ما اهل منطق، مذاکره و گفت‌وگو هستیم عكس: president.ir

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در مذاکرات برجام توانستیم ۷ قطعنامه سازمان ملل را به دست خود سازمان ملل و شورای امنیت در یک روز ملغی کنیم و این افتخار برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان به ثبت رسید. بنابراین ما اهل منطق، مذاکره و گفت‌وگو هستیم و از هیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم. اشاره حسن روحانی به سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۵ اردیبهشت (ماه جاری) است که گفت معتقد است سیاست «فشار حداکثری» ایران را به پای میز مذاکره خواهد کشاند و ایران به‌زودی خواستار مذاکره خواهد شد.

به‌دنبال خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال گذشته و اعمال تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، این کشور معافیت‌های  مشتریان نفتی ایران را هم در راستای سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران متوقف کرد. همچنین دولت دونالد ترامپ سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. آمریکا همچنین در ادامه سیاست «فشار حداکثری به ایران» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و شماری بمب‌افکن بی‌۵۲ به خلیج‌فارس اعزام و در قطر مستقر کرد. با این حال ترامپ سیگنال‌هایی را برای مذاکره با ایران ارسال کرده است. در همین راستا کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت شماره تلفنی را در اختیار سفارت سوئیس در واشنگتن قرار داد تا در صورت درخواست مقامات ایرانی برای تماس با دونالد ترامپ به آنها داده شود. پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود دوست دارد مقامات ایران با او تماس بگیرند. به‌دنبال این سخنان حسن روحانی شامگاه شنبه در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه امروز به غیر از ۳ تا ۴ کشور و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا حرف آمریکا را تایید نمی‌کند، اظهار کرد: سال گذشته در شورای امنیت به ریاست آقای ترامپ، موضوع مطرح شد؛ در این جلسه هر ۱۴ عضو با ترامپ مخالفت و از ایران حمایت کردند و چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد.

امید به آینده و نشاط نیاز امروز جامعه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز امروز جامعه، امید به آینده و نشاط است؛ چراکه این احساس غرور ملی و امید و نشاط سرمایه اصلی کشور است و می‌تواند روند حل مشکلات را تسریع کند. روحانی گفت: از آغاز دولت یازدهم با سه مشکل پیچیده و بزرگ در سه مقطع مختلف روبه‌رو بودیم که از دو مشکل عبور کرده‌ایم و معتقدم با همراهی، همدلی، همفکری و هم‌افزایی از سومین مشکل نیز عبور خواهیم کرد.

او با اشاره به وجود تحریم‌های گسترده جهانی علیه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی برای بخش‌هایی از جامعه است که درآمد ثابت دارند و دولت باید در حد توان برای تامین نیازمندی‌ها و افزایش حقوق کارمندان و کارگران تلاش کند.رئیس‌جمهور ادامه داد: در آغاز کار دولت تورم ۴۰ درصد اما میزان افزایش سالانه حقوق ۱۵ درصد بود و نیاز به همسان‌سازی و همترازی این دو نرخ بود که دولت در اولین تصمیم و اقدام، مصوب کرد که باید بیش از نرخ تورم به حقوق کارمند و کارگر اضافه شود.

روحانی با بیان اینکه تعامل با دنیا نیازمند دانش، ‌علم و هنرمندی است، اظهار کرد: با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کار آمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، بنابراین توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به‌واسطه این توافق قیمت ارز پایین آمد و امیدواری زیادی در جامعه ایجاد شد و این کار بزرگ به‌واسطه قدرت دیپلماسی کشورمان بود. روحانی گفت: در سال ۹۳ قرار بود که به توافق نهایی دست یابیم که موانعی در این مسیر ایجاد شد، به غیر از برخی فراز و نشیب‌هایی که بعضا در داخل کشور وجود داشت، فشار دوم بر کشورمان وارد آمد و آن اینکه عربستان در کنار کشورهای هم‌پیمان خود و رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها را وادار کردند که مذاکرات را متوقف کند تا آنها قیمت نفت را پایین بیاورند؛ بنابراین از اواسط سال ۹۳ قیمت نفت به کمتر از یک چهارم یعنی از ۱۲۰ دلار تا حدود ۳۰ دلار پایین آمد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به‌واسطه کاهش شدید قیمت نفت، اگر چه دولت دچار فشار شد، اما مردم به‌دلیل اینکه امیدوار بودند مسائل حل و فصل می‌شود و نسبت به آینده امیدواری داشتند، چندان احساس فشار نکردند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملا تغییر دهد، گفت: به‌واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اشاره کرد که به‌واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج‌فارس را فراهم کرد؛ چراکه احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ وی گفت: به‌واسطه برجام همچنین ۱۵ فاز در پارس‌جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است.