبق قانون اظهار نظر امکان دارد؛ اما آیا می‌تواند مرتکب جرم شود؟ اگر ثابت شود که ادعاها دروغ بوده بله در صلاحیت آینده تاثیر دارد. کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات اخیر برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه اگر لیستشان تایید نشود در انتخابات پیش رو شرکت نمی‌کنند، عنوان کرد: شورای نگهبان صرفا به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و از اعلام نظر شرکت کردن یا نکردن در انتخابات نگرانی ندارد. مردم گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست. اینها قرم‌قرم‌های اول انتخابات است و مردم پاسخ مشخص می‌دهند. او همچنین درباره افزایش اختیارات رئیس جمهور بیان کرد: اختیارات همه نهادها در چارچوب قانون اساسی است و اگر همه مسوولان به اختیارات تعریف شده عمل کنند، کشور گلستان خواهد شد.

انتخابات ۸۸، سالم بود

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به ایام سالگرد انتخابات سال ۸۸ و بازخوانی انتخابات آن دوره در صفحات شخصی خود گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، انتخابات سالمی بود و درباره آن اعلام نظر هم شد که پایان‌بخش همه مسائل بود. او افزود: اگر در سالروز برگزاری انتخابات مطالبی را بازخوانی می‌کنیم، با هدف تقویت تاکید بر سلامت آن انتخابات و آگاه‌سازی مردم است و کاری به اظهارنظرهای گاه و بی‌گاه برخی افراد درباره آن نداریم. کشور ما کشوری آزاد است و بعضی افراد سخنانی را بر زبان می‌آورند که گوش ما خیلی نمی‌شنود و این گفته‌ها چندان هم معیار درستی ندارد.کدخدایی در ادامه این نشست، درباره اظهار نظر محمدرضا خاتمی در دادگاه و اینکه آیا برای شهادت دادن اقدامی انجام می‌شود، تصریح کرد: ایشان حرف‌های خودشان را ثابت کنند، ما پاسخگو خواهیم بود. نمی‌توان گفت دروغگو هستید و بعد بیاید شهادت دهید. این مطلب خیلی هم برای ما اهمیت ندارد و تمایل ندارم در این رابطه صحبت کنم.او همچنین در رابطه با قانون انتخابات با اشاره به اینکه ملاک اصلی کار شورای نگهبان قانون است، افزود: قانون انتخابات یک قانون کارآمد نیست، تلاش‌هایی برای اصلاح صورت گرفت؛ ولی متاسفانه نتایج مدنظر برای اجرایی شدن این موضوع در انتخابات پیش رو صورت نگرفت.کدخدایی درباره حضور نیروهای بازنشسته در نهادهای اجرایی برخلاف مصوبه قانونی و استعفای برخی از این نیروها برای حضور در انتخابات مجلس نیز گفت: اینکه هنوز برخی افراد بازنشسته در نهادهای اجرایی و دولتی حضور دارند جای سوال است. از این رو اگر این افراد برخلاف قانون در انتخابات حضور داشته باشند بدون شک این روند در تایید صلاحیت آنها تاثیرگذار خواهد بود.